Detox je lever in 72 uur en boost je metabolisme


Marina Cluysen
@avogel_be


10 mei 2017

Als je héél goed luistert, hoor je je lever een kleine verwensing grommelen elke keer als jij een slechte beslissing maakt op vlak van drank en voeding ;-). Je zadelt je lever namelijk met heel wat extra werk op, elke keer je zondigt.

Wat doet je lever?

Je lever heeft een uitgebreid takenpakket. Het is dan ook een beetje een manusje van alles. Elke dag opnieuw gaat je lever aan de slag met:

  • het afvoeren van gifstoffen en afvalstoffen;
  • het reinigen van je bloed;
  • vorming van gal;
  • koolhydraatstofwisseling: je lever slaat het overschot aan suiker op en zet het om in glycogeen (dat je op een later moment kan gebruiken);
  • eiwitstofwisseling: je lever zet aminozuren uit je voedsel om in eiwitten die je lichaam kan gebruiken;
  • vetstofwisseling: je lever kan verzadigde vetzuren (uit de slechte vetten) omzetten naar onverzadigde vetzuren;
  • de opslag van vitamines, aminozuren en mineralen.

Detox je lever - wat doet je lever

Het nut van je lever reinigen

Je lever is dus elke dag druk in de weer met van alles en nog wat. En op zich is dat geen probleem: zo heeft ie het immers graag :-). Maar soms wordt het je lever wel even te veel. Bijvoorbeeld als je regelmatig ongezond (te vet!) eet. Of als je gedurende een periode veel alcohol consumeert (bijvoorbeeld tijdens de feestdagen).

De schadelijke stoffen stapelen zich op in je lever na een tijdje. En daardoor kan deze zijn dagdagelijkse taken niet meer naar behoren uitvoeren. Je lever af en toe reinigen is dan ook echt geen overbodige luxe! Onderstaande symptomen wijzen op een overbelaste lever. Zijn enkele (of véél) van deze symptomen ook voor jou van toepassing? Dan is het hoog tijd voor actie: detox je lever!

Symptomen overbelaste lever

  • maagkrampen en opgeblazen gevoel;
  • hoofdpijn;
  • veranderde kleur van je urine en stoelgang;
  • geelzucht;
  • huidproblemen (acne of overgevoeligheid van de huid bv.);
  • brandend maagzuur;
  • diarree;
  • vermoeidheid, futloosheid.

Ben je al een tijdje op dieet, maar wil het maar niet lukken om enkele kilootjes te verliezen? Ook dat kan wijzen op een overbelaste lever. Zoals we hierboven al vertelden, staat je lever ook in voor de vetstofwisseling, eiwitstofwisseling en koolhydraatstofwisseling. Als je lever die taken niet goed kan uitvoeren, is gewichtsverlies moeilijk(er).

Detox je lever met deze 5 voedingsmiddelen

Je lever reinigen? Do’s!

Detox je lever - voedingsmiddelen

Bepaalde voedingsmiddelen zijn erg goed om je lever te detoxen (en zo je metabolisme een boost te geven). Hierbij een overzichtje, mét uitleg waarom je lever er zo dol op is:

  1. gember: beschermt de lever tegen schade door gifstoffen en vrije radicalen. Gember zorgt er in feite voor dat chemische (toxische) stoffen afgebroken worden en zich niet opstapelen in het lichaam;
  2. citroenen: zijn rijk aan vitamine C. Dat maakt citroenen tot één van de sterkste antioxidanten. Vitamine C trekt toxische stoffen aan en voert ze af. Een goede hulp voor je lever dus. Elke dag een glaasje water met wat citroensap in, is dan ook een echte aanrader;
  3. tomatensap: doet wonderen bij het verwijderen van schadelijke toxines uit het lichaam. Het bevat namelijk chloor en zwavel, wat de lever en nieren helpt bij het ontgiften;
  4. cayennepeper: uit onderzoek blijkt dat cayennepeper ervoor zorgt dat er meer zuurstof naar de weefsels wordt vervoerd. Daardoor wordt het energieniveau in je hele lichaam vergroot. Bovendien gaat je bloedcirculatie de hoogte in dankzij cayennepeper. Dit zorgt ervoor dat oxidatie in vetweefsel tegengegaan wordt. Op die manier helpt cayennepeper je lever beter te functioneren;
  5. komijn: stimuleert de aanmaak van bepaalde leverenzymen. Deze enzymen staan in voor de ontgifting van je lichaam.

Je lever reinigen? Don’ts!

Aan de andere kant heb je uiteraard ook zaken waar je lever minder dol op is. Voor een grondige reiniging van je lever is het belangrijk om deze een tijdje van je menu te schrappen. Zij zijn immers belastend voor je lever. Het gaat hier om:

  • kleur- en smaakstoffen;
  • pesticiden (op groenten en fruit);
  • alcohol, cafeïne en nicotine;
  • conserveringsmiddelen, stabilisatoren, emulgatoren.

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>