A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Kokosolie: kerngezond of knotsgekke trend?

door Marina Cluysen, op 18 juni 2015, Spijsvertering, Voeding
Kokosolie

Kokosolie is aan een echte opmars bezig in België. Meer en meer mensen schuiven de olijfolie en bakboter aan de kant en investeren in een potje kokosolie. Terecht? Is het echt zoveel beter dan de klassieke vetstoffen die we momenteel nog massaal gebruiken of is het gewoon de zoveelste knotsgekke trend?

Kokosolie is een 100% natuurlijke, verzadigde vetstof die erg veel voordelen heeft ten opzichte van de klassieke vetstoffen. Deze olie is de rijkste natuurlijke bron van middel-lange-keten-vetzuren . Dit zijn gezonde vetten die, in tegenstelling tot lange-keten-vetzuren, niet in je lichaam worden opgeslagen als vet, maar meteen naar je lever worden vervoerd om daar te worden omgezet in energie.
Dat verzadigd vet slecht voor je is en dat je het moet mijden als de pest, is wat achterhaald. Ook verzadigd vet heb je in de juiste hoeveelheden nodig.

Kokosolie is heel makkelijk te verteren door je lichaam. In tegenstelling tot andere vetten heeft het geen gal nodig om opgenomen te worden. Het levert direct energie en werkt erg verzadigend. Bovendien versnelt het je stofwisseling aanzienlijk.

Nog een laatste unieke eigenschap? Kokosolie blijft stabiel bij hoge temperaturen. Wanneer vetstoffen te heet verhit worden, bereiken zij een rookpunt. Dit punt is voor elke vetstof anders. Dit is erg ongezond aangezien de vetstof op dat moment gaat oxideren: de structuur van het vet verandert en ze bevat dan giftige bestanddelen. Kokosolie oxideert niet. Dit in tegenstelling tot onverzadigde vetstoffen zoals olijfolie en zonnebloemolie.

Kokosolie of kokosvet?

Hoewel we doorgaans spreken over kokosolie is ongeharde en ongeraffineerde (vierge) kokosolie in ons klimaat meestal gestold. Deze heeft namelijk een smeltpunt van rond de 24 à 26 °C. In dat opzicht is het eigenlijk logischer om de term kokosvet te gebruiken. In tropische gebieden heeft kokosolie meestal wel de vloeibare consistentie van een olie.
Geraffineerde en geharde kokosolie heeft een smeltpunt van 30 tot 37 °C.

kokosolie

Waar moet je op letten als je kokosolie koopt?

Kokosolie is niet goedkoop. Voor 300 ml betaal je tussen de 8 en 35 € (of nog meer). Is duurder sowieso beter? Niet altijd. Zeker zijn dat jouw kokosolie kwalitatief is? Ga dan na of hij voldoet aan de volgende vier criteria:

  • Kokosolie moet (net zoals elke andere olie) in een glazen pot zitten. Plastiek reageert makkelijk met olie en lekt als het ware minuscule plastieken deeltjes in het product. Glas heeft deze eigenschap niet, waardoor het product optimaal bewaard blijft.
  • Ga op zoek naar ‘vierge’ kokosolie. Dat is koudgeperste kokosolie. De term’ vierge’ geeft aan dat alleen jonge kokosnoten van de beste kwaliteit gebruikt werden. Soms zal je zien dat de term ‘extra vierge’ gebruikt wordt. Die term ontlenen slimme marketeers bij de olijfolie, maar heeft eigenlijk geen betekenis bij kokosolie. Bij olijfolie zegt het iets over de oogstmethode en de zuurgraad van de olie.
  • De kokosolie mag niet ontgeurd zijn. Tijdens het ontgeuren gaan belangrijke eigenschappen van de olie verloren zoals vitaminen, mineralen, antioxidanten en fytosterolen.
  • Zorg ervoor dat de kokosolie die je koopt biologisch geteeld is.

Ontgeurde kokosolie

De geur en smaak van kokosnoot doet je wegdromen naar paradijselijke stranden waar je dagenlang kan liggen luieren in een hangmatje. Heerlijk! Maar… net die specifieke smaak en geur is wat sommigen tegenhoudt om kokosolie te gebruiken. Ze willen namelijk niet dat hun eten proeft of ruikt naar kokos. En dus maken producenten ook ontgeurde kokosolie. Zoals je hierboven al kon lezen, is dat niet erg goed, want zo verliest de olie belangrijke eigenschappen.

Wil je toch écht liever ontgeurde kokosolie gebruiken? Dan is het belangrijk dat je nagaat hoé jouw kokosolie ontgeurd is. Doorgaans is dat met behulp van oplosmiddelen of door middel van stoom. Ontgeuren met stoom (waterdamp) is het minst schadelijk. Uiteraard is er verlies van voedingsstoffen, maar dit is minimaal.

Koken met kokosolie

Je kan kokosolie dagelijks gebruiken om je maaltijden mee te bereiden. Je kan ook een halve eetlepel toevoegen aan je smoothie. Dagelijks gebruik van kokosolie versnelt je stofwisseling doordat het je schildklier stimuleert. Daarnaast is het ook gunstig voor je darmen omdat het anti-parasitair werkt. De slechte bacteriën in je darm houden er dus niet van.

Kokosolie: supervet?

Als je dit allemaal leest, denk je misschien: “Weg met bakboter, olijfolie en andere klassiekers. Ik gebruik alleen nog maar kokosolie!”. Op zich is kokosolie ook een gezond alternatief. Toch gooi je best nog niet meteen alle andere vetstoffen in de vuilbak. Kokosolie bevat namelijk geen essentiële omega 3- en 6 vetzuren of het zeer gezonde Omega 9 vetzuur dat bijvoorbeeld olijfolie wel bevat. Bij een tekort aan essentiële vetzuren kan je last krijgen van hormonale klachten, uitslag, hart- en vaatklachten, … .

Daarnaast blijft kokosolie een verzadigd vet. Aangezien we tegenwoordig steeds minder bewegen, hebben we minder verzadigde vetten nodig met al hun calorieën. Kokosolie is en blijft (net zoals andere vetstoffen) een echte caloriebom. 1 eetlepel resulteert in ongeveer 120 Kcal. In principe stimuleert kokosolie gewichtsverlies, maar dat wilt niet zeggen dat je er onbeperkt van kan eten.

Ten laatste is ook de bereiding van de kokosolie belangrijk, zoals je al eerder kon lezen hierboven. Ga voor kwaliteit en kies voor een biologische, vierge kokosolie in een glazen pot.

Zelf ook aan de slag met kokosolie in je keuken?

Laat je inspireren op onze website. Wat denk je bijvoorbeeld van deze overheerlijke bananenpannenkoekjes?

Kokosolie - bananenpannenkoekjes

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Marina , 527 dagen geleden

    Beste Ethel, je kan de kokosolie bewaren in een donkere,koele kast die in een koele ruimte staat. Het hoeft daarom niet in een koelkast te zijn. Zorg er voor dat de pot niet in de zon blijft staan of niet in een goed verwarmde kamer staat. Gebruik je de pot elke dag, dan zal hij op tijd opgebruikt zijn. Gebruik je hem maar af en toe, dan is het wel beter dat je hem in de koelkast zet. Haal de pot uit de koelkast een half uur voor je hem nodig hebt. Dan is het kokosvet zeker smeerbaar.

  • Sonja, 509 dagen geleden

    Kokosolie is hééééééééérlijk om mee te koken/bakken maar ik gebruik het ook voor m’n droge huid: eventjes in de micro-oven en dan je gezicht, hals en decolleté mee insmeren: zalig! Vroeger gebruikte ik het ook om frietjes/kroketten in te bakken, maar dat vind ik wat té duur geworden. Verder gebruik ik meestal olijfolie om te bakken.

    • Greet, 275 dagen geleden

      Beste,
      onderaan lees ik een reactie dat kokos olie ook goed is voor de huid, dat geloof ik maar eens in de microgolfgoven verliest die toch veel van zijn krachten???!
      Groet.

  • More in Spijsvertering, Voeding
    Voeding menopauze
    Voeding tijdens de menopauze: zo beperk je je overgangsklachten

    Tijdens de overgang produceren je eierstokken minder oestrogeen, totdat de productie uiteindelijk volledig stopt. Het gevolg? Je krijgt last van...

    Close