A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / slaap/ slaapmiddelen / natuurlijke slaapmiddelen

Natuurlijke slaapmiddelen

alle voordelen op een rijtje

Uit onderzoek van de CM blijkt dat maar liefst 28% van de Vlamingen lijdt aan slaapstoornissen. Slapeloze nachten, moeilijk in slaap vallen, regelmatig wakker worden, te vroeg ontwaken…

1 op 6 zoekt daarom heil in slaapmiddelen om toch een goede nachtrust te verkrijgen. Nochtans zijn de meeste slaapmiddelen niet zo onschuldig als ze lijken. Er is namelijk een groot verschil tussen chemische en natuurlijke slaapmiddelen.

Slaapstoornissen bestaan in diverse vormen en gradaties. Ook de oorzaken zijn verschillend, gaande van stress tot relationele of gezondheidsproblemen. Daarnaast bepaalt ook de slaapomgeving voor een groot deel de kwaliteit van de nachtrust.

Vaak denkt men dat slaapproblemen enkel ouderen treffen. Nochtans zijn ze niet leeftijdsgebonden, al worden ze wel erger met de jaren. Slaapstoornissen maken je prikkelbaar, lusteloos, humeurig, … en veroorzaken concentratiestoornissen en geheugenproblemen. Ook zijn mensen met slaapstoornissen gevoeliger voor stress en ziektekiemen. Het belang van een goede nachtrust is dan ook overduidelijk.

Chemische vs. natuurlijke slaapmiddelen

Om met hun slaapstoornis om te gaan, maakt 1 op 6 dus gebruik van slaapmiddelen. Een groot deel daarvan neemt chemische slaapmiddelen. Handig toch: 1 pilletje en je bent van je slaapproblemen verlost?! Niet echt...

Chemische slaappillen zijn echter niet zo onschuldig als ze lijken. Ze hebben vaak bijwerkingen zoals verminderde alertheid, geheugenverlies, rusteloosheid en vooral afhankelijkheid. Na een tijdje kan je niet meer slapen zonder een slaapmiddel te gebruiken. Een vicieuze cirkel die maar moeilijk te doorbreken is. Gelukkig zijn de meeste mensen zich bewust van deze bijwerking en gebruiken ze chemische slaapmiddelen erg voorzichtig.

Aangezien 1 op 6 gebruik maakt van slaapmiddelen om hun slaapprobleem aan te pakken, gebruiken 5 op 6 mensen niets. Zij blijven met hun slaapprobleem zitten. De grootste reden? De vrees voor afhankelijkheid schrikt hen af.

Nochtans is er een groot verschil tussen chemische en natuurlijke slaapmiddelen!

De voordelen van een natuurlijk slaapmiddel

Het grote verschil met de klassieke, chemische slaappillen die je op doktersvoorschrift verkrijgt? Natuurlijke slaapmiddelen hebben geen verslavende werking! Je kan er elk moment mee stoppen. Bovendien zijn er geen nare bijwerkingen verbonden aan slaapbevorderende kruidenmiddeltjes.

Een natuurlijk slaapmiddel geeft je ’s morgens een fris en uitgerust gevoel, omdat het je natuurlijke slaapproces stimuleert. Het helpt je namelijk bij het in- en doorslapen.

Een natuurlijk slaapmiddel kan wonderen verrichten als je minder goed slaapt. De 100% natuurlijke, rustgevende producten van A.Vogel bijvoorbeeld. Dormeasan Forte ondersteunt de nachtrust krachtig en draagt optimaal bij aan een uitgerust en fris gevoel overdag.

De combinatie van 5 rustgevende kruiden (valeriaan, passiebloem, haver, hop en citroenmelisse) bevordert een gezonde nachtrust. Je slaapt lekker en wordt ’s ochtends heerlijk fris en uitgerust wakker. 

 En je kan op beide oren slapen: onze natuurlijke slaapmiddelen hebben geen verslavend effect. Dit in tegenstelling tot chemische slaappillen waarbij afhankelijkheid wel al snel optreedt.

Ontdek er hier meer over!

Andere natuurlijke slaapmiddelen

Andere natuurlijke 'slaapmiddelen'

  • Een slaapmutsje kan ook helpen om beter in te slapen. Maar dan hebben we het niet over een glaasje alcohol! Wél over een ontspannende kop kruidenthee. Let wel op welke kruidenthee je drinkt. Zwarte thee bevat bijvoorbeeld cafeïne en zal je slaap niet bevorderen. Kamille daarentegen, is een rustgevend kruid. Een kopje kamillethee helpt je ontspannen, waardoor je sneller in slaap valt. Helpt een kop thee niet om rustig te worden? Probeer dan eens de Dormeasan Hot Drink. Deze warme drank met lekkere vlierbessensmaak helpt je inslapen en bevordert een natuurlijk slaapritme.

  • Enkele druppeltjes lavendelolie kunnen wonderen doen voor slechte slapers. De geur van lavendel werkt kalmerend. Verspreid enkele druppels over je kussen, voeg wat olie toe aan je badwater of meng één of twee druppels in je kruidenthee om heerlijk tot rust te komen voor het slapengaan.
Slaapmiddelen: wat is het beste voor jou?

Slaapmiddelen: wat is het beste voor jou?

Wanneer je last hebt van een slaapstoornis, is het essentieel om deze zo snel mogelijk aan te pakken. Een goede nachtrust is namelijk noodzakelijk voor een goede gezondheid. Als je een periode slecht slaapt, ervaar je al snel de gevolgen daarvan.

Om je slaapprobleem aan te pakken, kan je dus beroep doen op slaapmiddelen. Grofweg genomen kan je kiezen voor chemische slaapmiddelen of natuurlijke slaapmiddelen. Welke van deze twee het beste is voor jou, hangt af van de oorzaak en ernst van je slaapprobleem (hoe lang houdt het al aan, kan je echt helemaal niet slapen of slaap je gewoon slechter, hoe groot is het effect op je dagdagelijkse leven, ...).

Chemische slaapmiddelen zijn bijvoorbeeld veel sterker (waardoor ze sneller werken), maar hebben diverse bijwerkingen. Natuurlijke slaapmiddelen zijn dan weer een pak milder in werking, maar brengen geen bijwerkingen met zich mee.

Heb je moeite met slapen? Raadpleeg dan steeds je dokter. Op basis van jouw problemen kan hij/zij jou een geschikt slaapmiddel aanraden.

Of je nu wel of niet kiest voor een (natuurlijk) slaapmiddel, het blijft belangrijk dat je op zoek gaat naar de oorzaak van je slaapprobleem. Kan je niet slapen omdat je te veel stress hebt? Doe hier dan iets aan! Enkel zo pak je het probleem écht doeltreffend aan. Ook een goede slaaphygiëne en -routine zijn essentieel.

Het belang van een slaaproutine

Het belang van een goede slaaphygiën en routine

Om het slapen makkelijker te laten verlopen, kan een goede slaaphygiëne en -routine erg nuttig zijn. Vergelijk het een beetje met een baby die je te slapen legt. Door steevast dezelfde handelingen uit te voeren voor het slapengaan (badje, pyjama aandoen, voorlezen, knuffelen, ...) leer je de baby dat het slaaptijd is. Ook als volwassene kan je je lichaam op die manier 'leren' dat het tijd is om te gaan slapen.

Doe ’s avonds rustige activiteiten. Lees een boek, neem een ontspannend bad of maak een avondwandeling. Zoek een activiteit die jou volledig ontspant en tot rust brengt. Zet de tv, computer en je mobiele toestellen een uur voor het slapengaan uit.

Voeg ook structuur toe aan je slaappatroon. Probeer elke avond op hetzelfde uur te gaan slapen en sta altijd op hetzelfde uur op. Ook in het weekend. Hoeveel uur slaap je nodig hebt, hangt af van persoon tot persoon. Ga voor jezelf na hoeveel slaap jij nodig hebt.

Door deze slaaproutine steeds voor het slapengaan toe te passen, weet je lichaam na verloop van tijd dat het bijna slaaptijd is. Daardoor zal je vanzelf moe worden en lukt het slapen een pak beter!

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Meer lezen over:

Slaap
Slapeloosheid
Slaapproblemen
Slaappillen
Slaapmiddelen
Niet kunnen slapen
Slaapstoornis
Slecht slapen
Slaaptips
Slaapcyclus
Slaaptekort

Laatste wijziging op deze pagina: 05-12-2016

0 artikelen in winkelwagentje