A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

De relatie tussen PMS en overgangsklachten

door Marina Cluysen, op 27 februari 2017, Verzorging
PMS

Zo’n 25% van de vrouwen heeft er mee te maken: PMS of PMS-achtige klachten. PMS (oftewel Premenstrueel Syndroom) is een verzameling klachten die vlak voor de menstruatie optreden. Buikpijn, hoofdpijn, prikkelbare en neerslachtige gevoelens zijn de meest gekende PMS-klachten. Uit onderzoek blijkt dat de mate waarin je last hebt van PMS-klachten kan voorspellen hoe jouw overgang zal verlopen.

Wat is PMS?

PMS (oftewel Premenstrueel Syndroom) is een verzameling fysieke en emotionele klachten die vlak voor de menstruatie optreden. Ongeveer 25% van alle vrouwen heeft er last van. Typische PMS-klachten zijn buikpijn, hoofdpijn, prikkelbare en neerslachtige gevoelens. Wat de precieze oorzaak van PMS is, is onduidelijk. Vaak wordt wel aangenomen dat PMS wordt veroorzaakt door hormonale schommelingen tijdens de menstruele cyclus.

De relatie tussen PMS en overgangsklachten

Uit een studie van de universiteit van Helsinki blijkt dat vrouwen die te maken hebben met PMS niet meer opvliegers krijgen dan andere vrouwen. Maar…wel vaker te maken krijgen met andere overgangsklachten. Voor het onderzoek werden 120 gezonde vrouwen ondervraagd die de overgang reeds achter de rug hadden. Bijna 90 procent van deze vrouwen had vroeger PMS. Uit de studie bleek dat de vrouwen niet meer opvliegers hadden dan vrouwen zonder PMS, maar ze gaven wel vaker aan dat ze te maken hadden met emotionele verschijnselen. Denk aan neerslachtige en prikkelbare gevoelens, concentratieproblemen en innerlijke onrust.

Tips bij PMS-klachten

Doordat de precieze oorzaak van PMS-klachten niet gekend is, is het soms moeilijk om een gepaste behandeling uit te werken. De meeste vrouwen ondervinden echter dat onderstaande tips bij PMS wel helpen:

1. Let op je voeding

pms-voeding

Bij sommige vrouwen worden hun klachten getriggerd door bepaalde voedingsmiddelen of –stoffen. Koffie, cola, chocolade, zout, alcohol en suiker zijn daarvan bekende voorbeelden. Het is de moeite waard om eens enkele maanden de proef op de som te nemen en te kijken of het vermijden hiervan verlichting geeft.

Wat de suiker betreft: veel snoepen veroorzaakt schommelingen in de bloedsuikerspiegel en dit kan de klachten verergeren. Vermijd daarom geraffineerde voeding (producten die van wit meel en witte suiker zijn gemaakt) en geef de voorkeur aan vezelrijke, volkorenproducten.

2. Het belang van onverzadigde vetzuren

Je hormonen staan in voor het regelen van je menstruatiecyclus. Oestrogeen en progesteron zijn de twee belangrijkste hormonen op dit vlak. Er wordt aangenomen dat een verstoord hormonaal evenwicht (meer oestrogeen dan progesteron) de oorzaak is van PMS-klachten. Je kan de productie van progesteron stimuleren door inname van onverzadigde vetzuren, vitamine B6 en bepaalde sporenelementen. Maak daarom regelmatig gebruik van koudgeperste, plantaardige oliën zoals tarwekiemolie, saffloer, teunisbloemolie en zonnebloemolie.

Vitamine B kan je halen uit volkorenproducten, roggebrood en gist.

3. Krijg inzicht in je klachten

Door inzicht te krijgen in je klachten, kan je er ook beter op inspelen. Breng daarom de verschijnselen in kaart en houd er rekening mee bij het inplannen van activiteiten. Maak voor jezelf een schema (of Google op PMS klachtenkaart) om in kaart te brengen op welke dagen je tegen welke verschijnselen aanloopt. Na enkele maanden zie je vaak een patroon in je klachten en weet je welke dagen voor jou moeilijk zijn. Houd hier rekening mee door deze dagen (en de dagen die eraan vooraf gaan) voldoende rust in te plannen.

4. Beweeg!

pms-beweging

Je zal er waarschijnlijk weinig zin in hebben als je hoofdpijn of buikpijn hebt, maar het is belangrijk dat je blijft bewegen. Regelmatig sporten verlicht immers de verschijnselen van PMS.

5. Stop met roken.

Roken kan klachten mogelijk versterken. Het is daarom (en om tal van andere redenen) aangeraden te stoppen met roken. Ook op jouw overgangsproces heeft roken een invloed. Zo blijkt uit onderzoek dat vrouwen die roken (of ooit gerookt hebben) ongeveer 2 à 3 jaar vroeger in de overgang gaan dan andere vrouwen.

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.

Reacties

  • Moons, 3 maanden geleden

    Al wat ik hierboven lees herken ik. Al bij al toch nuttig om te weten vanwaar al die klachten komen..