A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / slaap / Dossier: natuurlijke slaap - De slaapcyclus

Dossier: Natuurlijke slaap

De slaapcyclus

Slaapcyclus

Wat is de slaapcyclus?

De slaapcyclus is een nachtelijke cyclus die start met de lichte slaap en die via een steeds dieper wordende slaap eindigt bij de droomslaap. Zoals gezegd doorlopen we tijdens onze slaap niet 1 cyclus, maar gemiddeld  5. Eén slaapcyclus ziet er ongeveer als volgt uit:

  • Fase 1 - Doezelstadium: de lichte slaap, we zijn nog een beetje aan het ‘doezelen’. Duurt +/- 5 minuten.
  • Fase 2 - Sluimerstadium: overgangsfase van de lichte naar de diepe slaap. Duurt +/- 25 minuten.
  • Fase 3 - Lichtdiepe slaap: het begin van de diepe slaap. Duurt +/- 40 minuten.
  • Fase 4 - Diepe slaapfase: de échte diepe slaapfase die zorgt voor fysiek herstel, groei en ontwikkeling. Duurt +/- 20 minuten.
  • Fase 5 - Droomslaap: hersenen en ogen zijn druk bezig, we dromen. Deze fase kost het lichaam energie. Duurt +/- 10 minuten.

Nog vóórdat we in het doezelstadium (fase 1) belanden, heeft ons lichaam er al een taak op zitten. Wanneer het donker wordt, maakt ons lichaam namelijk van nature een hormoon aan waarvan we slaperig worden. Dat hormoon heet melatonine en het bereidt je lichaam als het ware voor op het slapengaan.

Slaapcyclus - slaapfases

De verschillende slaapfases

De slaapfases in 1 slaapcyclus nemen zo’n 90 tot 100 minuten in beslag. De globale tijdsindeling per fase is hierboven te zien. Toch verandert het slaappatroon per slaapcyclus. In de eerste 3 slaapcycli die we ’s nachts doorlopen, is het aandeel diepe slaap het grootst. Tijdens de volgende cycli wordt de slaap geleidelijk aan lichter.

Slaapcyclus - gebeurtenissen slaapfases

Wat er gebeurt tijdens de verschillende slaapfases

  • Fase 1: in dit doezelstadium maakt je lichaam soms schokkende bewegingen. Deze slaap is zo licht, dat we – als we eruit ontwaken – vaak niet eens beseffen dat we geslapen hebben.
  • Fase 2: tussen fase 1 en 2 gaan we knikkebollen en zakken we dieper weg. Soms worden we even wakker met het gevoel alsof we aan het vallen zijn – van een stoepje bijvoorbeeld – waardoor we schrikken. Fase 2 is het begin van de echte slaap, hoewel deze nog steeds licht is.
  • Fase 3: in deze fase neemt de snelheid van de ademhaling af, hartritme en bloeddruk dalen en de spieren raken helemaal ontspannen. Ook vindt herstel van zenuwstelsel en hersenen plaats.
  • Fase 4: in deze diepe slaapfase zijn ademhaling en hartritme op hun laagst. Als we nu worden gewekt, zijn we gedesoriënteerd. Deze fase zorgt voor fysiek herstel.
  • Fase 5: droomslaap (= REM-slaap) is een verouderde benaming. Volgens nieuwe inzichten kunnen we in iedere fase dromen. Tijdens de REM-slaap is er sprake van snelle oogbewegingen (oftewel Rapid Eye Movement, vandaar de naam REM-slaap) en grote hersenactiviteit. De hersenen zijn druk bezig met informatieverwerking en allerhande geheugenfuncties. Ook lichamelijk gebeurt er veel: arm- en beenspieren zijn dan wel totaal ontspannen, maar de ademhaling en hartslag zijn onregelmatig en de bloeddruk stijgt. Deze fase kost het lichaam energie.

    Je hersenen zijn bijna net zo druk, snel en onregelmatig als wanneer je wakker bent.

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Meer lezen over:

Slaap
Slapeloosheid
Slaapproblemen
Slaappillen
Slaapmiddelen
Niet kunnen slapen
Slaapstoornis
Slecht slapen
Slaaptips
Slaapcyclus
Slaaptekort

Laatste wijziging op deze pagina: 05-12-2016

0 artikelen in winkelwagentje