A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Lichaamsdruk

Lichaamsdruk

0

Bij iedere slag wordt het vocht vanuit je lichaamsmotor door je lichaam gepompt. De lichaamsdruk is de druk die het vocht hierbij op de interne kanalen uitoefent. Deze lichaamsdruk verschilt van persoon tot persoon en zelfs van moment tot moment. Hoewel de lichaamsdruk dus altijd een momentopname is, is het wel een duidelijke graadmeter voor de conditie waarin je verkeert.

Je lichaamsmotor als kloppende middelpunt

Je lichaamsmotor is het kloppende middelpunt van de inwendige circulatie. Het trekt zo'n 60 tot 80 keer per minuut samen om het vocht door de interne kanalen naar alle uithoeken van het lichaam en weer terug te pompen. Op het moment dat de lichaamsmotor samentrekt, wordt er veel vocht door de interne kanalen geperst en neemt de druk op de kanaalwanden toe. Vervolgens ontspant de lichaamsmotor zich en neemt de druk op de kanaalwanden weer af. De lichaamsdruk wordt beïnvloed door de slagkracht van de lichaamsmotor, de totale hoeveelheid vocht in het lichaam en de elasticiteit van de kanaalwanden.

Schommelingen in de lichaamsdruk

De lichaamsdruk van gezonde mensen schommelt. Zo is die druk in de ochtend en 's avonds dikwijls wat lager dan 's middags. De druk stijgt bijvoorbeeld door lichaamsbeweging en praten. Ook stemmingen hebben een invloed op de lichaamsdruk. Door emoties als boosheid en angst stijgt de lichaamsdruk. Dat is ook het geval bij stress.

Laat je lichaamsdruk regelmatig meten

Van een verhoogde lichaamsdruk merk je niet altijd iets. Je kunt het dus hebben zonder dat je het weet. Daarom is het goed om jouw lichaamsdruk regelmatig te laten controleren door je huisarts. Omdat de druk schommelt, zijn er meestal meerdere metingen nodig om de lichaamsdruk goed te kunnen vaststellen. De waarde van de lichaamsdruk wordt weergegeven in millimeters kwik, afgekort mmHg. Er worden altijd twee waarden gemeten:

  • bovendruk of systolische lichaamsdruk: de druk van het vocht op de kanalen als de lichaamsmotor samentrekt om het vocht door de kanalen heen te pompen.
  • onderdruk (diastolische lichaamsdruk): de druk in de interne kanalen op het moment dat de lichaamsmotor zich ontspant (de rustdruk).

Wanneer is er sprake van hoge lichaamsdruk?

Een lichaamsdruk met een bovendruk rond de 120 en een onderdruk rond de 80 mmHG (weergegeven als 120/80 mmHG) wordt als normaal beschouwd. Er is sprake van een  hoge lichaamsdruk als de bovendruk een groot deel van de dag hoger is dan 140 mmHg en/of de onderdruk hoger is dan 90 mmHg. Voor mensen van 60 jaar en ouder geldt 160 mmHg als grens voor de bovendruk.

Wat kun je doen om de lichaamsdruk normaal te houden?

Voor een normale, gezonde lichaamsdruk is een gezonde levensstijl belangrijk, dat wil zeggen:

  • stoppen met roken
  • een gezond gewicht
  • gezonde voeding
  • regelmatig bewegen
  • zo ontspannen mogelijk leven

Houd je lichaam en je lichaamsdruk in conditie

Regelmatig bewegen houdt je lichaamsmotor en je interne circulatiekanalen in conditie en je lichaamsdruk op peil. Elke dag minstens een half uur inspannen is het streven. Een verhoogde hartslag en een paar zweetdruppels horen daarbij. Wat daarvoor nodig is, varieert van persoon tot persoon. Iemand die vaak fietst, kan meer aan dan iemand die weinig beweegt. Buiten adem raken is niet nodig en je hoeft ook niet een half uur aan één stuk door te bewegen. Drie keer tien minuten of tweemaal een kwartier bewegen is ook goed. Bewegen omvat overigens niet alleen sporten. Het is ook boodschappen doen op de fiets, in de tuin werken en de trap nemen in plaats van de lift.

Neem de tijd om te ontspannen

Ook je geestelijke gesteldheid is van invloed op je lichaamsdruk. Bij dagelijkse stress kan de lichaamsdruk verhogen. Probeer daarom dagelijks te ontspannen, bijvoorbeeld door momenten te plannen dat je niets hoeft te doen. Of zoek afleiding in een hobby of sport. Ook voldoende slapen is belangrijk.

Eet gezond en gevarieerd

Kies voor lichte, volwaardige voeding vol vitaminen en mineralen. Eet veel volkorenproducten, verse groenten en ten minste twee stuks fruit, bij voorkeur biologisch geteeld. Aanraders zijn gerechten met boekweit- en zilvervliesrijst, (wal)noten en gedroogde vruchten zoals dadels, vijgen en rozijnen. Ook kruidenthee met onder andere berkenblad, rozemarijn, heermoes, peterselie, varkensgras en guldenroede zijn goed voor het behoud van een goede lichaamsdruk. Wees matig met dropsnoep en zoethoutthee want die verhogen de lichaamsdruk juist.

Wees matig met zout

Te veel zout kan de lichaamsdruk verhogen, dus probeer je zoutinname te beperken. Bijvoorbeeld door geen zout aan de warme maaltijd toe te voegen, broodbeleg met minder zout te gebruiken of producten met minder zout te kopen. Ook de volgende tips kunnen helpen:

In plaats van

Kies liever

Zout

Kruiden of specerijen of Herbamare natriumarm kruidenzout met diverse kruiden

Kaas en vleeswaren

Als broodbeleg: zoutarme kaas, kwark met tuinkruiden, groenten en fruit

Kant en klaar producten, bouillon van bouillonblokjes of bouillonpasta's, soep uit blik of pakje

Zelfbereide bouillon en soep, getrokken van verse groenten en kruiden, eventueel met stukjes vlees of kip

Klaargemaakte of bewerkte worst, bvb rookworst

Vers vlees, bereid met een gesnipperd uitje, peper of kruiden

Jus bereid van een juspoeder of kant-en-klare kruidenmix

Zelf bereide jus, van zoutarme boter of olie, op smaak gebracht met een gesnipperd uitje en verse kruiden

Groenten uit blik of glas, diepvriesgroenten met room, kant-en-klaar maaltijden

Verse groenten, aardappelen


Hulp uit de natuur

A.Vogel Allisan tabletten
Knoflook is goed voor de lichaamsdruk. Voor een beetje effect zijn alleen wel heel veel teentjes nodig: 28 per dag om precies te zijn! Met twee dragees A.Vogel Allisan, een sterk geconcentreerd knoflookpreparaat dat geen hinderlijke knoflookgeur achterlaat, krijg je deze hoeveelheid ook binnen. Gemakkelijk, snel, goed voor je lichaamsdruk én plezieriger voor je omgeving.

Volg A.Vogel op Facebook

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje