Overgang en depressie

Sombere gevoelens

Angst, depressie, lusteloosheid, geprikkeldheid, huilerigheid en veranderlijk humeur kunnen op elke leeftijd optreden, maar zelden zo frequent als tijdens de overgang. Een vrouw kan verschillende van deze gevoelens tegelijkertijd ervaren en de overgang is er de oorzaak van.

De centra in de hersenen, waar het gevoel van welzijn, beheersing, rust en een positieve instelling zetelen, worden door de daling van het oestrogeengehalte beïnvloed.

De emotionele moeilijkheden houden bij vele vrouwen ook verband met het feit dat de slaap vaak onderbroken wordt door overmatige transpiratie en opvliegers. Door slaapgebrek ontstaan dan moeheid en prikkelbaarheid.

Hoe zeldzaam ook, natuurlijk bestaat altijd de mogelijkheid dat de vrouw een ernstige depressie heeft. Die kan men herkennen aan de volgende punten:

  • een ingrijpende gebeurtenis in een nabij of ver verleden
  • een chirurgisch opgewekte menopauze
  • ernstige opvliegers en nachtzweet
  • depressie in de familie
  • elk extreem eetpatroon, zoals snoepen of periodes van anorexie
  • buitengewoon sloom of juist rusteloos zijn
  • niet in staat zijn aan een plezierige activiteit deel te nemen
  • geen geslachtsdrift meer hebben
  • verlies van energie, erge vermoeidheid
  • gevoelens van nutteloosheid en zelfverwijt
  • problemen met concentratie, geheugen en nemen van besluiten

Zelfhulp

Wisselend humeur en prikkelbaarheid kunnen tussen twee partners komen te staan en zelfs een relatie in problemen brengen. Men kan best alle gevoelens delen met de partner. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat partners overgangsklachten goed kunnen begrijpen en graag inzicht krijgen in de potentiële problemen voor dat de overgang begint.

Vrouwen die naar een zelfhulpgroep gaan, kunnen vaak beter omgaan met depressie.

20 à 30 minuten intensief sporten zorgt voor de aanmaak van het gelukshormoon endorfine. Dit verbetert het humeur en helpt zelfs tegen opvliegers en nachtzweet.

Yoga, ontspanningsoefeningen en meditatie bevorderen rust en bestrijden angst en spanning.

Een natuurlijk middel met passiebloem, valeriaan, citroenmelisse en Sint-Janskruid kan helpen om sombere gevoelens te verdrijven en rustig te worden.

Voeding en kruiden met fyto-oestrogenen kunnen eveneens helpen om somberheid als gevolg van een tekort aan oestrogeen te verdrijven. Bronnen van fyto-oestrogenen zijn soja, zilverkaars, rode klaver enz.

Wat voeding betreft, de volgende voedingsmiddelen bevatten ook fyto-oestrogenen: soja producten zoals sojamelk, tofoe, tempeh, sojabonen, taugé enz, lijnzaadolie, amandelen, zonnebloem- en pompoenpitten, peulvruchten zoals kikkererwten, linzen en rode nierbonen. Verder nog graansoorten zoals tarwe, maïs, haver, gerst, rogge, boekweit en planten zoals luzerne en Chinese engelwortel.

Natuurlijke hulp tijdens de menopauze

A.Vogel Famosan Salvia tabletten
Sommige planten en kruiden hebben een gunstige invloed op de problemen die opduiken tijdens de menopauze. Salvia is zo‘n plant. Zij vermindert de overmatige transpiratie, ook tijdens opvliegers en helpt tegen nachtelijke overmatige transpiratie bij de menopauze.

Meer over

Overgang of menopauze
Opvliegers
Nachtelijke opvliegers
Overgang en zweten
Overgang en gewichtstoename
Overgang en oestrogeen
Hormonale disbalans
Overgangsklachten
Overgangsverschijnselen
Duizeligheid
Vermoeidheid
Menstruatie in de overgang
Leeftijd overgang

In de overgang?

 

Gelukkig bestaan er ook heel wat natuurlijke methoden om overgangsklachten te behandelen. Het voordeel van natuurlijke middelen is dat het overgangsproces zelf intact blijft. Soms kan het wel even duren voor de behandeling aanslaat; de natuur heeft tijd nodig. Hou in elk geval steeds je arts op de hoogte van alle (natuurlijke) behandelingen die je volgt.

Anderen kochten ook

60st

€ 18,99

Plaats in winkelwagen

Famosan Salvia

Helpt bij opvliegers en nachtelijk transpireren. Veilig langdurig te gebruiken - zonder …
Meer weten

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>