A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / slaap / slapeloosheid

Slapeloosheid

Oorzaken en tips

Bij slapeloosheid is het natuurlijke slaapritme verstoord. Er ontstaat moeite met inslapen, doorslapen of we worden te vroeg wakker. Ook is de kwaliteit van slaap (diep slapen) laag.

Slapeloosheid is ook gekend onder de naam insomnia.

Wat doen tegen slapeloosheid? Slapeloosheid heeft verschillende oorzaken en gevolgen, maar het goede nieuws is: je kunt eraan werken. Inzicht krijgen in je slaapproblemen helpt je al een flink eind op weg. De volgende stap? Je slapeloosheid doeltreffend aanpakken. Verkeerde slaapgewoontes doorbreken helpt je al een heel eind op weg! Ontdek er hier meer over!

De waarde van een goede nachtrust blijkt pas goed als we eens een nachtje slecht slapen. Al na één nacht worden geheugen, concentratievermogen en reactiesnelheid minder. Ook beïnvloedt een slaapgebrek de emoties en fysieke gezondheid. Wie met een slaaptekort gaat autorijden, rijdt zelfs slechter dan mensen die onder invloed staan van alcohol!

Slapeloosheid ondermijnt je geestelijk en lichamelijk functioneren. Het leidt niet alleen tot een chronisch gevoel van vermoeidheid, maar ook tot allerlei geestelijke en lichamelijke problemen. Denk maar aan snel geïrriteerd zijn, hoofdpijn, concentratiestoornissen, vermoeidheid en een verminderde weerstand. Ook nieuwe informatie onthouden en nadenken gaat minder vlot.

Oorzaken van slapeloosheid

Wanneer je last hebt van slapeloosheid, liggen slaapproblemen vaak aan de basis. Dertig procent van alle volwassenen heeft af en toe slaapproblemen en een op de tien ervaart zelfs ernstige slaapproblemen. Dit is slopend voor deze mensen zelf, maar ook een maatschappelijk probleem. Mensen die chronisch slecht slapen, melden zich vaker ziek, hebben meer lichamelijke klachten, lijden aan meer psychische klachten en veroorzaken vaker dan anderen een auto-ongeluk.

Ook slaapstoornissen kunnen de boosdoener zijn.

Verder kan ook één van de dingen uit onderstaande lijst je slapeloosheid veroorzaken: 

  • Geluidshinder of lichthinder
  • Verstoorde slaap- en waakclyclus
  • Bijwerking van medicijnen
  • Stress, opwinding of angst
  • Lichamelijke of psychische aandoeningen
  • Depressie
  • Hormonale aandoeningen
  • Alcoholgebruik, cafeïne en/of nicotine
  • Werken in shiften of jetlag
  • Medische problemen zoals Restless Legs Syndroom, slaapwandelen, neuroligische aandoeningen, angststoornissen, ... .
Wat doen tegen slapeloosheid?

Wat doen tegen slapeloosheid?

Het goede nieuws is dat je zelf heel wat kan doen om slapeloosheid tegen te gaan. Inzicht krijgen in je slaapproblemen helpt je al een flink eind op weg. De volgende stap? Je slapeloosheid doeltreffend aanpakken. Verkeerde slaapgewoontes doorbreken helpt je al een heel eind op weg!

  • Ontspan regelmatig, bij voorkeur buiten. Doe echter geen dutjes overdag: deze zorgen ervoor dat je 's avonds moeilijker in slaap valt.
  • Eet gezond en gevarieerd. Vers fruit, verse groenten en volkorenproducten leveren veel energie en zijn goed voor je gemoedsrust. Vermijd koffie en alcohol.
  • Zorg voor een frisse en donkere slaapruimte.
  • Geen radio, tv of computer op de slaapkamer.
  • Ga elke avond rond hetzelfde uur slapen en sta elke morgen op hetzelfde uur op.
  • Pas elke avond hetzelfde slaapritueel toe. Zo geef je je lichaam het sein dat het tijd is om te gaan slapen.
  • Doe 's avonds geen zwaar "hersenwerk". Ideale bezigheden zijn muziek beluisteren of een luchtig boek lezen.
  • Maak een avondwandeling voor het slapengaan.
  • Neem een warm bad en gebruik een kalmerende kruidenolie zoals kamille of lavendel.
  • Zit je te geeuwen? Kruip dan meteen je bed in!

Natuurlijke hulp bij slapeloosheid

Natuurlijke hulp bij slapeloosheid

Een natuurlijk slaapmiddel kan wonderen verrichten als je minder goed slaapt. De 100% natuurlijke, rustgevende producten van A.Vogel bijvoorbeeld. Dormeasan Forte ondersteunt de nachtrust krachtig en draagt optimaal bij aan een uitgerust en fris gevoel overdag.

De combinatie van 5 rustgevende kruiden (valeriaan, passiebloem, haver, hop en citroenmelisse) bevordert een gezonde nachtrust. Je slaapt lekker en wordt ’s ochtends heerlijk fris en uitgerust wakker. 

 En je kan op beide oren slapen: onze natuurlijke slaapmiddelen hebben geen verslavend effect. Dit in tegenstelling tot chemische slaappillen waarbij afhankelijkheid wel al snel optreedt.

Video rustgevers

Bekijk hier de video rond rustgevers, met o.a. Martine Prenen in de hoofdrol:


Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Meer lezen over:

Slaap
Slapeloosheid
Slaapproblemen
Slaappillen
Slaapmiddelen
Niet kunnen slapen
Slaapstoornis
Slecht slapen
Slaaptips
Slaapcyclus
Slaaptekort

Laatste wijziging op deze pagina: 10-05-2017

0 artikelen in winkelwagentje