A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Voedingsadvies - zuren en basen

Zuren en basen

0

Gezonde voeding bevat een zogezegd basenoverschot. Te “zure” voeding is niet goed voor de gezondheid.

Het menselijk lichaam heeft van nature een licht basenoverschot en probeert dat te handhaven. Een voeding met basenoverschot past dus uitstekend in het kader van een evenwichtige voeding.

Zuurvormende en basevormende voedingsmiddelen

Welke voedingsmiddelen zijn nu zuurvormend en welke zijn basevormend?

  • Zuurvormend: Dierlijke producten die veel eiwitten bevatten, zoals vlees, vis, eieren en kaas. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren en reageren na vertering als vrij sterke zuren. Ook geraffineerde graanproducten zoals wit meel, suiker en deegwaren reageren door vergisting meestal zuur in de darmen.
  • Basevormend: Plantaardige producten die mineralen en zwakke organische zuren bevatten. Daaronder vallen bijna alle groenten en vruchten. Zelfs zuursmakende vruchten zoals citroen zijn basevormend.

Voeding met een basenoverschot wil dus in de praktijk zeggen dat je de hoeveelheid voeding uit de groep van de zuurvormende voedingsmiddelen beperkt en in plaats daarvan veel basevormende voedingsmiddelen op het menu zet.

Het dagelijks eten van groeten en fruit heeft een gunstige invloed op de werking van het hart en de bloedvaten. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is ten minste 200 gram groenten en 2 stuks fruit.

Tips om meer groenten en fruit te eten

Enkele tips om meer groenten en fruit te eten:

  • Leg eens schijfjes radijs, plakjes tomaat en ui, verse tuinkruiden of blaadjes veldsla op uw brood. Of beleg met schijfjes appel of banaan en wat kaneel.
  • Gebruik je (ongesuikerde) muesli als ontbijt, voeg er dan vers fruit aan toe. Grapefruit is bijvoorbeeld een uitstekende vrucht als je wenst af te vallen.
  • Begin de warme maaltijd met een schoteltje gemengde rauwkost, met een dressing op basis van yoghurt of gebruik Molkosan in de plaats van azijn in je vinaigrette.
  • Eet ’s avonds eens verse soep in plaats van een volledige warme maaltijd.
  • Laat groenten de basis van je warme maaltijd zijn.
  • Neem een stuk fruit en groente als tussendoortje.
Volg A.Vogel op Facebook

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje