Voeding en zwangerschap


Marina Cluysen
@avogel_be

Waarom is het belangrijk om goed te eten tijdens de zwangerschap?

Voeding heeft twee rollen tijdens de zwangerschap. Allereerst geeft het lichaam van de zwangere vrouw de baby alle elementen die nodig zijn voor zijn ontwikkeling: vitamines, mineralen, eiwitten, suikers... Een gezonde voeding tijdens de zwangerschap helpt bepaalde complicaties te voorkomen en zorgt voor een betere geondheid van de toekomstige baby.

Gezond eten is dan ook erg belangrijk voor de toekomstige moeder. Een vrouw met een uitgebalanceerd dieet is over het algemeen minder moe, voelt zich energieker. Ze zal over het algemeen gezond zijn tijdens de zwangerschap, het risico op zwangerschapsdiabetes zal verminderen en haar gewicht van voor de zwangerschap zal zich makkelijker herstellen.

Eten voor twee: mythe of realiteit?

Alimentation et grossesse : femme enceinte

Een zwangere vrouw moet voldoende eten om aan de voedingsbehoeften van haar baby en zichzelf te voldoen. De energiebehoeften nemen tijdens de zwangerschap langzaam toe.

Tijdens het eerste trimester van de zwangerschap ontwikkelt de baby langzaam van embryostadium naar foetaal stadium. De evolutie daarvan vereist weinig energie. Als je in dit stadium geen behoefte voelt om meer te eten, forceer jezelf dan niet. Blijf gevarieerd en evenwichtig eten. Consumeer vooral kwaliteitsvoeding.

Tijdens het tweede trimester begint de baby te groeien. De energiebehoefte van zwangere vrouwen stijgt dan met ongeveer 350 calorieën per dag.

Tijdens het derde trimester groeit de baby met hoge snelheid. De aanstaande moeder ziet haar behoeften toenemen met 450 calorieën per dag in vergelijking met het begin van de zwangerschap.

Eten voor twee betekent dan 2x beter eten en niet 2x meer.

Vegetarisch of veganist zijn tijdens de zwangerschap

Of je nu vegetarisch (geen vlees of vis) of veganist (geen dierlijke producten, dus geen eieren, zuivelproducten...) bent, je arts kan terughoudend zijn of je aanraden om te stoppen met je dieet. Eén ding is zeker: je moet een uitgebalanceerd dieet volgen en voldoen aan de voedingsbehoeften van je lichaam en je baby.

De te controleren parameters bij een zwangerschap zijn afhankelijk an je dieet. Je moet eventuele hiaten in vitamine B (voornamelijk B12), vitamine C, ijzer, calcium, jodium en eiwitten opvullen.

Vitamine D3

Als je vitamine D mist, kan je A.Vogel Vitamine D3 1000IU, 100% plantaardig, gebruiken. Het is een voedingssupplement, dat korstmos bevat, goed voor botten en tanden, goed voor de weerstand en het normaal functioneren van de spieren.

Neem bij twijfel over je dieet contact op met je arts en, indien nodig, met en voedingsdeskundige.

Tips om goed te eten tijdens de zwangerschap

Alimentation et grossesse : que manger?

  • Eet 3 maaltijden per dag
  • Eet 2 tot 3 snacks per dag in geval van honger
  • Drink veel water
  • Varieer voedsel
  • Vermijd sterk bewerkte voedingsmiddelen
  • Eet 50% groenten en fruit
  • Volg je gewichtstoename (niet te veel, niet te weinig)
  • Volg gezondheidsmaatregelen door bepaalde voedingsmiddelen te vermijden

Laatste wijziging op deze pagina: 19-08-2019

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>