Mijn examens komen eraan. Ik ben zo zenuwachtig dat ik bang ben dat de stress me slechter zal doen presteren. Wat kan ik hieraan doen?

Je bent zeker niet de enige met deze bezorgdheid. Tijdens de examenperiodes is de druk op jou erg hoog. Een beperkte dosis stress is daarbij niet alleen normaal, maar ook nuttig: door de spanning presteer je beter. Maar dat geldt enkel als de stress op een aanvaardbaar niveau blijft. Te veel stress werkt contraproductief: je krijgt concentratieproblemen en misschien zelfs faalangst. En dat is niet de bedoeling!

In de eerste plaats mag je niet uit het oog verliezen dat je regelmatig ontspanning nodig hebt. Ook, en zelfs voorál, tijdens een drukke studieperiode. Ga regelmatig eens naar buiten, doe aan sport, of neem een ontspannend bad. Vergeet niet om regelmatig te eten, en let erop dat je maaltijden gevarieerd en gezond zijn. Het is aanlokkelijk om naar fastfood te grijpen tijdens de examenperiode, maar verse groenten en fruit doen je veel meer deugd.

Volstaat dat niet om de spanning de baas te blijven?

Ook de natuur kan je helpen in evenwicht te blijven in spannende situaties of periodes van spanning. Tal van verse planten en kruiden hebben een rustgevende invloed en helpen je om te ontspannen. De passiebloem (Passiflora incarnata), valeriaan (Valeriana officinalis), citroenmelisse (Melissa officinalis) en kamille (Chamomilla officinalis) zijn de meest bekende kruiden met een ontspannende werking.

Ze helpen je op een gezonde en verantwoorde manier te ontspannen en te ontstressen zonder nare bijwerkingen. Je wordt er dus niet moe of suf van. Je kan ook niet afhankelijk (verslaafd) worden van deze kruiden.

A.Vogel Passiflora complex forte is een extra krachtig, natuurlijk middel dat helpt bij kortstondige stress, innerlijke onrust en spanning. Passiflora forte geeft je ook een duwtje in de rug bij spannende situaties en wanneer je niet goed bestand bent tegen geestelijke druk en inspanning. Het werkt snel, terwijl lichaam en geest fris en alert blijven. Dit dankzij de kalmerende kruiden citroenmelisse (krampopheffend op de buik), passiebloem (ontspannend) en valeriaan (tegen trillen en nervositeit).

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>