A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / slaap / slaaptekort

Slaaptekort

Wat zijn de symptomen en oorzaken?

Gemiddeld slaap je zo'n 6 à 8 uur per nacht, afhankelijk van je slaapbehoefte. Wanneer je eens een nachtje wat minder slaapt, kan je daardoor last krijgen van een slaaptekort. Gevolg? Je voelt je de volgende dag erg moe, kan je moeilijk concentreren, hebt hongeraanvallen en bent prikkelbaarder.

Maar het slaaptekort dat je oploopt door éénmalig slecht te slapen, is niet zo'n probleem. Meestal voel je je alweer een pak beter als je de nacht erop wel goed slaapt.

Een slaaptekort op lange termijn brengt heel wat meer met zich mee!

Slaaptekort - oorzaken

Oorzaken van een slaaptekor

Als je met slaaptekort te maken krijgt, functioneer je niet optimaal. Er zijn grosso modo twee oorzaken te onderscheiden:

  • Te weinig slaap: niet iedereen heeft evenveel slaap nodig. Gemiddeld heb je zo'n 6 à 8  uur slaap nodig. Bepaal voor jezelf hoeveel uur je per nacht moet slapen om de volgende dag fit te zijn. Heb je overdag voldoende energie en voel je je fit? Dan kan je er van uit gaan dat je voldoende geslapen hebt.

    Een slaaptekort door te weinig slaap kan bijvoorbeeld ontstaan vanuit onderbroken nachten door de geboorte van je kindje.
  • Slechte slaapkwaliteit: soms lig je wel lang genoeg in je bed, maar heb je geen uitgeslapen gevoel wanneer je opstaat. Dat wijst erop dat de kwaliteit van je slaap niet goed genoeg is. De kwaliteit van je slaap kan beïnvloed worden door diverse zaken. Denk maar aan een slechte matras, licht in de kamer of de blaffende hond van de buren. Maar ook een slaapprobleem of slaapstoornis kan aan de basis liggen.

Gevolgen van een slaaptekort

Op korte termijn (als je slechts éénmalig of af en toe te kampen hebt met een slaaptekort) kan je te kampen krijgen met de volgende symptomen door een slaaptekort:

  • Je krijgt een slecht humeur, wordt gevoeliger en krijgt zelfs angstgevoelens.
  • Je voelt je extra moe wanneer je in een warme ruimte bent of je verveelt.
  • Je geraakt ‘s morgens moeilijk uit je bed.
  • Je hebt moeite om je te concentreren en je productiviteit gaat erop achteruit.
  • Je neemt moeilijker beslissingen.
  • Zelfs de eenvoudigste taken zoals op een rechte lijn stappen, worden een uitdaging. In sommige gevallen kan een slaaptekort dezelfde effecten hebben als overmatig alcoholverbruik.
  • Je krijgt meer zin in ongezonde voeding wanneer je moe bent.

Op lange termijn kan een slaaptekort zelfs onomkeerbare schade aan je hersenen veroorzaken. Ook andere gezondheidsproblemen zoals een te hoge bloeddruk kunnen zo ontstaan.Een slaaptekort tijdig aanpakken is dus erg belangrijk!

slaaptekort - tips

Tips bij een slaaptekort

Om je slaaptekort aan te pakken, is het allereerst belangrijk dat je achterhaalt waar het tekort vandaan komt. Word je 's nachts vaak wakker, bijvoorbeeld door een huilende baby? Of is het gesnurk van je partner de boosdoener? Misschien ben je wel erg gevoelig voor licht in de slaapkamer en verstoort de buitenverlichting je slaap...

Wat de oorzaak ook is, als je deze niet aanpakt, zal je slaapprobleem aanhouden en zal je slaaptekort steeds erger worden.

Als je moeite hebt met inslapen, kan je gebruik maken van deze tips om beter te slapen.

Een natuurlijk slaapmiddel kan ook wonderen verrichten als je minder goed slaapt. De 100% natuurlijke, rustgevende producten van A.Vogel bijvoorbeeld. Dormeasan Forte ondersteunt de nachtrust krachtig en draagt optimaal bij aan een uitgerust en fris gevoel overdag.

De combinatie van 5 rustgevende kruiden (valeriaan, passiebloem, haver, hop en citroenmelisse) bevordert een gezonde nachtrust. Je slaapt lekker en wordt ’s ochtends heerlijk fris en uitgerust wakker. 

 En je kan op beide oren slapen: onze natuurlijke slaapmiddelen hebben geen verslavend effect. Dit in tegenstelling tot chemische slaappillen waarbij afhankelijkheid wel al snel optreedt.

Moet je een dokter raadplegen bij slaaptekort?

Probeer eerst de achterliggende oorzaken van je slaaptekort te achterhalen en pas je levensstijl daarop aan. Neem ook je slaaphygiëne onder handen. Slaap in een donkere, rustgevende kamer en in een comfortabel bed.

Deze tips helpen wanneer je een licht of middelmatig slaaptekort hebt. Vind je geen oorzaak voor je slaaptekort? Denk je dat er een medische oorzaak is? Of ben je bang voor de gevolgen van je slaaptekort? Dan raadpleeg je het best een dokter.

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Lekker slapen infographic

Meer lezen over:

Slaap
Slapeloosheid
Slaapproblemen
Slaappillen
Slaapmiddelen
Niet kunnen slapen
Slaapstoornis
Slecht slapen
Slaaptips
Slaapcyclus
Slaaptekort

Laatste wijziging op deze pagina: 05-12-2016

0 artikelen in winkelwagentje