A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / slaap / slaapstoornissen

Slaapstoornissen

Slaapstoornissen zijn medische condities die je slaap verstoren. Anders dan bij slaapproblemen, die vaak een eerder vage oorzaak hebben of stressgerelateerd zijn, is de oorzaak van slaapstoornissen doorgaans duidelijk aanwijsbaar. Lees hier meer over de meest voorkomende slaapstoornissen en hoe je ze kan herkennen.

Het verschil tussen slaapproblemen en slaapstoornissen

Er is een duidelijk verschil tussen slaapproblemen en slaapstoornissen. Slaapstoornissen komen minder vaak voor dan slaapproblemen. Dit omdat het bij een slaapstoornis gaat om een medische conditie die je slaap beïnvloedt. Die psychologische of lichamelijke condities kunnen zowel een effect hebben op de slaapkwaliteit als op het inslapen. Ze moeten door een dokter, psychiater of psycholoog behandeld worden.

Er bestaan verschillende slaapstoornissen: slaapapneu, insomnia of slapeloosheid, narcolepsie, slaapritmestoornissen en slaapwandelen.

Slaapstoornissen - slaapapneu

1. Slaapapneu

Mensen met slaapapneu hebben ademhalingsproblemen tijdens hun slaap. Hun adem stopt gedurende 10 seconden of meer. Ze merken het zelf niet tijdens het slapen, maar voelen zich overdag erg moe vermoeid omdat hun slaap werd onderbroken. Er bestaan verschillende soorten slaapapneu. Zo komen ademhalingsproblemen voor doordat de neus- of keelholte afgesloten wordt. Maar ook de signalen die de hersenen geven om te ademen, kunnen wegvallen.

Slaapapneu komt meer voor bij mensen met obesitas. De gevolgen zijn slaperigheid, concentratiestoornissen en een verstoord slaappatroon. Daarnaast is er een verhoogd risico op aandoeningen van hart- en bloedvaten.

Slaapstoornissen - insomnia

2. Insomnia

De term insomnia of slapeloosheid wordt vaak gebruikt wanneer mensen niet goed kunnen inslapen. Toch is insomnie meer dan een sporadisch probleem met inslapen. Het is een psychologische stoornis die de slaap ernstig verstoort. Moeilijk inslapen, vroeg ontwaken en slecht slapen zijn de gevolgen. Dikwijls beperkt de slaap zich tot één of twee uur per nacht. Vermoeidheid is het logische gevolg.

Wanneer insomnia niet behandeld wordt, kan het evolueren tot chronische insomnia.

Lees hier meer over insomnia.

Slaapstoornissen - narcolepsie

3. Narcolepsie

Mensen die aan narcolepsie lijden, hebben geen normale slaapcyclus. Het is een slaap-waakstoornis waarbij men slaperig is en slaapaanvallen krijgt. Als je met narcolepsie te kampen krijgt, kan je onverwacht in slaap vallen. Soms zelfs in het midden van de dag. Het komt zelfs voor als je genoeg geslapen hebt. Een echte oplossing bestaat niet, maar medicijnen op voorschrift van je dokter, af en toe een dutje en een betere slaaphygiëne kunnen wel helpen.

Mensen die aan narcolepsie lijden, hebben dikwijls ook kataplexie (korte spierverslappingen). Ze komen meestal voor na sterke emoties zoals hard lachen, huilen of kwaad worden. De nek, het gezicht of de beenspieren verslappen dan gedurende enkele seconden.

Slaapstoornissen - slaapritmestoornis

4. Slaapritmestoornis

Bij een slaapritmestoornis of een ‘delayed sleep phase syndrome’ werkt je biologische klok niet naar behoren. Zo val je vaak pas in de vroege uurtjes in slaap, maar je hebt wel een normale slaapbehoefte. Slaap je pas in rond vier uur ’s morgens? Dan kan je gerust tot 12 uur ’s middags slapen. Dat is natuurlijk niet mogelijk voor mensen met een nine-to-five job.

Ze slapen maar enkele uren en hebben bijgevolg moeite om vroeg op te staan. Slaapritmestoornissen komen het meest voor bij jongeren. Bij sommigen gaat de slaapritmestoornis na een tijdje vanzelf weg.

Slaapstoornissen - slaapwandelen

5. Slaapwandelen

Bij slaapwandelen voeren mensen normale activiteiten uit in slaapmodus. Vooral kinderen hebben hier last van. Sommigen zitten enkel even rechtop in hun bed, anderen dwalen rond in huis of gaan zelfs autorijden. Slaapwandelen duurt doorgaans tussen dertig seconden en een half uur. De meeste slaapwandelaars herinneren zich er niets van wanneer ze wakker worden.

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Meer lezen over:

Slaap
Slapeloosheid
Slaapproblemen
Slaappillen
Slaapmiddelen
Niet kunnen slapen
Slaapstoornis
Slecht slapen
Slaaptips
Slaapcyclus
Slaaptekort

Laatste wijziging op deze pagina: 05-12-2016

0 artikelen in winkelwagentje