A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Je weerstand verhogen in de overgang – tips

door Marina Cluysen, op 5 oktober 2017, Verzorging
0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Weerstand verhogen in de overgang

Je hebt het vast al gemerkt: de dagen voelen terug een pak frisser aan dan pakweg een maand geleden. De herfst deed officieel z’n intrede en brengt slechter weer met zich mee. En samen met de herfst (en winter) komen ook verkoudheden en gesnotter. In de overgang is je weerstand doorgaans minder goed. Hier ontdek je wat je kan doen om je weerstand te verhogen in de overgang.

Veel vrouwen in de overgang hebben last van stress. Dit heeft een negatieve impact op hun immuunsysteem. Onder invloed van stress maakt je lichaam namelijk meer cortisol aan. Hierdoor gaat je immuunsysteem extra gestimuleerd worden. Sta je langdurig onder grote stress? Dan raakt je immuunsysteem overbelast en gaat het minder goed werken. Daarover lees je meer in onze blogpost over de invloed van de overgang op je immuunsysteem.

Je weerstand verhogen in de overgang: tips

Goed. Je weerstand krijgt het dus zwaar te verduren eens je in de overgang bent. Gelukkig kan je zelf je weerstand verhogen in de overgang met onze tips. Deze tips zijn specifiek van toepassing voor vrouwen in de overgang. Hier kan je nog meer tips lezen om je weerstand te verhogen.

1. Let op je voeding

Weerstand verhogen in de overgang - tips

Een evenwichtig dieet, met een grote variatie aan verse voeding, is essentieel voor een goede weerstand. In de wintermaanden kan je een vitaminesupplement (zie tip 4) innemen om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.

2. Verzorg je spijsvertering

Heb je regelmatig last van krampen, winderigheid of een opgeblazen gevoel? Dan loopt je spijsvertering niet helemaal goed. Waarschijnlijk is dat te wijten aan een gebrek aan goede bacteriën in je darmflora. Dit is veelvoorkomend bij vrouwen in de overgang. Vanaf je 50ste gaat je darmflora er sowieso op achteruit. Een probiotica kan in dat geval helpen.

Een spijsvertering die optimaal werkt, heeft een positieve impact op je weerstand. Op die manier kan je lichaam immers alle waardevolle voedingsstoffen uit je voeding opnemen.

>> Meer over spijsverteringsproblemen door de overgang

3. Water

Dehydratatie heeft een negatieve invloed op je immuunsysteem. Meer zelfs: bepaalde overgangsklachten lijken op de klachten die gepaard gaan met dehydratatie! Zorg er daarom voor dat je steeds voldoende drinkt. Zeker nu. Want de verwarming (die weer volop draait in de koudere maanden) zorgt sneller voor dehydratatie. Nodigt het koude weer niet echt uit om water te drinken? Ga dan voor een lekker verwarmend kopje kruidenthee. Dit helpt je bovendien ontspannen: 2x raak dus voor een betere spijsvertering.

4. Extra ondersteuning

echinaforce-vitamineC-weerstandEen vitamine B supplement kan tijdens de wintermaanden je zenuwstelsel ondersteunen. Daarnaast kan je een supplement innemen met Echinacea purpurea. Echinacea is namelijk een natuurlijke immunomodulator. Dat wilt zeggen dat het je weerstand op natuurlijke wijze verbetert. Echinaforce + vitamine C van A.Vogel is een echte aanrader. Dit voedingssupplement bevat niet alleen Echinacea, maar ook vitamine C. Vitamine C is een erg belangrijke vitamine voor je lichaam, die mee een rol speelt in de werking van je weerstand. In dit artikel lees je meer over de rol van vitamine C en wat er gebeurt bij een vitamine C-tekort.

5. Ontspan je!

In de intro van deze blogpost las je al dat vrouwen in de overgang veel last hebben van stress. En dat stress een negatieve impact heeft op je weerstand. Daarom nog deze laatste, belangrijke tip: zorg voor voldoende tijd voor ontspanning. Normaal is je leven in deze fase minder hectisch (je bent gesetteld, je kent je job als geen ander, er zijn geen kleine kinderen in huis, …). Je hebt dus meer tijd om te relaxen. Gebruik deze tijd ook! Geen idee hoe je eraan begint? Bekijk dan mijn tips voor meer me-time.

Weerstand verhogen in de overgang - ontspanning

Draag zorg voor jezelf

Je weerstand verhogen in de overgang is dus niet zo moeilijk. Je moet gewoon extra aandacht hebben voor bepaalde zaken. Eigenlijk komt het er op neer dat je goed zorg moet dragen voor jezelf. Dat vergt een kleine inspanning, maar het is het echt waard. Niets is zo waardevol als een goede gezondheid!

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.