A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / stress / wat doen tegen stress?

Wat doen tegen stress?

Je voelt je overspannen, hebt nood aan rust… je hebt last van stress. Maar wat is stress precies? Wat zijn de oorzaken, de gevolgen en vooral: wat te doen tegen stress? Om iets aan je stress te doen, moet je eerst begrijpen waar je overspannenheid precies vandaan komt en je bewust worden van de manier waarop stress jou beïnvloedt.

Wat is stress?

Wat is stress?

Stress – dat letterlijk druk betekent – is de spanning die je voelt in je lichaam of in je hoofd wanneer je het erg druk hebt of wanneer je in een moeilijke situatie zit. Je hartslag die toeneemt, je ademhaling die versnelt, spieren die zich aanspannen, zweethanden, misselijkheid, vaak naar het toilet moeten, buikpijn of hoofdpijn zijn fysieke stress symptomen. Maar ook zenuwachtigheid, prikkelbaarheid, huilerigheid, verdriet en opwinding zijn veelvoorkomende kenmerken van stress.

Meestal onderscheidt men positieve van negatieve stress. Je kan positieve spanning voelen de dag voor je op vakantie vertrekt, voor een huwelijk, een sportprestatie of een belangrijke meeting op het werk. Deze vorm van stress hoort bij de uitdagingen van het leven. Positieve stress is van korte duur en het lichaam keert snel terug naar een toestand van rust. Als stress echter als een negatieve gebeurtenis wordt ervaren, spreken we van negatieve (chronische) stress. Wanneer dit type stress lang aanhoudt, kan stress een gevaar vormen voor de gezondheid.

Oorzaken stress

Oorzaken stress

Er bestaat een verband tussen omgevingstoestanden en stress. Uit onderzoek blijkt dat lawaai, slaapgebrek, bepaalde drugs, alcohol en hitte stressgevoeligheid verhogen. Een andere bekende stressfactor zijn emoties als angst, verdriet of woede. Het is dan ook veelvoorkomend dat mensen bij een relatiebreuk, verlies van een dierbare, verandering van werk of een verhuis meer stressklachten krijgen. Maar ook langdurige mentale inspanning en werkdruk kunnen stress uitlokken.

Bij stress is er doorgaans sprake van een complex samenspel van verschillende elementen. Stress wordt door iedereen bovendien anders ervaren. Sommige mensen zijn stressgevoeliger dan anderen. Terwijl sommigen graag voor uitdagingen gesteld worden en houden van de bijhorende spanning, is dit voor anderen een bedreiging. Stress heeft veel gezichten, uitingen en verschillende gevolgen op lange termijn.

Nagaan wat de oorzaak is van jouw stress, is belangrijk om te achterhalen wat te doen tegen stress.

Wat doen tegen stress

Wat doen tegen stress?

Wil je jouw weerbaarheid tegen de onvermijdelijke stress van het leven vergroten? Om iets aan je stress te doen, moet je eerst begrijpen waar je overspannenheid precies vandaan komt en je bewust worden van de manier waarop stress jou beïnvloedt.

Vervolgens kan je jezelf concentreren op stressmanagement. Leren omgaan met onaangename situaties, oorzaken van stress onder controle houden en neen leren zeggen maken allemaal deel uit van stressmanagement. Iedereen kan deze dingen leren.

  • Praat over je stress met vrienden, familie of collega’s. Door frustraties te delen met mensen die je vertrouwt, kan je zorgen verlichten. Durf om hulp vragen hulp als je zelf niet weet hoe je met je stress moet omgaan.
  • De beste remedie lijkt rust te zijn. Mensen blijken minder stressklachten te vertonen als ze zich na een belasting of acute stress situatie gemakkelijk kunnen ontspannen. Maak dus tijd voor jezelf, voor je hobby’s, je vrienden en familie, voor sport… zo gaat de druk even van de ketel. Voor sommige mensen kan het ook helpen om een agenda bij te houden en hierin ‘lege uren’ te plannen waarin je jezelf mentaal- en fysiek kan ontspannen.
  • Stress en vermoeidheid gaan hand in hand. Probeer een vast ritme in te bouwen van slapengaan en opstaan en probeer 8 uur per nacht te slapen.
  • Zijn er bepaalde activiteiten en handelingen die je steevast negatieve stress bezorgen? Dan kan het een goed idee zijn om hier een oplossing voor te zoeken: kan je deze activiteiten vermijden in de toekomst? Kan je het anders aanpakken zodat je er minder stress door ervaart? Maak de analyse!
  • Leer keuzes maken. Ook dat is een efficiënt middel tegen stress. Vermijd te veel dingen tegelijk doen, maar doe goed wat je doet.
  • Probeer je niet boos te maken en wind je niet op, maar probeer problemen rustig uit te praten en kom uit voor je mening.
  • Eten heeft een invloed op stress. Zeg neen tegen junkfood en ga voor een gezond en regelmatig eetpatroon. Drink ook voldoende water (zo’n 1,5 liter per dag) en eet ’s avonds alleen iets lichts.
  • Stress verminderen doe je door voldoende te bewegen in de frisse buitenlucht. Probeer drie keer per week 20 minuten te sporten, maar leg de lag ook niet te hoog.
  • Plan regelmatig leuke activiteiten in waar je naar uit kan kijken. Een doeltreffende manier om stress te managen is jezelf afvragen wat je gelukkig maakt. Wat is voor jou een bron van persoonlijke ontwikkeling en voldoening?

Tot slot kan je deze wijsheid maar beter in je oren knopen: “Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan. Wel van te weinig ontspannen.”

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Lees ook:
Stress
Stress symptomen
Stress test
Omgaan met stress
Overspannen
Stress verminderen

Laatste wijziging op deze pagina: 24-10-2016

Vragen?

Zit je nog met vragen? Stel ze gerust aan ons!

Send your question

0 artikelen in winkelwagentje