A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / slaap / insomnia

Wat is insomnia?

Symptomen, oorzaken en remedies

Iedereen slaapt wel eens slecht, maar dat wil niet zeggen dat je kampt met insomnia. Wat is insomnia dan wel? Wanneer je meerdere nachten na elkaar problemen hebt met slapen, spreken we over insomnia of slapeloosheid. Vaak is dit slaapprobleem van korte duur en het gevolg van stress of ziekte.

Wanneer de slaapstoornis lange tijd blijft aanhouden, is er sprake van chronische insomnia. Ontdek hier wat insomnia is, hoe je de symptomen herkent, wat de oorzaken zijn en wat je er aan kan doen!

Wat is insomnia?

Er is sprake van insomnia of slapeloosheid wanneer je meerdere nachten op rij problemen hebt met slapen. Normaal slaap je zes à negen uur per nacht. En om in slaap te vallen heb je gemiddeld een kwartiertje nodig.

Slaap jij enkele nachten na elkaar (veel) minder, duurt het een pak langer om in slaap te vallen en/of word je meermaals per nacht wakker waarna je maar moeilijk terug inslaapt? Dan heb je last van insomnia of slapeloosheid. Insomnia is een slaapstoornis waarbij je natuurlijke slaapritme sterk verstoord is. Doordat je verschillende nachten na elkaar te weinig slaapt (minder dan 5 uur), creëer je een slaaptekort en uiteindelijk zelfs een slaapachterstand. Wanneer de insomnia enkele weken of maanden aanhoudt, is er sprake van chronische inosmnia.

De oorzaak van jouw insomnia achterhalen en het probleem aanpakken, is dus de boodschap!

De symptomen van insomnia

De symptomen van insomnia

Wanneer je meerdere dagen na elkaar slecht slaapt, lijd je waarschijnlijk aan insomnia. Je slaapritme wijkt af van het normale slaappatroon, je bent nog moe als je wakker wordt en je voelt je gedurende de dag futloos. De herkenbaarste symptomen van insomnia zijn:

  • Moeilijk of niet in slaap vallen. Het in slaap vallen duurt lang (normaal val je gemiddeld na 15 minuten in slaap).
  • Herhaaldelijk wakker worden ’s nachts, waarna je maar moeilijk weer kan inslapen.
  • Te vroeg ontwaken.
  • Niet uitgerust ontwaken.
  • Overdag heb je last van vermoeidheid, irritatie, hoofdpijn en concentratiestoornissen.

De oorzaken van insomnia

De oorzaken van insomnia

Insomnia ontstaat doordat verschillende factoren je slaap in de negatieve zin beïnvloeden. Hierdoor is de specifieke oorzaak van je slapeloosheid vaak onduidelijk. Mogelijke oorzaken kunnen zijn:

  • Geluidshinder of lichthinder
  • Verstoorde slaap- en waakclyclus
  • Bijwerking van medicijnen
  • Stress, opwinding of angst
  • Lichamelijke of psychische aandoeningen
  • Depressie
  • Hormonale aandoeningen
  • Alcoholgebruik, cafeïne en/of nicotine
  • Werken in shiften of jetlag
  • Medische problemen zoals Restless Legs Syndroom, slaapwandelen, neuroligische aandoeningen, angststoornissen, ... .

Daarnaast kunnen ook slaapproblemen of slaapstoornissen aan de basis liggen van je insomnia.

De gevolgen van insomnia

De gevolgen van insomnia

Een tekort aan slaap veroorzaakt heel wat functioneringsklachten overdag. Je staat vermoeid op en voelt je heel de dag slapjes. Je concentratie staat niet op punt en de kans dat je overdag indommelt is groot. Je bent prikkelbaar, hebt nergens zin in en wil liever op de zetel een dutje doen. Naast deze suffe, slaperige gevoelens kan insomnia ook leiden tot terugkerende hoofdpijnen, een verlaagde weerstand en zelfs depressie.

Remedies tegen insomnia

Remedies tegen insomnia

Om slapeloosheid tegen te gaan, kan je gebruik maken van deze tips om beter te slapen.

  • Drink geen alcoholische of cafeïnehoudende dranken voor je gaat slapen. Probeer 4 à 6 uur voor het slapengaan dit soort dranken te vermijden.
  • Rook niet voor het slapengaan.
  • Zorg ervoor dat je vlak voor het slapengaan geen zware maaltijd eet. Ook een hongergevoel is te vermijden om slapeloosheid tegen te gaan.
  • Creeër een slaaproutine voor jezelf. Een reeks vaste activiteiten (een bad nemen, je tanden poetsen, pyjama aandoen, lezen in een boek, ...) zorgt ervoor dat je lichaam na verloop van tijd door heeft dat het zo meteen slaaptijd is. Zo verloopt het inslapen een stuk vlotter.
  • Ga pas naar bed als je echt moe bent en niet omdat het 'zo laat' is.
  • Neem je werk en zorgen niet mee naar de slaapkamer. De slaapkamer is enkel om te slapen. Niet om te werken, mails na te lezen, op je smartphone te surfen, ... . Zorg ervoor dat je hersenen de slaapkamer alleen associëren met slapen.
  • Lig je na een half uurtje nog altijd wakker? Sta dan op en ga even iets anders doen. Soms volstaat het al om even een glaasje water te gaan drinken om daarna wél vlot in slaap te vallen.
  • Sta steeds op dezelfde uren op en ga rond hetzelfde uur slapen. Ook in het weekend. Dit is goed voor je biologische klok. Doe geen dutjes overdag. 

Insomnia aanpakken met een natuurlijk slaapmiddel

Een natuurlijk slaapmiddel kan wonderen verrichten als je minder goed slaapt. De 100% natuurlijke, rustgevende producten van A.Vogel bijvoorbeeld. Dormeasan Forte ondersteunt de nachtrust krachtig en draagt optimaal bij aan een uitgerust en fris gevoel overdag.

De combinatie van 5 rustgevende kruiden (valeriaan, passiebloem, haver, hop en citroenmelisse) bevordert een gezonde nachtrust. Je slaapt lekker en wordt ’s ochtends heerlijk fris en uitgerust wakker. 

 En je kan op beide oren slapen: onze natuurlijke slaapmiddelen hebben geen verslavend effect. Dit in tegenstelling tot chemische slaappillen waarbij afhankelijkheid wel al snel optreedt.

Lees hier nog meer tips om beter te slapen.

Let op: het is belangrijk dat je een bezoek brengt aan de dokter, wanneer je last hebt van insomnia. Hij kan een juiste diagnose stellen en een oplossing zoeken voor jouw slaapprobleem.

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Lekker slapen infographic

Meer lezen over:

Slaap
Slapeloosheid
Slaapproblemen
Slaappillen
Slaapmiddelen
Niet kunnen slapen
Slaapstoornis
Slecht slapen
Slaaptips
Slaapcyclus
Slaaptekort

Laatste wijziging op deze pagina: 05-12-2016

0 artikelen in winkelwagentje