A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / weerstand / weerstand

Je weerstand verhogen?

Dat doe je zo!

Ieder mens beschikt over een eigen, natuurlijke weerstand tegen vreemde micro-organismen die proberen binnen te dringen. Je weerstand zorgt ervoor dat deze ziekteverwekkers worden bestreden en je fit blijft. Een goede weerstand is daarom erg belangrijk. Ook als virussen of bacteriën je toch te pakken krijgen. Want dan zorgt een goede weerstand ervoor dat je er sneller weer bovenop komt.

Weerstand

Wat is je weerstand?

Je weerstand, of immuunsysteem, staat in voor de bescherming van je lichaam tegen vreemde indringers. Zonder een goede afweer zou je constant ziek worden. Elk virus en elke bacterie zou dan een gevaar zijn voor je gezondheid. Maar dankzij je weerstand staat er een heel leger aan verdedigers klaar wanneer een indringer er toch in slaagt om binnen te dringen.

Sommige van die verdedigers werken als veelvraat en vallen alles aan wat verdacht is. Deze cellen kunnen wel honderden indringers 'opeten' voordat ze zelf het loodje leggen.

Weerstand opbouwen

Je weerstand opbouwen

Voor het opbouwen van een goede weerstand is een gezonde levensstijl erg belangrijk. De belangrijkste pijlers zijn:

  • Gezonde en gevarieerde voeding (vers en onbewerkt);
  • Voldoende drinken (water en kruidenthee);
  • Voldoende ontspanning en slaap;
  • Regelmatige lichaamsbeweging (bij voorkeur in de frisse buitenlucht).

Weerstand - voedingsadvies

Voedingsadvies voor een goede weerstand

Voeding speelt een grote rol in het versterken van je weerstand. Je moet er het hele jaar door op letten dat je verse voeding eet die rijk is aan antioxidanten.

Eet verse en gevarieerde voeding

Het belang van verse en gevarieerde voeding mag niet onderschat worden. Eet elke dag voldoende volkorenproducten, 2 stukken fruit, 400  à 600 gram groenten, zuivel, vlees en vis.

Neem steeds genoeg tijd voor elke maaltijd en kauw goed. Drink na de maaltijd en gedurende de hele dag voldoende water. Het vocht zorgt er namelijk voor dat afvalstoffen afgevoerd worden en heeft een positieve invloed op je darmflora.

Het belang van vezelrijke voeding

Een goede spijsvertering is noodzakelijk voor een goede weerstand. Enkel wanneer deze optimaal verloopt, kan je lichaam alle benodigde stoffen uit je voeding halen. Voor een goede spijsvertering is het aan te raden om genoeg volkorenproducten zoals volkorenbrood en havermout te eten. Ook het eten van groenten en fruit helpt hierbij.
Vergeet ook niet om gezonde, meervoudig onverzadigde vetten te eten die je kan vinden in noten, vette vis en zaden. Deze werken namelijk ontstekingsremmend en verhogen ook de weerstand.

Voeding rijk aan vitaminen en mineralen

Het is ook belangrijk om voldoende vitaminen op te nemen. Specifiek vitamine A (in vette vis), vitamine B (in vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten) en vitamine E (in noten, avocado,…). Vitamine C is een essentiële vitamine. Deze antioxidant zorgt namelijk voor de vorming van witte bloedcellen die de weerstand verhogen. Deze vitamine bevordert ook de opname van ijzer uit de maaltijd. Je vindt vitamine C in groenten zoals broccoli en avocado. In fruit vind je het onder andere terug in kiwi, aardbeien, sinaasappel, citroen en pompelmoes.

Ook mineralen zoals calcium, ijzer en zink hebben een positieve invloed op je weerstand. Eet daarom noten, zaden en groene bladgroenten.

Meer weerstand door eiwitten

Ook eiwitten zijn goed voor je weerstand. Bonen, peulvruchten, vlees en vis zijn hier rijk aan. Eiwitten spelen een rol bij de productie van nieuwe cellen. Ze maken eveneens antilichamen en enzymen van het immuunsysteem aan.

Video weerstand

Video weerstand

Bekijk hier de video rond weerstand, met o.a. Martine Prenen in de hoofdrol:


Natuurlijke hulp voor een goede weerstand

Natuurlijke hulp voor een goede weerstand

Een grootschalig onderzoek uit 2012 toonde reeds aan dat Echinacea-middelen de weerstand verhogen in periodes van stress en in het met griep- en verkoudheden geplaagde winterseizoen.

Nieuw onderzoek van The University of British Columbia toont nu aan dat extracten die worden bereid uit vers geoogste Echinacea purpurea een antivirale werking vertonen die 10 keer hoger ligt dan bij extracten van gedroogde planten. Dezelfde studie geeft ook aan dat enkel de groene plantdelen actieve antivirale stoffen bevatten.

A.Vogel Echinaforce + Vitamine C is een 100% natuurlijk voedingssupplement op basis van verse Echinacea purpurea, met groene plantdelen. Deze natuurlijke weerstandsverhoger activeert het afweersysteem. Hierdoor neemt de weerstand toe en ben je beter beschermd tegen ziekteverwekkers. Echinaforce is verkrijgbaar in verschillende varianten, ook voor kinderen.

Ontdek in deze video meer over het voordeel van verse planten:


weerstand - test je weerstand

Test je weerstand

Hoe is het met jouw afweer gesteld? Test jezelf en vul de vragen van de A.Vogel weerstandstest in.
Doe de test

Vermijd de griep en verkoudheden in 6 stappen!

Doet de griep de ronde? Of zit iedereen rond je te hoesten en te snotteren? Zorg ervoor dat je zelf niet besmet raakt! Deze 6 simpele stappen helpen je daarbij :).

(Klik op de afbeelding om te vergroten.)

Lees meer over:
Griep
Verkoudheid
Weerstand
Prikkelhoest
Vastzittende hoest
Verstopte neus
Keelklachten

Laatste wijziging op deze pagina: 10-05-2017

0 artikelen in winkelwagentje