A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / slaap / slecht slapen

Slecht slapen

oorzaken en tips!

Slecht slapen is iets dat vier op de tien Belgen af en toe overkomt. Een keer slecht slapen is op zich niet problematisch: je lichaam recupereert vanzelf wanneer je de volgende nacht een normale nachtrust hebt.

Is slecht slapen voor jou eerder regel dan uitzondering? Dan is de kans groot dat je er ook overdag steeds meer last van ondervindt: je bent moe, hebt concentratieproblemen of bent prikkelbaar.

Niet onbelangrijk: slecht slapen neemt verschillende vormen aan. Er is een onderscheid tussen een nacht slecht slapen en er herhaaldelijk of langdurig last van hebben.

Slecht slapen oorzaken

Slecht slapen oorzaken

Als je slecht slaapt, kunnen daar diverse oorzaken voor gevonden worden. Achterhalen wat bij jou aan de basis ligt van je slechte nachtrust, is noodzakelijk om het probleem doeltreffend aan te pakken. Alleen op die manier kan je gepaste maatregelen treffen. Hieronder een aantal mogelijke oorzaken van slecht slapen:

Insomnia

Een nacht niet kunnen slapen is behoorlijk frustrerend. Je weet dat je ’s anderendaags moe zal zijn, en dat terwijl je een drukke agenda hebt. Toch is het heel normaal dat je af en toe een lastige nacht hebt. Dat heeft vaak te maken met piekeren, onbewuste stress of de kop koffie die je voor het slapengaan gedronken hebt.

De beste remedie tegen insomnia? Lig er – letterlijk – niet van wakker. Met andere woorden: maak je er niet te druk over en probeer tot rust te komen. Door diep adem te halen en je geest af te leiden, bijvoorbeeld. Lig je na twintig minuten nog steeds wakker? Sta dan op, doe even iets anders, en probeer het daarna opnieuw.

Slaapproblemen

Langdurig slecht slapen vormt een ernstige belasting voor je dagelijkse doen en laten. Wanneer je slapeloze nachten overdag een invloed beginnen te hebben, zoals concentratieproblemen of prikkelbaarheid, spreken we van slaapproblemen.

De oorzaken van slaapproblemen zijn heel uiteenlopend. Je omgeving speelt een belangrijke rol: is je kamer donker genoeg? Zijn er niet te veel geluiden ’s nachts? En dan zijn er nog heel wat psychische aanleidingen. Stress is een bekende stoorzender van je slaap, net zoals angst of verdriet. Ook een depressie kan slaapproblemen veroorzaken.

De meeste slaapproblemen pak je gemakkelijk zelf aan. Een goed slaapritueel opbouwen is de eerste stap: daarmee bereid je jezelf mentaal en fysiek voor om te gaan slapen. Heel wat tips vind je in de rubriek Beter slapen. Let er ook op dat je slaapkamer zelf een rustgevende omgeving is: goed verduisterd en met zo min mogelijk afleiding. Nog wat extra ondersteuning nodig? A. Vogel Dormeasan Forte is een geschikt hulpmiddel om tot rust te komen en lekker te slapen. Het is volledig natuurlijk en niet-verslavend.

Houden je slaapproblemen aan, ondanks al je inspanningen? Dan is het tijd om een arts te raadplegen.

Slaapstoornissen

Anders dan ‘gewone’ slaapproblemen, hebben slaapstoornissen een medische oorzaak. Dit zijn enkele van de meest voorkomende slaapstoornissen:

  • Slaapapneu is een aandoening waarbij je in je slaap een paar seconden lang stopt met ademen. Daarna komt je ademhaling met een schok weer op gang. Die schok onderbreekt je slaappatroon, ook al word je er meestal niet wakker van. Slaapapneu is niet gevaarlijk, maar heeft wel een erg negatieve invloed op je slaapkwaliteit.
  • Insomnie of slapeloosheid is niet hetzelfde als een nacht slecht slapen. Het gaat om langdurige en ernstige slapeloosheid: je slaapt moeilijk in, wordt ’s nachts vaak wakker of bent ’s ochtends veel te vroeg klaarwakker. Mensen met insomnie slapen vaak niet meer dan twee uur per nacht, met ernstige gevolgen overdag.
  • Narcolepsie betekent dat je overdag slaapaanvallen krijgt: je wordt onbedwingbaar slaperig en valt soms te midden van de dag onverwacht in slaap. De slaapaanvallen gaan in sommige gevallen gepaard met spierverslapping, bijvoorbeeld wanneer je hard moet lachen of erg boos bent.
  • Slaapritmestoornissen zijn een teken aan de wand dat je interne klok in de war is. Het is een veel voorkomend probleem bij mensen die nachtwerk doen of een erg onregelmatig slaappatroon hebben. Het resultaat is dat je de slaap niet kan vatten op de momenten dat je dat zou willen, en dus wakker blijft liggen. Op momenten dat je dan weer volop zou moeten functioneren, voel je je vermoeid en slaperig.
  • Slaapwandelen is een verschijnsel dat vooral voorkomt bij kinderen, maar ook bij sommige volwassenen. Het is één van de aandoeningen die vallen onder de noemer ‘parasomnie’: abnormale verschijnselen die zich voordoen tijdens de slaap. Ook nachtmerries, tandenknarsen en praten tijdens je slaap behoren tot de parasomnieën.

Lees je tussen deze slaapstoornissen iets dat je herkent, en heb je er geregeld last van? Breng dan je dokter op de hoogte. Aanhoudende slaapstoornissen los je meestal niet zo gemakkelijk op als slaapproblemen. Vaak is medicatie aangewezen.

Tips bij slecht slapen

Tips bij slecht slapen

Wat de oorzaak ook is, slecht slapen heeft een negatieve invloed op je algemeen welzijn. Na één slechte nacht ben je hooguit wat humeurig en minder geconcentreerd. Maar ernstigere problemen steken al snel de kop op wanneer je nachtenlang aan slaap inboet. Je wordt er overdag slaperig door, wat bijvoorbeeld tijdens het autorijden erg gevaarlijk is. Bovendien lijdt je immuunsysteem onder langdurig slaaptekort, waardoor je vatbaarder wordt voor ziektes.

Gelukkig is beter slapen een kwestie van trainen. Analyseer dus eerst waarom je slecht slaapt. En doe er iets aan! Met onze tips om beter te slapen heb je alvast een streepje voor.

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Meer lezen over:

Slaap
Slapeloosheid
Slaapproblemen
Slaappillen
Slaapmiddelen
Niet kunnen slapen
Slaapstoornis
Slecht slapen
Slaaptips
Slaapcyclus
Slaaptekort

Laatste wijziging op deze pagina: 05-12-2016

0 artikelen in winkelwagentje