A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Een slechte spijsvertering door de overgang?

door Leen Steyaert, op 15 augustus 2016, Topic van de maand
1

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Topic Leen Steyaert

Je spijsverteringsstelsel zorgt ervoor dat je voeding wordt verteerd, dat je voldoende voedingstoffen kunt opnemen en dat afvalstoffen worden afgevoerd. Een goede spijsvertering is dan ook noodzakelijk voor een goede gezondheid. Maar in de overgang kunnen je hormonen roet in het eten strooien. Je hormonen oefenen een grote invloed uit op al je lichaamsfuncties. Ook op je spijsverteringsorganen…

Iedereen kent wel het fenomeen van zwangerschapsmisselijkheid bij zwangere vrouwen. Een goed voorbeeld van hoe je hormonen je spijsvertering in de war kunnen sturen. In de overgang komen klachten zoals gasvorming, winderigheid en obstipatie wel meer voor.

Maagzuur in de overgang

Je spijsvertering begint in je mond. Daarna is je maag aan de beurt. De maag heeft een zuur milieu door de productie van maagzuur. Dankzij dit maagzuur kan voedsel afgebroken worden in kleinere, beter verteerbare deeltjes.

Door de hormonenschommelingen in de overgang kan je meer of minder maagzuur gaan produceren. Veel vrouwen rond de leeftijd van 40 à 55 jaar nemen al lange tijd maagzuurremmers. Niet wetende dat hun maagklachten net veroorzaakt worden door een maagzuurtekort in plaats van een -overschot.

Wanneer je te weinig maagzuur hebt, kan je maagwand kwetsbaar worden omdat de vertering slecht verloopt. Hierdoor ontstaan minuscule wondjes in het maagslijmvlies. Het weinige maagzuur dat je hebt zal die wondjes licht irriteren, waardoor je een pijnlijk gevoel krijgt van brandend maagzuur. Een maagzuurremmer verbetert dan snel je klachten, maar de oorzaak van het probleem blijft bestaan. Een vicieuze cirkel.

Met maagzuurremmers moet je overigens altijd opletten. Ze worden heel makkelijk en frequent voorgeschreven, maar op lange termijn kunnen ze negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid. Ze veroorzaken vitaminen- en mineralentekorten, een slechte opname van proteïnen (waardoor je huid en je spieren in een versneld tempo verouderen) en de kans dat je maagkanker ontwikkelt is zeker niet uitgesloten.

Spijsvertering overgang

Goede spijsvertering? Goede voeding!

Loopt jouw spijsvertering niet op wieltjes? In eerste instantie moet je je voedingsgewoonten aanpakken. Kies voor gezonde, volwaardige voeding. Vermijd moeilijk verteerbare zaken die je maag belasten zoals koffie, alcohol, gefrituurde voeding en rauwkost.

Ook door bepaalde voedingswaren van elkaar te scheiden, zal je vertering verbeteren. Voeding verteren gebeurt namelijk door enzymen. De vertering van koolhydraten gebeurt voornamelijk in de mond door het spijsverteringsenzym amylase. Eiwitten worden dan weer in de maag verteerd door pepsine. Elk voedingsmiddel heeft zo zijn eigen verteringsenzymen nodig. Wanneer diverse enzymen nodig zijn voor de vertering van 1 maaltijd, dan is het moeilijker om voldoende enzymen in contact te brengen met de specifieke voedingsmiddelen.

Het belang van vezels en vocht voor een vlotte spijsvertering

Voor een vlotte stoelgang is het erg belangrijk dat je voldoende vezels eet. Ze nemen veel vocht op zodat je ontlasting vlotter verloopt. Het is echter heel belangrijk om voldoende te drinken als je vezelrijk eet om constipatie te voorkomen. En hier knelt het schoentje vaak…

Spijsvertering-overgang-vezels

Doordat heel wat vrouwen in de overgang problemen hebben met hun blaas of bekkenbodemspieren, zijn ze geneigd om minder te drinken. Veel vrouwen in de overgang leven daardoor op het randje van dehydratatie. Daarnaast verlies je ook nog veel vocht door opvliegers.

Om obstipatie te vermijden is goed kauwen en veel bewegen noodzakelijk. Met veel bewegen bedoel ik niet dat je een marathon moet lopen. Vrouwen hebben andere spieren dan mannen en ze hebben dan ook baat bij andere bewegingsvormen; aangeraden zijn krachttraining (gewichtjes heffen), touwtjespringen (voor de botbelasting), nordic walking, korte jogpartijtjes en zwemmen.

Indien je toch last hebt van constipatie, let dan goed op dat je geen aambeien ontwikkelt.

Aambeien door spijsverteringsproblemen

HemocClin-GelAambeien kunnen echter ook ontstaan door een overproductie van gifstoffen in de lever. De bloedvaten van het rectum en de anus komen uit in de zogenaamde poortader. Overbelasting van de lever kan aambeien bevorderen. Het is dan aangewezen om je lever te zuiveren en ondersteunde producten te nemen zoals mariadistel en brandnetel. Je kan deze als supplement of thee innemen. Hemoclin van A.Vogel is ook een ideaal product om aambeien te behandelen.

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

1

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.

Reacties

  • Roos, 1 week geleden

    Ik heb al 10 jaar door de overgang heftige spijsverteringsproblemen, eigenlijk alleen maar opgeblazen en vastzittend wind. Het is bijna invaliderend. Voor de rest ben ik super gezond en ik doe alles wat wordt geadviseerd. Eerst werd ik niet geloofd en kon ik er ook niets over vinden, nu ben ik aangenaam verrast dit artikel hier te lezen hehe eindelijk erkenning. Ik hoop dat het binnenkort eens stopt die buikpijn, ben nu bijna 60.

  • Marina Cluysen, 1 week geleden

    Dag Roos, fijn dat dit artikel bij jou zo aanslaat. Neem dan ook de tips erin ter harte. Drink vooral meer water. Gebruik ook een goed probioticum zoals bvb Aciforce van A.Vogel om je darmflora weer in balans te brengen. Eet bio-yoghurt of Griekse yoghurt (voeg daar zelf wat vers fruit aan toe), en zet wat vaker mango, prei, zoete aardappel en pompoen op het menu. Deze soorten zijn allemaal goed voor je spijsvertering en kalmeren je darmen. Vermijd suikerrijke voeding, verminder je broodconsumptie en kies dan voor zuurdesembrood (liefst geen fabrieksbrood), en gebruik alleen gezonde vetten met mate. Neem voldoende beweging. Drink ook elke dag 1 à 2x een groot glas water met 1 à 2 lepels Molkosan of Molkosan Fruit om je algehele spijsvertering te verbeteren. Stimuleer ook je lever en gal door na de maaltijd 1 tablet Boldocynara in te nemen met wat water. Je buikklachten zullen snel verminderen!