A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Rimpels in de overgang: 6 tips om je huid te verzorgen

door Marina Cluysen, op 20 november 2017, Verzorging
1

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Rimpels in de overgang

Vrouwen hebben een streepje voor (of eigenlijk net minder ;-)) op mannen als het om rimpels gaat. Or toch tot ze in de overgang gaan. Vrouwen krijgen pas op latere leeftijd rimpels dan mannen. Wanneer de menopauze voorbij is, hebben we de mannen doorgaans echter helemaal ingehaald. Rimpels komen pas echt goed door in de overgang. Wil jij je perzikhuidje toch nog wat langer behouden? Deze 6 tips bij rimpels in de overgang houden je huid langer strak en jeugdig.

Mannenrimpels vs. vrouwenrimpels

Uit een studie van het Erasmus MC blijkt dat mannen eerder rimpels krijgen dan vrouwen. Ze krijgen er ook meer. Rond je 75ste verandert dit echter. Vanaf dat moment nemen de rimpels bij vrouwen in sneltempo zie. Op hoge leeftijd halen ze de mannen zelfs in. De veranderde hormoonhuishouding na de overgang zou hier voor iets tussen zitten. De vrouwelijke geslachtshormonen gaan rimpels in eerste instantie tegen, maar wanneer de hormoonproductie terugvalt, komen de rimpeltjes dus piepen.

Vrouwen en mannen hebben bovendien rimpels op andere plekken. Zo tellen vrouwen meer rimpels op hun bovenlip en mannen meer op hun voorhoofd.

Rimpels in de overgang - mond

Wat te doen tegen rimpels? Tips bij rimpels in de overgang

Rimpels horen erbij. En eigenlijk moet je ze dragen met trots. Maar toch vinden we rimpels niet leuk. Daarom deze tips bij rimpels in de overgang:

1. Weg met de sigaret

Rokers hebben meer rimpels dan niet-rokers en zien er ouder uit. Dat blijkt uit diverse studies waarbij identieke tweelingen met elkaar vergeleken worden doorheen de jaren. De ene is roker, de ander niet. De tweelinghelft die niet rookt heeft steevast minder rimpels en ziet er jeugdiger uit dan de rokende tweelinghelft. Roken stimuleert trouwens het krijgen van rimpels in de bovenlip: net je gevoelige plek als vrouw!

2. Reinig je huid elke dag grondig

Je huid wordt dagelijks blootgesteld aan allerlei invloeden van buitenaf, zoals vrije radicalen. Denk maar aan make-up, fijnstof, regen, … . Stuk voor stuk vervuilende factoren. Aan het eind van de dag verdient je huid daarom een grondige reiniging. Neem hier je tijd voor. Gebruik een milde, natuurlijke reinigingsmelk die je huid niet uitdroogt. Zonder parabenen en conserveringsmiddelen. Je kan trouwens makkelijk zelf een reinigende suikerscrub maken.

3. Gebruik een goede dag- en nachtcrème

Na een goede reiniging is het tijd om de huid te verzorgen en voeden. Als je je gezicht schoonmaakt, worden er natuurlijke stoffen en vocht aan je huid onttrokken. Wat extra voeding en hydratatie is daarom wel gewenst! Net als bij het reinigingsproduct is het ook bij de crème belangrijk dat er natuurlijke ingrediënten inzitten. Breng ’s ochtends een dagcrème aan met een SPF-factor om huidbeschadiging door de zon te voorkomen en breng ’s avonds voor het slapengaan een rijke nachtcrème aan.

Rimpels in de overgang - tips

4. Bescherm je huid tegen de zon

Wist je dat zo’n 90% van alle huidveroudering veroorzaakt wordt door zonlicht? De zon mijden hoeft natuurlijk niet, maar je kunt wel maatregelen nemen om je huid te beschermen tegen de zon. Bescherm je huid dagelijks met een dagcrème met een SPF-factor en gebruik een zonnebrandcrème als je veel buiten bent. Ga op de heetste uren van de dag niet in de zon zitten, maar zoek de schaduw op. Mijd ook de zonnebank, want door de UVA straling van de zonnebank verschijnen er nog sneller rimpels op je huid.

5. Drink voldoende

Je huid heeft vocht nodig om soepel en glad te blijven. Frisdranken, cafeïne en alcohol onttrekken vocht aan je huid en maken je huid droog. Drink daarom voldoende water – zo’n 2 liter op een dag – en drink ook regelmatig groentesappen. Deze zitten vol mineralen die een gezonde en stralende huid bevorderen. Als je goed gehydrateerd bent, heb je trouwens ook minder last van allerhande gezondheidsklachten.

Nog niet overtuigd? Hier zijn nog 10 redenen om voldoende water te drinken in de overgang.

6. Eet gezond en minder met suiker

Een dieet vol met (geraffineerde) suiker en fastfood is nefast voor je perzikhuidje. Een voedingspatroon met veel suiker kan voor vroegtijdige huidveroudering zorgen.  Suikermoleculen reageren in de huid namelijk op eiwitten en vet. Er vormen zich dan deeltjes die het collageen van de huid kunnen aantasten en zorgen voor rimpels en pigmentvlekken. Wat wél goed is voor de huid: veel verse groente en fruit eten!

>> Lees ook: De beste huidverzorgingstips in de overgang en huidverzorging voor de rijpere huid.

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

1

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.