Overgang

Bestaan er tips of oefeningen om mijn emotionele schommelingen beter onder controle te krijgen in de overgang?


Leen Steyaert

Tips bij emotionele schommelingen

  • Herken de emotionele dips en weet dat ze bij deze fase behoren. Dit kan helpen om meer ontspannen met je lichaam en geest om te gaan. Het (h)erkennen van stressvolle situaties en leren om ze een tijdje on hold te zetten tot je weer wat meer in balans bent, kan helpen om een rustiger gevoel te bewerkstelligen.
  • Ook gezonde voeding is raadzaam. Het zal je bloedsuikerspiegels stabiliseren waardoor je je vrolijker en energieker voelt. Die energie heb je nodig om te kunnen omgaan met je wisselende emoties. Het is geen toeval dat veel vrouwen in de overgang meer trek in eten krijgen. Probeer deze trek te stillen met gezonde maaltijden.
  • Neem even afstand van een situatie als je woede, irritatie of verdriet voelt opkomen. Ga wandelen, trek je even terug, probeer niet overal gelijk op te reageren in je relatie, bel een goede vriendin of ga vroeg slapen.
  • Lichaamsbeweging en gezonde voeding kunnen ook helpen om meer evenwicht in je emoties te krijgen. Beweging en sport zijn heel belangrijk. Hou je niet van sporten, dan is wandelen (stevig doorstappen) een uitstekende manier om je stemming te verbeteren. Het is goed voor je lichaam en je krijgt even de kans om je gedachten en emoties ruimte te geven. Hierdoor zal je ook beter slapen, zodat je minder prikkelbaar wordt.
  • Sommige vrouwen vinden veel baat bij natuurlijke therapie├źn of ontspanningstechnieken zoals yoga, meditatie, massage en acupunctuur. Ze verminderen de stress waardoor je meer ruimte krijgt voor zelfreflectie. Kruidengeneesmiddelen hebben ook hun nut bewezen om meer evenwicht in stemmingen te bereiken. Ook licht(therapie) en zon verbeteren je stemming.

Gezonde groeten,
Leen

 

Meer weten

Laatste wijziging op deze pagina: 27-11-2019

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>