A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / stress / burn-out en stress

Burn-out en stress

Een normaal werk- en levensritme levert voor de meeste mensen geen problemen op. Wanneer de balans tussen werk en ontspanning niet in evenwicht is, kunnen we overspannen geraken.

Een burn-out en stress gaan dan ook hand in hand. Ontdek er hier meer over en bekijk onze tips om een burn-out te voorkomen.

De relatie tussen burn-out en stress

De relatie tussen burn-out en stress

Wie te lang onder fysieke, psychische of emotionele druk staat – een voortdurende toestand van stress dus – kan hierdoor volledig uitgeput geraken. Stressituaties vergen immers enorm veel van je lichaam. Wanneer je niet de kans krijgt om te herstellen van een stressmoment (doordat de stress blijft aanhouden) verbruik je al je reserves.

Zo wordt de relatie tussen burn-out en stress meteen duidelijk.

Een burn-out komt steeds vaker voor, ook op jonge leeftijd. Het is een vorm van emotionele en fysieke uitputting. Vooral mensen die emotioneel veel van zichzelf geven (bijvoorbeeld in verzorgende en dienstverlenende beroepen) zijn vaak het slachtoffer.

Symptomen burn-out

Symptomen burn-out

Een burn-out uit zich meestal in lichamelijke en geestelijke klachten, zoals:

  • vermoeidheid
  • spierzwakte
  • overgevoeligheid voor allerlei prikkels
  • een verminderde weerstand
  • lusteloosheid
  • prikkelbaarheid
  • slapeloosheid
  • neerslachtigheid

Alles is er teveel aan en je vindt geen plezier meer in je werk.

Burn-out voorkomen

Burn-out voorkomen

Wanneer je reserves afnemen, vermindert je draagkracht en ben je minder goed opgewassen tegen spanningen. Een burn-out voorkomen is erg belangrijk, want als je hier eenmaal mee kampt, is het erg moeilijk om er weer bovenop te komen. Zorg daarom voor een optimale lichamelijke en geestelijke conditie en voorzie voldoende ruimte voor ontspanning.

Deze tips helpen je op weg:

  • Neem voldoende rust, slaap en ontspanning.
  • Zorg voor een gezonde en evenwichtige voeding.
  • Krop problemen niet op, maar praat ze uit.
  • Vermijd fysieke, psychische of emotionele druk.
  • Ga dagelijks de frisse buitenlucht in en verbeter eventueel je ademhalingstechniek.
  • Een warm bad (met citroenmelisse, lavendel en rozemarijn) werkt ontspannend, evenals een massage.
Tips bij een burn-out

Tips bij een burn-out en stress

Zoals hierboven reeds aangehaald, is het erg belangrijk om een burn-out te voorkomen omdat het erg moeilijk is om hier weer vanaf te raken als je er eenmaal mee kampt. Wanneer je een burn-out hebt is het vooral belangrijk om even een stapje terug te zetten. Neem een tijdelijke werkonderbreking en ga eventueel op zoek naar een nieuwe job. Op die manier kan je op adem komen en kan je mentaal ook weer tot rust komen.

Daarnaast kan je ook op vlak van voeding heel wat bereiken. Vooral de vitaminen uit de B-groep zijn belangrijk voor het zenuwstelsel. Deze vitaminen vind je onder meer in volkorenproducten en biergist. Vermijd geraffineerde producten die van wit meel gemaakt zijn omdat daaruit veel van deze vitamine B is verwijderd.

Ook mineralen vormen een belangrijk onderdeel van een evenwichtige voeding. Groenten en fruit, bij voorkeur biologisch geteeld, zijn rijk aan mineralen.

Raadpleeg je huisarts

Een burn-out is vaak erg moeilijk om te behandelen. Je raakt er namelijk niet snel vanaf. Helpen bovenstaande tips onvoldoende? Twijfel dan niet om een afspraak te maken met je huisarts. Hij of zij kan je zeker verderhelpen!

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Lees ook:
Stress
Stress symptomen
Stress test
Omgaan met stress
Overspannen
Stress verminderen

Laatste wijziging op deze pagina: 21-10-2016

Vragen?

Zit je nog met vragen? Stel ze gerust aan ons!

Send your question

0 artikelen in winkelwagentje