A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Je metabolisme versnellen start met een goede spijsvertering

door Marina Cluysen, op 23 mei 2013, Spijsvertering
Je metabolisme versnellen start met een goede spijsvertering

Sommige mensen worden geboren met een razendsnel metabolisme, bij anderen werkt het wat trager. Ook leeftijd, geslacht en erfelijkheid spelen hierin een belangrijke rol. Maar je kan zelf ook iets doen om de snelheid van je metabolisme, of de snelheid waarmee je lichaam calorieën verbrandt, wat op te drijven…

Het spijsverteringsproces

Je spijsvertering is levensbelangrijk. Een ingewikkeld proces zorgt ervoor dat voedsel wordt omgezet in de juiste voedingsstoffen of ‘brandstoffen’ voor je lichaam. Zo krijg je energie om te functioneren.

De spijsvertering begint in de mond, gaat via de slokdarm, maag, twaalfvingerige darm, dunne en dikke darm en eindigt bij de anus. Alles samen zes tot zeven meter lang. Voedsel doet er ongeveer 18-20 uur over van begin tot eind. Maar dit kan ook langer of korter duren. Bij sommige mensen verloopt de spijsvertering zo traag dat ze maar eens in de paar dagen ontlasting produceren. Hoe kan je je metabolisme versnellen?

9 tips voor een goede spijsvertering

  1. Dagelijkse lichaamsbeweging van minimaal 30 minuten lang bevordert de eetlust.

  2. Zorg dat je telkens rustig eet en maak er een gezellig moment van.

  3. De spijsvertering begint in de mond, dus kauw langzaam en vermeng elke hap goed met speeksel. Door goed te kauwen, komt het eten in kleinere porties in de maag terecht en wordt het vermengd met speekselenzymen. Dat bevordert de vertering.

  4. Belast je maag niet te veel met koud of warm voedsel, pikante kruiden of dierlijke vetten.

  5. Drink meer water, vooral tijdens de dag.

  6. Eet vezels, ze bevorderen het verteren van belangrijke voedingsstoffen. Noten, zaden, groenten en fruit zijn rijk aan vezels.

  7. Sommige groenten en fruitsoorten zijn goed voor de vertering. Zorg dus dat je af en toe andijvie, rucola, witloof, knoflook, ui, prei, venkel of artisjokken op je bord krijgt. Ook papaya en citrusvruchten zijn goed.

  8. Roken en overmatig alcoholgebruik zijn slecht voor de spijsvertering.

  9. Vermijd stress en spanning, want ook de geest heeft invloed op de spijsvertering.

Molkosan, natuurlijk drankje met rechtsdraaiend melkzuur

Daarnaast kan je ook kiezen voor natuurlijke producten die de spijsvertering bevorderenMolkosan is een natuurlijk product bereid uit gezuiverde en geconcentreerde melkwei van verse Zwitserse alpenmelk. Het is niet alleen een lactosevrije, suikervrije en caloriearme dorstlesser, het drankje heeft ook een milde, friszure smaak. Ideaal bij de maaltijd! Je kan deze drank langdurig gebruiken. Uit op variatie? Dan kan je er wat honing of vruchtensap aan toevoegen.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Spijsvertering
Last van een prikkelbare darm
Last van een prikkelbare darm? Zo kan je klachten voorkomen

Buikpijn, winderigheid, een onregelmatige stoelgang,… iedereen heeft er wel eens last van. Sommige mensen hebben echter regelmatig last van deze...

Close