De overgang en hormonale disbalans

  • Overgewicht bevordert het ontstaan van overgangsproblemen: wanneer men bijkomt tijdens de overgang wordt oestrogeen in het vetweefsel opgeslagen. Het vet nestelt zich op de buik en de heupen. Als dit te veel wordt in verhouding met het andere vrouwelijke hormoon progesteron, dan kunnen overgangsproblemen ontstaan. Elke dag een half uurtje wandelen kan al voldoende zijn om op gewicht te blijven en overgangsklachten tot een minimum te herleiden
  • Een onevenwicht in de vetzurenbalans. Door de afname van oestrogeen veranderen ook andere hormonen in het lichaam die aangemaakt worden uit meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze zitten vooral in vette vis, noten en groene groenten. Als de balans tussen de verschillende vetzuren verandert, kunnen opvliegers ontstaan. 
  • Een onevenwichtige voeding kan leiden tot het ontstaan van tekorten. Deze tekorten kunnen aan de basis liggen van stemmingswisselingen, neerslachtige gevoelens, snel geïrriteerd zijn, een droge huid, spier- en gewrichtsklachten, slapeloosheid, obstipatie, droge ogen, droge mond en droge vagina.

Zelf doen bij de overgang

Beweging is bijzonder belangrijk tijdens de overgang. Vrouwen slaan namelijk oestrogeen in het vetweefsel op. Als dat te veel wordt in verhouding tot progesteron kan dat ongemakken geven. Door op het juiste gewicht te blijven en regelmatig aan lichaamsbeweging te doen, worden overgangsverschijnselen beperkt. Probeer daarom iedere dag een half uurtje te wandelen.

Voedingsadvies

In Oosterse landen, zoals Japan, doorlopen vrouwen met meer gemak de overgang dan in het westen. De verklaring wordt gezocht in voedingsgewoonten. Er staan in deze landen dagelijks sojaproducten op het menu, zoals tofu en tempé (gefermenteerde soja). Soja blijkt stoffen te bevatten met een hormoonachtige invloed, vergelijkbaar met het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen. Deze worden fyto-oestrogenen genoemd.

Ook lijnzaad is een belangrijke bron van fyto-oestrogenen. Deze plantaardige oestrogenen kunnen op natuurlijke wijze de teruggelopen aanmaak van oestrogeen aanvullen. Ook rode klaver, ananas, appel, groente (broccoli, bloemkool, wortelen en spruitjes) aardappel en kruiden (zoethout, anijs en hop) hebben een lichte oestrogene invloed.

Natuurlijke hulp tijdens de menopauze

A.Vogel Famosan Salvia tabletten
Sommige planten en kruiden hebben een gunstige invloed op de problemen die opduiken tijdens de menopauze. Salvia is zo‘n plant. Zij vermindert de overmatige transpiratie, ook tijdens opvliegers en helpt tegen nachtelijke overmatige transpiratie bij de menopauze.

Vergroot uw kennis, doe de kennisquiz Vergroot uw kennis Doe de kennisquiz Doe de kennisquiz

Meer over

Overgang of menopauze
Opvliegers
Nachtelijke opvliegers
Overgang en zweten
Overgang en gewichtstoename
Overgang en oestrogeen
Overgangsklachten
Overgangsverschijnselen
Duizeligheid
Vermoeidheid
Menstruatie in de overgang
Leeftijd overgang

In de overgang?

 

Gelukkig bestaan er ook heel wat natuurlijke methoden om overgangsklachten te behandelen. Het voordeel van natuurlijke middelen is dat het overgangsproces zelf intact blijft. Soms kan het wel even duren voor de behandeling aanslaat; de natuur heeft tijd nodig. Hou in elk geval steeds je arts op de hoogte van alle (natuurlijke) behandelingen die je volgt.

Anderen kochten ook

60st

€ 18,99

Plaats in winkelwagen

Famosan Salvia

Helpt bij opvliegers en nachtelijk transpireren. Veilig langdurig te gebruiken - zonder …
Meer weten

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>