A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / slaap / slaapproblemen

Slaapproblemen

Veel mensen hebben slaapproblemen. Welke types bestaan er, wat zijn de gevolgen en hoe kan je slaapproblemen oplossen?

Slaapproblemen: een veel voorkomend probleem

Slaapproblemen: een veel voorkomend probleem

Het aantal mensen met slaapproblemen is de laatste jaren sterk gestegen. Enkele keren per nacht wakker worden, slecht inslapen, te vroeg wakker worden: het zijn veelvoorkomende slaapproblemen. Uit onderzoek van Het Laatste Nieuws blijkt dat de Belg zijn eigen nachtrust slechts 6,2/10 geeft. Niet geweldig...

Nochtans is goed slapen belangrijk om je lichaam rust te gunnen zodat het kan  herstellen. Bovendien helpt het om je weerstand op te bouwen. Naast slaapproblemen bestaan er ook slaapstoornissen zoals slaapapneu.

We spreken van een chronisch slaapprobleem als je klachten gedurende 3 maanden minstens 3x per week optreden en gepaard gaan met klachten die je dagdagelijkse leven beïnvloeden.

Types slaapproblemen

Types slaapproblemen

Het grote verschil tussen slaapproblemen en slaapstoornissen? Slaapproblemen zijn niet medisch van aard. Zo kunnen we in het algemeen drie types slaapproblemen onderscheiden, met elk hun eigen kenmerken en oorzaken:

  • Moeilijk in slaap vallen: normaal gezien val je, nadat je onder de wol bent gekropen, binnen de dertig minuten in slaap. Bij mensen met slaapproblemen duurt het soms enkele uren voordat ze de slaap vatten. Wanneer ze eindelijk in slaap zijn gevallen, is de kwaliteit van hun slaap wel goed.
  • Slechte slaapkwaliteit: wanneer je niet diep slaapt, word je bij het minste geluid wakker. Je wordt soms verschillende keren per nacht wakker en je hebt moeite om daarna weer in slaap te vallen. Je staat op met het gevoel dat je amper geslapen hebt.
  • Vroeg wakker worden: wanneer je wakker wordt voordat je wekker afgaat, kan je van een extra lange dag genieten. Op voorwaarde dat je voldoende uitgerust bent, natuurlijk. Ben je echter nog moe en kan je toch de slaap niet vatten, dan is er meer aan de hand en is het zaak om je slaapprobleem aan te pakken voordat het ontaardt in ernstige gezondheidsproblemen.
Oorzaken van slaapproblemen

Oorzaken van slaapproblemen

Slaapproblemen hebben verschillende oorzaken. In het algemeen zijn ze op te delen in 2 categorieën:

  • Veranderingen in het leefpatroon: ben je net bevallen of ga je een huis bouwen? Die situaties brengen stress en slapeloze nachten met zich mee. Ook een stresserende job heeft invloed op je slaap, net als je slaapomgeving. Maak je kamer daarom rustgevend en donker, verwijder elektrische apparaten en vermijd lawaai. Een goede slaaphygiëne is hierbij heel belangrijk. Verlucht je kamer voldoende en koop een comfortabel bed. Ontspan ook voordat je in bed kruipt en volg een bepaalde slaaproutine.
  • Tijdelijke gezondheidskwaaltjes: heb je een verstopte neus of rugpijn? Dan is de kans groot dat de kwaliteit van je slaap daaronder lijdt zolang het probleem aanhoudt.

Gevolgen van slaapproblemen

Slaapproblemen brengen heel wat gevolgen met zich mee. Zo ben je overdag slaperig en vermoeid. Maar ook neerslachtigheid, prikkelbaarheid, hoofdpijn, concentratieproblemen, minder emotionele weerstand en verminderde prestaties op het werk of op studievlak zijn mogelijke consequenties.

Vandaar dat het zo belangrijk is om slaapproblemen snel en doeltreffend aan te pakken. Ze hebben namelijk een grote weerslag op je dagdagelijkse leven.

Hulpmiddelen tegen slaapproblemen

Hulpmiddelen bij slaapproblemen

Heb je veel last van slaapproblemen? Dan onderneem je het best actie. Zo kan je kiezen voor slaappillen die je dokter moet voorschrijven. Deze brengen echter heel wat neveneffecten met zich mee en mag je doorgaans maximaal 2 weken na elkaar innemen.

Een natuurlijk slaapmiddel kan wonderen verrichten als je minder goed slaapt. De 100% natuurlijke, rustgevende producten van A.Vogel bijvoorbeeld. Dormeasan Forte ondersteunt de nachtrust krachtig en draagt optimaal bij aan een uitgerust en fris gevoel overdag.

De combinatie van 5 rustgevende kruiden (valeriaan, passiebloem, haver, hop en citroenmelisse) bevordert een gezonde nachtrust. Je slaapt lekker en wordt ’s ochtends heerlijk fris en uitgerust wakker. 

 En je kan op beide oren slapen: onze natuurlijke slaapmiddelen hebben geen verslavend effect. Dit in tegenstelling tot chemische slaappillen waarbij afhankelijkheid wel al snel optreedt.

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Meer lezen over:

Slaap
Slapeloosheid
Slaapproblemen
Slaappillen
Slaapmiddelen
Niet kunnen slapen
Slaapstoornis
Slecht slapen
Slaaptips
Slaapcyclus
Slaaptekort

Laatste wijziging op deze pagina: 05-12-2016

0 artikelen in winkelwagentje