5 gezonde voornemens voor 2019


Marina Cluysen
@avogel_be

1. Eet gezond en evenwichtig

Alimentation équilibrée

Evenwichtige voeding ligt aan de basis van een gezond leven. Wie elke avond pasta of pizza eet, krijgt te weinig vezels, mineralen en vitamines binnen. Uitsluitend fruit en groenten eten, leidt tot een tekort aan vitamine B12 en (eventueel) proteïnen, ijzer en calcium als het voedingsevenwicht niet wordt gerespecteerd.

Vergeet dat wonderdieet. Alleen gevarieerde voeding dekt onze voedingsbehoeften voor 100 %. Lees onze tips voor een gezonde en evenwichtige voeding.

 

2. Doe aan sport

Tussen je werk, je gezin en je vrienden door, blijft er weinig ruimte (of zin) over om geregeld fysieke inspanningen te leveren. En dat terwijl sporten heel wat voordelen biedt.  

Je krijgt op een natuurlijke wijze extra energie. En dat is goed voor het moreel en het zelfvertrouwen.

Sport beschermt je tegen hart- en vaatziekten, overgewicht en diabetes. Lichaamsbeweging werkt een goede nachtrust in de hand. Bovendien breid je je sociaal netwerk uit met de mensen die in dezelfde fitness of sportclub trainen.

Sporten is in de eerste plaats leuk! Het mag geen verplichting worden. Denk goed na over welke sport je wil gaan beoefenen, in functie van wat je wil bereiken én jouw voorkeuren: korte en intense of langdurige en geregelde inspanningen, een individuele discipline of een ploegsport, een binnen-of buitensport,…

 

3. Zorg voor een goede nachtrust

Goede Nachtrust

Lig je vaak wakker, slaap je niet makkelijk in of word je ’s nachts geregeld wakker? Dan heb je wellicht last van een slaapstoornis.  

Slapen is een levensnoodzakelijke behoefte, net als eten en drinken. Slapeloosheid moet dan ook worden bestreden.  

Ontdek Dormeasan 60 tabletten: een natuurlijk product dat de natuurlijke slaapcyclus beschermt.

Meer over de symptomen, de oorzaken en de remedies tegen slapeloosheid lees je in ons speciaal Slaapdossier.

 

4. Denk positief en vermijd stress

Geen stress in 2019

Een positieve ingesteldheid voorkomt stress. Een situatie relativeren, is ook niet altijd makkelijk, maar het is belangrijk om de negatieve spiraal rond stress te doorbreken. 

We geven alvast enkele tips mee, die je naar hartenlust kan (her)lezen:

  • Heb vertrouwen in jezelf ;
  • Analyseer elke situatie objectief ;
  • Werk aan de belangrijkste stressfactoren op het werk  en denk na over hoe je daaraan kan verhelpen ;
  • Concentreer je op het nu ;
  • Houd je emoties onder controle ;
  • Neem je leven zelf in handen ;
  • Isoleer jezelf niet van je omgeving ;
  • Leer ‘nee’ zeggen ;
  • Geef jezelf af en toe een schouderklopje ;
  • Gun jezelf het recht om gelukkig te zijn ;
  • Adem diep in en uit.

 

5. Stop met roken en matig uw alcoholverbruik

Heel wat mensen in België en in de rest van de wereld formuleren daaromtrent goede voornemers. Er is niet alleen het financiële aspect. Tabak en alcohol zijn ook schadelijk voor de gezondheid.  

Stoppen is uiteraard niet eenvoudig. Tabak en alcohol maken deel uit van ons leergeheugen en onze persoonlijke beleving. Precies daarom, linken we ze aan onze diepste emotie. Aarzel niet om hulp te zoeken!

Kleef nicotinepleisters, leer andere geconditioneerde reflexen aan, laat je door een therapeut hypnotiseren,… Welke techniek je ook kiest, zoek steun in je omgeving en wees trots op je vorderingen!

Laatste wijziging op deze pagina: 18-12-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>