A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

5 tips om moeiteloos meer groenten te eten

door Marina Cluysen, op 15 maart 2016, Voeding
Meer groenten - vergeten groenten

Waar vroeger geadviseerd werd om dagelijks zo’n 200 gram groenten te eten, is dat vandaag opgetrokken naar (minstens) 400 gram. Voor velen lijkt dit onhaalbaar veel. Het is dan ook best wel wat, 400 gram groenten per dag. Maar als je het slim aanpakt, heb je die portie zo binnen. Zonder er moeite voor te doen. Ontdek hier mijn 5 tips om moeiteloos meer groenten te eten!

De meeste mensen zijn het niet gewoon om veel groenten te eten. Ze ontbijten met een boterham (met charcuterie) en ook in de lunchbox zitten vaak enkele sneetjes brood met beleg. Pas wanneer het avondeten geserveerd wordt, hebben zij hun eerste afspraak met groenten.

Toegegeven… Op die manier is het erg moeilijk om aan je dagelijkse portie groenten te komen. Je dagelijkse groente-inname verhogen vergt in het begin een beetje denkwerk. Soms out of the box, soms voor de hand liggend. Maar je zal merken: na een tijdje gaat het helemaal vanzelf om meer groenten te eten!

Tip 1: integreer groenten in je ontbijt

Meer groenten - groenteomelet

Misschien wel de moeilijkste. Voor velen lijkt het ontbijt echt niet geschikt om groenten te eten. Ze houden het liever lekker makkelijk met een kommetje cornflakes of een boterham met beleg. Doe het vanaf nu anders. Ga bijvoorbeeld voor een smoothie met spinazie, boerenkool, komkommer, sla, … Als je bedenkt dat een handje spinazie al snel goed is voor 50 gram groenten, weet je meteen waarom je dit doet.

Of maak een omelet met daarin lekker veel verse groentjes zoals champignons, tomaten, paprika, ajuin, … De opties zijn eindeloos! Je kan de avond ervoor alle groentjes reeds snijden, zodat je ’s ochtends echt niet langer bezig bent met het bakken van je omelet dan met het smeren van je boterham.

Tip 2: weg met klassiekers

Meer groenten - bloemkool pizzabodem

Weg met de klassieke pizzabodem, op basis van deeg en koolhydraten. Welkom groentebodem op basis van bloemkool. Of wat denk je van slabladeren die dienst doen als wrap? Of een heerlijk bord spaghetti met courgettesliertjes  ter vervanging van spaghettislierten, een wokschotel waarbij geraspte bloemkool  de rijst vervangt, … . Dubbel winst want zo beleg je groentjes met … groentjes. En nog beter? De opties zijn eindeloos. Je moet er gewoon opkomen!

Tip 3: knabbel bij de babbel

Meer groenten - vieruurtje

Niets zo gezellig als een avondje babbelen met vriend(inn)en. Vaak zet de gastvrouw dan een schoteltje chips of andere lekkernijen op tafel. Vervang deze eens door een portie groenten, eventueel met wat hummus als dipsaus. Of maak zelf groentechips. Je blijft wel het gezellige behouden van een knabbeltje bij je babbeltje, maar dan op een gezonde manier mét groentjes.

Ook je vieruurtje kan je makkelijk vervangen door wat groentjes. Denk aan een handje kerstomaatjes, enkele worteltjes, een stukje komkommer, … Waar je maar zin in hebt. En hop, je hebt weer een portie groenten binnen!

Tip 4: Soep? Super!

Meer groenten - soep

Een kom dampende soep is niet alleen perfect als lunch of avondmaal, het is ook de ideale manier om weer wat meer groenten binnen te krijgen. Voor groot én klein: door de soep te mixen merk je helemaal niet dat je eigenlijk groenten aan het eten bent.

Handen uit de mouwen en koken maar!

Tip 5: Vergeten groenten

Meer groenten - vergeten groenten

Niets zo leuk als experimenteren met nieuwe smaken. Of oude smaken. Vergeten groenten zijn de ideale manier om weer eens wat nieuws op je bord te toveren. Denk maar aan pastinaak, koolraap, mierikswortel, rammenas, knolselder, postelein, … Stuk voor stuk groenten die in een vergeethoekje zijn terechtgekomen. Hoog tijd om ze terug op het menu te zetten en te genieten van oude, vertrouwde smaken in een nieuw jasje!

Welke tip ga jij toepassen? Of heb je zelf nog een leuke tip? Laat het hieronder weten!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Sophie, 267 dagen geleden

    Heerlijke recepten kan U elke week vinden via http://www.afvallenzonderdieet.be
    Maak gebruik van seizoensgroenten, snackgroenten, veel soep,…. Zo krijg je al je vitamines, mineralen en vezels binnen. Veel succes

  • More in Voeding
    Superfoods
    De 10 superfoods van 2016

    Kennen quinoa, gojibessen en chiazaadjes ondertussen geen geheimen meer voor jou? Dan ben jij een echte superfoods-lover. Maar waar superfoods...

    Close