A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Is je darmflora verstoord? 10 tips die je darmflora herstellen!

door Marina Cluysen, op 12 augustus 2017, Spijsvertering
7

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Darmflora herstellen

Loopt jouw spijsvertering niet zoals het moet? Heb je met andere woorden wel eens last van constipatie, diarree, een opgeblazen gevoel of andere spijsverteringsklachten? Misschien is je darmflora verstoord. Ontdek hier hoe je je darmflora herstellen kan!

Bijna iedereen heeft wel eens te maken met een spijsvertering die vierkant draait. Winderigheid, een opgeblazen gevoel, diarree, constipatie, … zijn het gevolg. Merk je dat jij wel erg vaak last hebt van dergelijke spijsverteringsklachten? Misschien is je darmflora verstoord. Een goede darmflora is immers noodzakelijk voor een vlotte spijsvertering.

Het belang van een goede darmflora voor je spijsvertering

In je darmen leven biljoenen bacteriën vreedzaam naast elkaar. Het gaat hier zowel om ‘goede’ als ‘slechte’ bacteriën. Maar ook schimmels zijn aanwezig in je darmen. Zolang de verhoudingen in evenwicht blijven, is er geen probleem. Pas wanneer de slechte bacteriën de overhand krijgen, ontstaan er spijsverteringsproblemen. Zo worden bepaalde soorten diarree bijvoorbeeld veroorzaakt door de bacterie Clostridium.

De goede bacteriën zorgen ervoor dat je spijsvertering optimaal verloopt. Ze helpen bijvoorbeeld met het omzetten van je voedsel in stoffen die je makkelijker kan opnemen. En dat komt een regelmatige stoelgang ten goede. Daarnaast zorgen ze ervoor dat vitamines zoals vitamine B1, B6, B12, foliumzuur, biotine en vitamine K geproduceerd kunnen worden.

De balans in je darmflora wordt gegarandeerd door de juiste zuurtegraad in je darmen. Wanneer die zuurtegraad verandert (bv. door stress, infecties, antibioticagebruik, …), raakt je darmflora verstoord en kunnen slechte bacteriën dus de overhand krijgen.

Symptomen verstoorde darmflora

De meest voorkomende symptomen van een verstoorde darmflora zijn:

Zoals je ziet is de ene klacht onschuldiger dan de andere.

Je darmflora herstellen: 10 tips die je darmflora verbeteren

Een goede darmflora is dus noodzakelijk voor een optimale spijsvertering. Zodra slechte bacteriën de overhand krijgen, kunnen ze gaan woekeren en is het soms moeilijk om je darmflora terug in evenwicht te krijgen. Deze tien tips helpen je darmflora te herstellen.

1. Eet meer groenten en fruit

Darmflora verstoord

Groenten en fruit bevatten veel oplosbare vezels. Deze vezels zijn een voedingsbron voor de goede bacteriën in je darm. Vooral artisjok, banaan, ajuin, asperges, prei, aardpeer en schorseneren zijn rijk aan inuline (een soort van prebioticum*).

* Prebiotica zijn niet verteerbare levensmiddeleningrediënten, die selectief de groei en/of de activiteit van één of meerdere soorten bacteriën in de dikke darm stimuleren, en daardoor de gezondheid van de gastheer bevorderen. Bvb vezels.

2. Vermijd suiker

Slechte bacteriën en schimmels zijn dol op suiker. Ze voeden en groeien op suiker. Eet daarom enkel natuurlijke suikers (uit groenten en fruit) en vermijd suikerrijke drankjes, koek en snoep. Ook witmeelproducten zoals pasta en wit brood worden makkelijk omgezet in suiker en zijn dus zoveel mogelijk te vermijden.

3. Zet zuurkool op het menu

Gefermenteerde producten, zoals zuurkool, bevatten goede bacteriën die je spijsvertering ondersteunen. Andere goede voorbeelden van gefermenteerde producten zijn karnemelk, yoghurt, natuurdesembrood, miso, tamari, shoyu, tempé, kombucha en melkwei.

4. Beperk antibioticagebruik

Neem antibiotica alleen wanneer het echt nodig is. Antibiotica zijn erg efficiënt wanneer je een bacteriële infectie hebt. Ze doden namelijk alle bacteriën in het lichaam. Ze maken echter geen onderscheid tussen ‘goede’ en ‘slechte’ bacteriën. Na een antibioticakuur is je darmflora erg aangetast en is je weerstand laag.

De laatste jaren is de medische wereld zich meer en meer bewust van de negatieve kanten van antibiotica en wordt antibiotica minder veelvuldig voorgeschreven. Gebruik antibiotica dus enkel op doktersadvies en volg de richtlijnen nauwgezet op.

5. Vermijd stress

Stress heeft een negatieve impact op je darmflora. Heb je veel last van stress? Zoek dan naar manieren om hiermee om te gaan. Probeer voldoende te slapen, eet voldoende groenten en fruit, eet zo onbewerkt mogelijk en doe aan lichaamsbeweging. Maak bovendien tijd voor activiteiten die je batterijen terug opladen, zeker na een lange periode van (grote) stress.

> 5 tips voor me-time

6. Overdrijf niet met hygiëne

Je handen wassen na een toiletbezoek? Helemaal goed! Je handen om de haverklap wassen (en eventueel zelfs ontsmetten)? Niet goed! Natuurlijk’ vuil’ bevat immers bacteriën die een beschadigde darmflora helpen herstellen. Overdreven hygiëne is onnodig en dus eigenlijk zelfs ongezond.

7. Kruiden en specerijen à volonté!

Darmflora herstellen-tips

Zet regelmatig kruiden en specerijen op het menu. Deze bevatten immers veel goede bacteriën die je darmflora goed kan gebruiken. Bovendien zijn ze lekker en zijn ze rijk aan antioxidanten die je lichaamscellen helpen beschermen.

8. Slik je tandpasta niet in en rook niet

Slik jij je tandpasta in na het tandenpoetsen? Niet doen! Tandpasta bevat vaak fluor. Als je het inslikt, komt die fluor in je maag terecht, waar het een vernietigend effect heeft op je darmflora. Ook chloor (in kraantjeswater) en cadmium (ui sigarettenrook) hebben een negatief effect op je darmflora.

9. Raadpleeg je arts bij twijfels

Heb jij langdurig last van spijsverteringsklachten? Laat dan een ontlastingsonderzoek uitvoeren. Zo kan je dokter nagaan welke bacteriestammen te veel of te weinig aanwezig zijn in je darmen en hoe het gesteld is met de schimmels in je darmen. Op basis van die resultaten kan je dokter een gerichte behandeling opstellen.

10. Gebruik een probioticum

AciforceEen probiotica-kuur op tijd en stond is echt een aanrader. Aciforce van A.Vogel is een probioticum dat per dosering zo’n 3 miljard actieve micro-organismen bevat, die je darmflora aanvullen. Zeker na een antibioticakuur is het aangeraden om een maand lang een probioticum te nemen zoals Aciforce.

Als extra ondersteuning kan je Molkosan gebruiken. Dit is een 100% natuurlijk product, bereid uit gezuiverde en geconcentreerde melkwei van verse, Zwitserse alpenmelk. Deze caloriearme drank bevat een hoog gehalte rechtsdraaiend (L+) melkzuur, is lactosevrij en bevat geen suiker.

Aciforce en Molkosan vormen samen het perfecte duo om je darmflora te verbeteren.

Meer weten over je spijsvertering?

Schrijf je dan nu gratis in voor de A.Vogel nieuwsbrief. Zo ontvang je 1 à 2x per maand het laatste nieuws uit ‘gezondheidsland’. Het e-book S.O.S. Spijsvertering krijg je er gratis bovenop!

> Ik schrijf me in en ontvang het e-book S.O.S. Spijsvertering!

 

 

 

7

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Danny dhont, 41 dagen geleden

    Wat te doen tegen een harde stoelgang

    • olga pelgrims, 40 dagen geleden

      dagelijks een glas bio bieten sap drinken het beste middel tegen
      verharde stoelgang
      veel sucses olga

    • Hendrik, 40 dagen geleden

      Best is, volgens mij, om activia-yoghurt te eten. Best na een maaltijd.
      Wanneer die te hard is, kan je dat 2 maal per dag doen (‘s morgens en ‘s avonds).
      Na enkele dagen is je darmflora hersteld.
      Daarna een onderhoudsdosis van 1 activia-yoghurt per dag (best ‘s avonds).
      Wanneer je iets eet, dan duurt het 24 uur vooraleer alles verteerd is en de ‘rest’ in de endeldarm terecht komt.

    • Marina Cluysen , 37 dagen geleden

      Dag Danny; tegen een harde stoelgang helpt het volgende: https://www.avogel.be/blog/natuurlijk-en-gezond/gezonde-voedingstips-bij-een-moeilijke-stoelgang/ Beweeg ook voldoende wat door te bewegen, zet je je darm aan het werk. Elke dag een paar keer 10 minuutjes doorwandelen is al voldoende. Je kan als extra Linoforce korrels gebruiken. Deze maken de stoelgang zachter en zorgen ervoor dat die beter door de darm glijdt.

  • Pierens Carina, 41 dagen geleden

    SOS spijsvertering

  • louis, 41 dagen geleden

    Leuk,goed

  • Terry Kenners, 41 dagen geleden

    Darmflora

  • meert christiane, 41 dagen geleden

    Heb rap diaree bij stress momenten , wat kan ik doen om dit te voorkomen durf niet weg te gaan zit bevoorbeeld vast in de fille en krijg buikpijn met direckt diaree voel mij opgesloten !

    • Marina Cluysen , 37 dagen geleden

      Dag Christiane, Wat vervelend voor jou. Omdat je zo stressgevoelig bent, zou het goed zijn dat je let op je voeding: verminder suikerrijke voeding, koffie, alcohol en te vette voeding op dagen dat je de deur uit wil en zelfs misschien de dag ervoor ook al. Neem elke dag bij je maaltijd een glas water met Molkosan om je spijsvertering en je darmflora te verbeteren. Voordat je ergens naar toe gaat, kan je een tablet Passiflora complex forte nemen. Dit maakt je beter bestand tegen stress en kalmeert. Je kan niet verslaafd worden aan dit middel en je kan ermee stoppen op elk gewenst moment zonder nadelige gevolgen. Na inname van het tablet, duurt het ongeveer een half uur tot je een kalmerend effect opmerkt. Vervolgens werkt het gedurende 3 à 4 uur. Je mag 2×1 tablet per dag nemen. Tegen de diarree zelf kan je Tormentavena tabletjes gebruiken. Ze maken de stoelgang dikker en helpen tegen buikkrampen. Deze middelen kan je vinden bij je apotheker of op onze website http://www.avogel.be

  • Rosa Haerens, 40 dagen geleden

    Ik zal zeker Aciforce gebruiken

  • Rosa Haerens, 40 dagen geleden

    Ik zal zeker Aciforce gebruiken. Neen bij mijn weten eenmaal ingevuld

  • Hugo de vylder, 40 dagen geleden

    Ik eet te weinig groenten en fruit, moet verbetering treffen.

    • Marina Cluysen , 37 dagen geleden

      Dag Hugo, je kan ervoor zorgen dat je bord altijd voor de helft gevuld is met groenten (2 of drie soorten) en voor 1/4e met aardappelen, rijst of pasta en voor 1/4e met mager vlees of vette vis. Eet als tussendoortje een stuk komkommer, een wortel, radijsjes, kerstomaatjes of leg deze tussen je boterham bij een broodmaaltijd. Voor fruit geldt dat 2 stuks per dag voldoende is. Varieer elke dag met het fruit, er is keuze genoeg. Of maak een smoothie met het fruit. Daarmee heb je gemakkelijk je fruitdosis elke dag binnen. Zorg er gewoon voor dat er bij elke maaltijd wat groenten of fruit op je bord ligt. Succes!

  • H.Gillessen, 39 dagen geleden

    MOLKOSAN zonder l;actose en caloriearm bestaat niet,dan moet MOLKOSAN sowieso al heel veel water bevatten.
    Met vriendelijke groet
    HJMF Gillessen.

    • Marina Cluysen , 37 dagen geleden

      Beste H. Molkosan van A.Vogel is gemaakt met melkwei van verse Alpenmelk die ontvet wordt en waar de melkeiwitten worden uitgehaald. De melk wordt gefermenteerd. Door een speciaal filterproces wordt ook de lactose eruit gehaald. In dit product zit veel L+ zuur dat goed is voor de darmflora. Verder bevat deze melkwei nog veel goede inhoudsstoffen afkomstig van het gras en de wilde kruiden op de weiden op grote hoogte. De koeien grazen daar in een bergachtige omgeving waar veel minder milieuvervuiling is zodat de planten krachtiger en gezonder zijn.

  • houvenaghel, 34 dagen geleden

    Wil op de hoogte blijven daar ik ook problemen heb.

    • Marina Cluysen , 32 dagen geleden

      Beste, je kan je inschrijven voor onze A.Vogel nieuwsbrief op de homepage van http://www.avogel.be Verder kan je altijd persoonlijk advies vragen via een mailtje naar avogel@biohorma.be

  • More in Spijsvertering
    Winderigheid stoppen
    Last van winderigheid? Je kan winderigheid stoppen met voeding!

    Iedereen laat af en toe een windje. Zo’n 13 à 21 windjes per dag, om precies te zijn. Stiekem weliswaar,...

    Close