A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / slaap / nachtelijke krampen

Nachtelijke krampen

Oorzaak en tips

Nachtelijke krampen zijn geen zeldzaam probleem. De meeste mensen die ’s nachts last hebben van krampen, voelen die in hun kuiten, voeten en tenen. Op zich zijn die krampen niet gevaarlijk, maar ze zijn natuurlijk wel heel vervelend en pijnlijk. Bovendien word je er midden in de nacht klaarwakker van. Daarna is opnieuw in slaap vallen een hele opgave.

Hoe ontstaan nachtelijke krampen?

Hoe ontstaan nachtelijke krampen?

Een nachtelijke kramp is eigenlijk een spierkramp. Wanneer een spier ongecontroleerd en onvrijwillig samentrekt, kan zo'n kramp ontstaan. Het gevoel dat hiermee gepaard gaat, is een scherpe pijn die ophoudt zodra de spier weer ontspant. De pijn is wat dit ongemak doet verschillen van restless legs of slaapschokken. Die laatste zijn ook onvrijwillige spiercontracties, maar deze zijn pijnloos. Maar wat zijn de oorzaken van deze nachtelijke krampen? 

  • Vaak ontstaan nachtelijke krampen na een intensieve inspanning overdag. Als je bijvoorbeeld een zware sportprestatie hebt geleverd. De kramp is dan het signaal dat je even moet rusten. Maar hoe komt het dat je die krampen ’s nachts pas krijgt?

    Waarschijnlijk is wat je voelt een vertraagd effect van de inspanningen van overdag. De spier is oververmoeid en recupereert moeizaam tijdens de nacht. En door het zweten tijdens je eerdere inspanning bestaat de kans dat je spieren een beetje uitgedroogd zijn. Dat werkt krampen in de hand aangezien je 's nachts ook veel vocht verliest door zweten.

  • Te lage vochtinname overdag.

  • Sommige soorten medicatie veroorzaken nachtelijke krampen doordat ze de  mineralenbalans uit evenwicht brengen. Diuretica (middelen die de afgifte van water door de nieren bevorderen, bv. bij hartkwalen) en antidepressiva staan bekend om dit effect. Als neveneffect van de medicatie ontwikkel je een tekort aan magnesium, kalium en calcium, die een belangrijke functie vervullen in de gezondheid van je spieren en gewrichten.

  • Heel wat zwangere vrouwen hebben last van nachtelijke spierkrampen. Hoe dat komt, is niet helemaal duidelijk.
Tips bij nachtelijke krampen

Tips bij nachtelijke krampen

  • Nachtelijke krampen voorkomen doe je in de eerste plaats door goed te hydrateren. Drink voldoende water zodat je spieren ’s nachts niet uitdrogen.
  • Verhoog je inname van kalium, calcium en magnesium via je voeding. Zuivelproducten en vis bevatten veel kalium en calcium. Magnesium haal je dan weer uit noten, tomaten en groene groenten zoals spinazie.

    Ter ondersteuning kan je A.Vogel Urticalcin gebruiken. Deze stimuleert de opname van calcium en kalium uit voeding.

  • Word je ’s nachts toch nog wakker door een kramp in je benen of voeten? Masseer en stretch dan de spier, of neem een warm voetbad. Door die handelingen ontspant de spier en trekt de pijn snel weer weg. Om je spieren terug soepel te maken, kan je ze twee keer per dag inmasseren met A.Vogel Arnica forte gel.

Zet je voet in elk geval niet bruusk op de grond, om de spier terug uit te rekken: op die manier kan je een spierscheur oplopen.

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Meer lezen over:

Slaap
Slapeloosheid
Slaapproblemen
Slaappillen
Slaapmiddelen
Niet kunnen slapen
Slaapstoornis
Slecht slapen
Slaaptips
Slaapcyclus
Slaaptekort

Laatste wijziging op deze pagina: 05-12-2016

0 artikelen in winkelwagentje