A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Tips bij urineverlies in de overgang

door Marina Cluysen, op 11 februari 2016, Lifestyle
0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Urineverlies

Doen een lach- of hoestbui jou de benen angstvallig kruisen? Dan heb je waarschijnlijk ook last van een zwakke blaas. Opvallend? Vrouwen in de overgang hebben hier heel vaak last van. Vandaag leg ik je uit hoe dat komt en geef ik je enkele tips om je blaas- en sluitspieren te trainen.

“Als ik op een trampoline spring, tja, dan doe ik het dus in mijn broek”, klonk het heel spontaan. Aan het woord? Niemand minder dan Kate Winslet! Het moederschap laat duidelijk z’n sporen na.

Op ongegeneerde wijze doorbrak ze op die manier in enkele seconden een wereldwijd taboe. We kennen het allemaal, maar we praten er liever niet over: incontinentie. Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans dat je er last van hebt. Bij 50+ vrouwen heeft ongeveer 20 à 40% van hen last van urineverlies. Bij 70+ vrouwen loopt het zelfs op tot 50 à 70%.

Met veel plezier klikte ik dan ook op het artikeltje over ‘De incontinente Kate Winslet’ toen ik het voorbij zag komen op een nieuwssite. Eindelijk iemand die er openlijk over durfde praten en zo in één klap heel wat vrouwen geruststelt dat er niets abnormaals aan de hand is met hen!

Urineverlies?

Bij het woord urineverlies (oftewel incontinentie) denken we vaak aan heel oude mensen die geen controle meer hebben over hun blaasfunctie. Het is echter veel genuanceerder dan dat. We spreken al over incontinentie wanneer er frequent sprake is van ongewild urineverlies. Er bestaan dan ook meerdere soorten incontinentie.

Stressincontinentie
Aan deze vorm van incontinentie lijdt Kate Winslet. En stiekem met haar nog heel veel andere vrouwen. Bij stressincontinentie treedt ongewild urineverlies op bij inspanningen. Bijvoorbeeld trampolinespringen. Maar ook hoesten, lachen, sporten, zware zaken tillen, … . Eén op de vier vrouwen boven de 35 jaar heeft hier last van. De hoofdoorzaak voor stressincontinentie zijn verzwakte bekkenbodemspieren door bv. zwangerschap of hormonale veranderingen in de overgang.

urineverlies stressincontinentie lachen

Aandrangsincontinentie
Bij aandrangsincontinentie (ook wel bekend als urge-incontinence) is er sprake van een overactieve blaas. Hierdoor trekt de blaas te vroeg samen. Op het moment dat je aandrang (urge in het Engels) voelt om te plassen, trekt je blaas samen en treedt urineverlies op. Bij dit probleem kan de oorzaak lichamelijk of psychisch zijn.

Druppelincontinentie
Deze vorm van incontinentie treft voornamelijk mannen. Hierbij verlies je ongewild, druppelsgewijs urine. Bij mannen is de oorzaak meestal een vergrootte prostaat. Daardoor wordt de plasbuis afgekneld en hoopt urine zich op in de blaas. Deze kan dan enkel nog druppelsgewijs naar buiten lopen.
Het probleem kan echter ook liggen bij het afsluitmechanisme van de blaas. Wanneer dit niet goed functioneert, blijft de blaas altijd een beetje openstaan en kan er altijd urine naar buiten druppelen. Dit is meestal het probleem bij vrouwen wanneer zij last hebben van druppelincontinentie.

Neurogene incontinentie
Hierbij is er sprake van een beschadiging van de lichaamszenuwen of het centrale zenuwstelsel. Bijgevolg ontstaat een te slappe blaas, of net een te krachtige blaas. Doordat je blaas gecontroleerd wordt door zenuwen, kunnen neurologische aandoeningen of beschadiging van het zenuwstelsel de blaasfunctie beïnvloeden.

4 gouden regels om urineverlies tegen te gaan

1. Train je bekkenbodemspieren
Bij stressincontinentie is het erg belangrijk dat je je bekkenbodemspieren gaat trainen zodat zij terug sterker worden. Heb je geen idee waar deze spieren zich bevinden? Stop dan bij je volgende toiletbezoek halverwege het urineren en houd je plas enkele seconden op. De spieren die je gebruikt hebt om dat te kunnen doen, zijn je bekkenbodemspieren.
Nu je weet waar je bekkenbodemspieren zich bevinden, kan je aan de slag. Doe dagelijks ‘Kegel’-oefeningen. Hierbij trek je deze spieren gedurende enkele seconden samen om ze vervolgens weer te ontspannen. Herhaal dit tien maal en doe dit minstens 5x per dag.

2. Eet voldoende vitamine C
Zorg ervoor dat vitamine C regelmatig op het menu staat. Dit vind je in gele paprika, bloemkool, spruitjes, boerenkool, broccoli, kiwi, ananas, appelsienen, aardbeien, tomaten, … . Keuze genoeg! Ook bioflavonoïden (ook bekend als vitamine P) zijn erg belangrijk. Deze vind je in citrusvruchten.
Samen zorgen ze ervoor dat je voldoende collageen produceert. Collageen zorgt er niet alleen voor dat je huid zijn elasticiteit behoudt, maar ondersteunt ook de weefsels van je blaas.

urineverlies bioflavonoïden vitamine c

3. Water
Wanneer je last hebt van een zwakke blaas, heb je waarschijnlijk eerder de neiging om minder te gaan drinken. Het is echter heel belangrijk dat je voldoende water drinkt. Door minder dan anderhalve liter water per dag te drinken, vererger je namelijk het probleem. Anders wordt je urine geconcentreerder waardoor deze de wand van de urinebuis en blaas kan irriteren. De kleur van je urine is hierbij erg belangrijk: hoe donkerder, hoe geconcentreerder.

4. Kruiden
Ook hier hebben kruiden weer hun nut. Het kruid paardenstaart bevat erg veel silica, wat helpt om je blaas te sterken. Silica vind je ook in voedsel zoals wortelen, appels, uien, pompoen, vis, amandelnoten en volkoren granen.

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.

Reacties

  • mia faillie, 1 jaar geleden

    Ik gebruik al jaren de producten van A.Vogel en ben 100% tevreden