A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Maagklachten

Maagklachten

0

Bijna iedereen heeft er wel eens last van: te veel maagzuur, een brandend gevoel in slokdarm of zelfs in de keel. Toegenomen druk in de buikholte, zoals bij overgewicht of zwangerschap, kan leiden tot zure oprispingen. Sommige mensen merken in periodes met stress dat ze meer last van hun maag hebben.

Wat zijn zure oprispingen?

Soms sluit een spier tussen de maag en de slokdarm niet goed. Daardoor kan het maagzuur teruglopen in de slokdarm en zelfs in de keel. Dit kan ook voorkomen bij mensen die een breukje in het middenrif hebben. Het bovenste gedeelte van de maag, dat normaal gesproken netjes in de buikholte ligt, komt dan via de zwakke plek in het middenrif een stukje in de borstholte te liggen. Voorover bukken, tillen of liggen kan dan een brandend gevoel veroorzaken. Door te veel maagzuur kan er een ontsteking ontstaan (maagslijmvliesontsteking) of nog erger een maagzweer.

Oorzaken van maagklachten

Waar de één last van heeft, kan de ander zonder problemen verdragen. Toch zijn er een aantal zaken waarvan we weten dat ze maagklachten kunnen veroorzaken:

  • Slecht kauwen en te snel eten.
  • Roken, de ingeslikte rook prikkelt immers het slijmvlies van de maag
  • Alcohol, koolzuurhoudende frisdranken, vet voedsel, chocolade, koolsoorten (met uitzondering van bloemkool en broccoli), peulvruchten en uien, scherp gekruid voedsel, koffie, sinaasappel- en grapefruitsap.

Om vast te stellen van welke voedingsmiddelen je maagklachten of te veel maagzuur krijgt, kan het nuttig zijn een tijdje een eetdagboek bij te houden. In dit eetdagboek noteer je precies wat je eet en wat daarbij de reactie van je maag is.

Verhinderen van maagklachten

  • Zorg voor een goede stoelgang, door vezelrijke voeding te gebruiken en voldoende te drinken (minimaal 1,5l water per dag).
  • Stop met roken.
  • Plaats het hoofdeinde van het bed hoger. Dit voorkomt het teruglopen van het maagzuur in de slokdarm en in de mond.
  • Vermijd voedingsmiddelen die maagklachten uitlokken.
  • Vermijd stress en spanningen.

Als de maagklachten blijven aanhouden, of gepaard gaan met verandering in stoelgang of ernstig gewichtsverlies, is het raadzaam om een arts te raadplegen.

Voedingsadvies voor de maag

  • Eet minder per maaltijd. De kans op zure oprispingen neemt toe bij een (te) volle maag.
  • Eet langzaam en kauw goed.
  • Verminder het gebruik van voedingsmiddelen waarop je gevoelig reageert zoals alcohol, koolsoorten en scherpe kruiden.
  • Drink ’s morgens op de nuchtere maag en ’s avonds voor het slapengaan het versgeperste sap van een aardappel, verdund met twee- tot driemaal zoveel lauw water. Doe dit maximaal zes weken na elkaar.
  • Molkosan (een eetlepel op een glas water) is een gezonde dorstlesser met een hoog gehalte aan rechtsdraaiend melkzuur (L+) die de maag niet belast. Molkosan heeft een friszure milde smaak en is caloriearm, lactosevrij en bevat geen suiker.

Natuurlijke hulp bij maagklachten

Vraag advies aan je apotheker.

Volg A.Vogel op Facebook

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje