A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / weerstand / Je immuunsysteem versterken? Zo pak je het aan!

Je immuunsysteem versterken?

Zo pak je het aan!

Je immuunsysteem is een complex netwerk van cellen en organen dat je lichaam verdedigt tegen infecties en ziekte. Zo bescherm je jouw lichaam tegen vreemde organismen zoals virussen, bacteriën en slecht functionerende cellen. Je immuunsysteem versterken is een slimme zet als er een koude, natte herfst en winter voor de deur staan. Ontdek hier hoe je je immuunsysteem op natuurlijke wijze versterkt.

Wat is het immuunsysteem?

Wat is het immuunsysteem?

Je weerstand, of immuunsysteem, staat in voor de bescherming van je lichaam tegen vreemde indringers. Zonder een goede afweer zou je constant ziek worden. Elk virus en elke bacterie zou dan een gevaar zijn voor je gezondheid. Maar dankzij je weerstand staat er een heel leger aan verdedigers klaar wanneer een indringer er toch in slaagt om binnen te dringen.

Sommige van die verdedigers werken als veelvraat en vallen alles aan wat verdacht is. Deze cellen kunnen wel honderden indringers ‘opeten’ voordat ze zelf het loodje leggen.

Tips om je immuunsysteem te versterken

Tips om je immuunsysteem te versterken

Dagelijks moeten we ontelbare ziekteverwekkers trotseren. Hoe kan je het immuunsysteem versterken? Deze tips helpen je op weg!

Voldoende nachtrust

Probeer zeker 6 tot 8 uur te slapen, want voldoende nachtrust is onontbeerlijk voor een goede weerstand. Ben je een moeilijke slaper? A.Vogel Dormeasan helpt je om lekker door te slapen zonder je natuurlijke slaapproces in het gedrang te brengen.

Mijd roken en alcohol

Roken en alcohol drinken ondermijnen je immuunsysteem. Wil je toch graag van een glaasje genieten? Kies dan voor rode wijn. Rode wijn bevat namelijk resveratrol, een stof die je weerstand helpt te versterken. Het werkt spijtig genoeg wel enkel als je een bepaald gen hebt.

Eet de juiste groenten

Groenten zijn altijd gezond en goed voor je weerstand, maar de ene groente is de andere niet. Zo zijn verse groenten veel gezonder dan groenten uit blik, omdat ze een veel hogere voedingswaarde hebben. Daarnaast zijn rauwe groenten beter voor je weerstand dan gekookte groenten, want rauw bevatten groenten veel meer antioxidanten. Kies bij voorkeur voor donkergroene groenten, zoals broccoli of boerenkool. Die zitten namelijk barstensvol zink en vitamine C.

Vergeet je dagelijkse portie fruit niet

Ook fruit is een uitstekende bron van vitaminen en antioxidanten. Vooral citroen, bosbessen en frambozen geven je immuunsysteem een extra boost.

Extra tip: begin elke dag met vers citroensap in een glas water of een kop thee.

Het immuunsysteem versterken met voeding en kruiden

Het immuunsysteem versterken met voeding en kruiden

Daarnaast zijn er nog enkele specifieke kruiden en voedingsmiddelen die het immuunsysteem verbeteren. Ze bevatten vitale stoffen die de afweer versterken.

  • Echinacea of rode zonnehoed werkt zeer efficiënt tegen verkoudheden en als behandeling van de bovenste luchtwegen en besmettelijke ziektes. A.Vogel Echinaforce is een 100% natuurlijk middel op basis van Echinacea dat de werking van je immuunsysteem versterkt. Daardoor wordt je minder snel ziek en ben je er sneller weer bovenop wanneer je toch een keer last hebt van winterse kwaaltjes.
  • Ginseng kan het immuunsysteem verhogen, helpt het lichaam zich te verdedigen tegen indringers en verschillende vormen van onevenwicht en staat erom bekend het lichaam te prikkelen.
  • Knoflook heeft heel wat anti-microbiële eigenschappen. Dus: look gebruiken tijdens het koken is de boodschap!
  • Gember beperkt ontstekingen, cardiovasculaire aandoeningen, bloedstolsels en cholesterol.
  • Kurkuma heeft een antibacteriële en ontstekingsremmende werking. Daarnaast heeft het ook een rustgevend effect op je maag.
  • Oost-Indische kers bevat een natuurlijk antibioticum dat onze darmflora niet aantast. Goed tegen bronchitis en infecties van de urinewegen. Het kruid stimuleert ook de aanmaak van rode bloedlichaampjes.
immuunsysteem - infographic griep

Vermijd griep en verkoudheden in 6 stappen!

Doet de griep de ronde? Of zit iedereen rond je te hoesten en te snotteren? Zorg ervoor dat je zelf niet besmet raakt! Deze 6 simpele stappen helpen je daarbij :).

(Klik op de afbeelding om te vergroten.)

Immuunsysteem - test je weerstand

Test je weerstand

Hoe is het met jouw afweer gesteld? Test jezelf en vul de vragen van de A.Vogel weerstandstest in.
Doe de test

Lees meer over:
Griep
Verkoudheid
Weerstand
Prikkelhoest
Vastzittende hoest
Verstopte neus
Keelklachten

Laatste wijziging op deze pagina: 13-10-2016

0 artikelen in winkelwagentje