A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Stress / Stress

Stress?

Ontdek het beste middel tegen stress!

Steeds meer mensen krijgen te maken met stress. Geen wonder: onze levens worden drukker en drukker en het wordt steeds lastiger om alles gecombineerd te krijgen. Tijdig ontspannen en luisteren naar je lichaam is het beste middel tegen stress. Maar soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Kan je je maar niet ontspannen en blijf je je onrustig voelen? Blijft dit aanhouden? Dan kan de belasting voor je lichaam te groot worden en krijg je af te rekenen met de negatieve effecten van stress.

stress - Oorzaken stress

Oorzaken stress

Een overzicht van de meest voorkomende oorzaken van stress:

  • Hoge werkdruk, eventueel met veel deadlines. Sla je regelmatig je middagpauze over om door te werken? Heb je amper tijd voor een praatje met je collega's of heb je nood aan sloten koffie om de dag door te komen? Niet goed... Door een te hoge werkdruk krijg je niet de kans om te ontspannen doorheen de werkdag en krijg je te maken met stress.
  • Kortstondige stress en spanningen in je relatie zorgen voor een ongemakkelijk en onrustig gevoel. Je kunt je minder goed concentreren en maakt fouten waardoor het stressniveau weer stijgt.
  • Een tijdrovend of zwaar huishouden is zeer belastend en zorgt bij momenten voor stress. Vaak voelt men zich ook nog schuldig als er taken blijven liggen. Met als gevolg prikkelbaarheid, futloosheid en zelfs slechter slapen.
  • Een overvolle agenda. Als je de hele dag door van hot naar her moet rennen, raak je vanzelf opgebrand en gestresseerd.
  • Niet ontspannen na een drukke dag. Heb je 's avonds geen fut meer om nog iets ontspannends te ondernemen. Bv. even een wandeling maken, gaan sporten of een boek lezen? Dan blijft de spanning van overdag in je lichaam zitten.
  • Geldzorgen. Heb je moeite om de eindjes aan elkaar te knopen? Stapelen de rekeningen zich op? Geldzorgen hebben een grote invloed op je leven. Je zit er de hele dag mee in je hoofd en 's avonds kan je er niet van slapen. Je raakt er helemaal door gestresseerd.
stress - Het effect van stress op je lichaam

Het effect van stress op je lichaam

Je hebt twee soorten stress: acute stress en chronische stress. Bij acute stress is er sprake van een situatie die stress bij je opwekt. Deze is van korte duur. Bij chronische stress daarentegen, heb je gedurende lange tijd last van stress.

Acute, kortstondige stress is op zich geen probleem. Gezonde spanning noemen we dat. Wanneer de stresssituatie echter langer aanhoudt, geeft je lichaam signalen af om kenbaar te maken dat het uit evenwicht is. Het is belangrijk om deze signalen voor te zijn, maar ook om deze symptomen van stress te herkennen zodat je snel actie kan ondernemen.

Chronische stress heeft meestal een effect op je hele lichaam, maar laat zich vaak als eerste in de volgende lichaamsdelen voelen:

  • Het hoofd
  • De maag
  • De zenuwen
  • De schouders
  • De nek

Door langdurige stress kan je je minder goed in je vel voelen. Je kan een zwaar hoofd hebben of juist een licht en draaierig gevoel ondervinden in je hoofd. Je maag kan overhoop liggen zodat je weinig eetlust hebt. Maar het omgekeerde kan ook: je eet de hele dag door ongezonde dingen. Je hebt nood aan comfortfood.

Vaak ben je ook prikkelbaar en heb je weinig geduld. Je schouders en nek zitten vast en voelen niet soepel aan. Ze schreeuwen om een goede massagebeurt om de spanning van zich af te kunnen schudden.

stress - Stresscoach

Voeding als middel tegen stress

Voeding als middel tegen stress

Bepaalde voedingsmiddelen hebben een positief effect op je stress. Zo zou vitamine B een erg goed middel tegen stress zijn omdat deze vitamine de werking van het zenuwstelsel ondersteunt. En ook mineralen zijn essentieel. Deze voeding zet je best op tafel als je last hebt van stress:

  • Biologische groenten en fruit
  • Volkorenbrood
  • Volkorenpasta

Deze voedingsmiddelen zitten boordevol vitaminen en mineralen. In tijden van (kortstondige) stress verbruikt je lichaam namelijk grote hoeveelheden vitamines en mineralen. Zorg dus dat je de voorraad tijdig aanvult door gezonde, natuurlijke voeding te consumeren. Maak er een gewoonte van om elke dag goed te ontbijten, gezond te lunchen en 's avonds een behoorlijke maaltijd met groenten, aardappelen, volkoren rijst of deegwaren en afwisselend vlees, vis of ei klaar te maken voor het hele gezin. Dat is de basis voor een goede gezondheid en maakt je weerbaarder tegen stress.

Sporten als middel tegen stress

Sporten als middel tegen stress

Naast voeding kan ook sport een positieve invloed hebben op stress. Het helpt namelijk om te ontspannen. Tijdens het sporten maakt je lichaam het hormoon 'endorfine' aan. Dit zorgt ervoor dat je je rustig en goed voelt en minder gevoelig bent voor spanning en kortstondige stress.

Las dus elke week minstens twee keer een uurtje sport in: joggen, zwemmen, balsporten... Het maakt niet zoveel uit wat je doet, als je maar beweegt! Bonuspunten als je in de frisse buitenlucht gaat sporten: de verse zuurstof die je dan binnenkrijgt, voedt elke lichaamscel en doet die beter werken.

Leer jezelf ook de diepe buikademhaling aan. Dieper en trager ademhalen, via de buik, is beter voor de zuurstofvoorziening van het ganse lichaam. Zit of loop niet ineengedoken maar blijf zoveel mogelijk mooi rechtop staan of zitten. Zo kun je kortstondige stress beter de baas.

Stress verminderen met een natuurlijk middel

Stress verminderen met een natuurlijk middel

Ook de natuur kan je helpen in evenwicht te blijven in spannende situaties of periodes van spanning. Tal van verse planten en kruiden hebben een rustgevende invloed en helpen je om te ontspannen. De passiebloem (Passiflora incarnata), valeriaan (Valeriana officinalis), citroenmelisse (Melissa officinalis) en kamille (Chamomilla officinalis) zijn de meest bekende kruiden met een ontspannende werking.

Ze helpen je op een gezonde en verantwoorde manier te ontspannen en te ontstressen zonder nare bijwerkingen. Je wordt er dus niet moe of suf van. Je kan ook niet afhankelijk (verslaafd) worden van deze kruiden.

A.Vogel Passiflora complex forte is een extra krachtig, natuurlijk middel dat helpt bij kortstondige stress, innerlijke onrust en spanning. Passiflora forte geeft je ook een duwtje in de rug bij spannende situaties en wanneer je niet goed bestand bent tegen geestelijke druk en inspanning. Het werkt snel, terwijl lichaam en geest fris en alert blijven. Dit dankzij de kalmerende kruiden citroenmelisse (krampopheffend op de buik), passiebloem (ontspannend) en valeriaan (tegen trillen en nervositeit).

Medicijnen tegen stress

Wanneer de situatie echt onhoudbaar wordt door de hoeveelheid stress in je leven, is het beter om een afspraak te maken met je huisarts. Hij of zij kan samen met jou bekijken waar het probleem vandaan komt en op zoek gaan naar een oplossing. Daarnaast kan hij ook medicijnen tegen stress voorschrijven. Let hier wel steeds mee op: deze zijn vaak verslavend en hebben diverse neveneffecten zoals sufheid.

stress - Kortstondige stress voorkomen

Stress voorkomen

In alle gevallen geldt uiteraard dat je zoveel mogelijk naar je eigen lichaam moet luisteren. En voorkomen is nog altijd beter dan genezen :). Hieronder vind je een aantal tips om je lichaam en geest in evenwicht te houden en te ontspannen en zo stress te voorkomen:

  • Praat problemen uit. Dat voorkomt piekeren, gevoelens van spanning, onrust en kortstondige stress.
  • Bouw regelmatig momenten van ontspanning voor jezelf in: een dagje sauna of een middagje winkelen bijvoorbeeld helpen ontstressen. 2x per week sporten na het werk doet dadelijk alle spanningen van je afglijden.
  • Zoek regelmatig het gezelschap van goede vrienden op om te genieten van de leuke dingen in het leven.
  • Ga minimaal één keer per dag de frisse buitenlucht in.
  • Leer jezelf aan om diep - via de buik - adem te halen.
  • Pak eens wat vaker een boek vast. Lezen is het ideale middel tegen stress.
  • Overloop je agenda en schrap alle overbodige zaken. Stel prioriteiten.
  • Zoek hulp voor een druk of zwaar huishouden. Een poetshulp kan een heel verschil maken.
  • Leer relativeren.

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Lees ook:
Stress
Stress symptomen
Stress test
Omgaan met stress
Overspannen

Laatste wijziging op deze pagina: 08-09-2017

0 artikelen in winkelwagentje