A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Ik wil graag terug beginnen sporten maar heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Zijn er sporten die je beter niet doet als je in de menopauze bent? En wat is dan wel een goede sport?

door Marina Cluysen, op 3 januari 2017, Q&A door Leen Steyaert
Q&A overgang

In de overgang krijgen veel vrouwen te maken met gewichtstoename en een buikje. Uiteraard wil je daar liefst zo snel mogelijk weer vanaf of wil je het toch zoveel mogelijk onder controle houden. Op je eten letten is dan ook een eerste slimme zet, maar ook meer bewegen is belangrijk in je strijd tegen de kilo’s. 

Als je terug wilt beginnen met sporten eens je in de overgang bent, is het belangrijk dat je het in het begin rustig aan doet. Dikwijls wordt vergeten dat vrouwen kortere spieren hebben dan mannen en dus ook anders moeten bewegen. Vrouwen doen beter niet aan duursporten maar wel aan krachttraining. Dit is de ideale manier om buikvet te verbranden!

sporten in de overgang

Oefenen met gewichtjes is zeer aangeraden, net als touwtjespringen, een half uurtje lopen, wandelen en Pilates. Deze sporten verminderen de botafbraak en bevorderen de spier- en botopbouw. Yoga en zwemmen zijn rustgevende sporten die weinig belastend zijn voor je botten. Het beste wordt gewerkt met intervaltraining: 1 minuutje hardlopen afgewisseld met 3 minuten joggen bijvoorbeeld. Dit brengt je autonoom zenuwstelsel terug in evenwicht.

Gezonde groeten,
Leen

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.