A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Overgang en ernstige vermoeidheid: dit kan je eraan doen!

door Marina Cluysen, op 16 januari 2017, Verzorging
0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

overgang en ernstige vermoeidheid

De overgang is voor veel vrouwen een erg intense periode. Alle veranderingen die je lichaam doormaakt, kosten energie. Veel energie. In de overgang kan ernstige vermoeidheid daardoor optreden. Je lichaam heeft immers al z’n kracht nodig om alle mentale en lichamelijke veranderingen op te vangen. Zijn de overgang en ernstige vermoeidheid voor jou ook zo’n probleem? Dit kan je er aan doen…

De overgang is een ingrijpende levensfase voor veel vrouwen. Ten eerste omdat hij soms erg lang kan aanhouden (tot wel meer dan 10 jaar) en ten tweede omdat er heel wat verandert op zowel lichamelijk als mentaal vlak. Daardoor brengt deze levensfase ook heel wat vragen en zorgen met zich mee, die je erg kunnen uitputten.

Overgang en ernstige vermoeidheid

De juiste reden van jouw vermoeidheid is niet altijd eenduidig. Er zijn namelijk verschillende factoren die een rol spelen.

1. Je hormonen:
Je hormonen zijn in de overgang niet in evenwicht doordat o.a. je oestrogeenproductie erg wisselend is. Je lichaam is erg gevoelig voor een hormonale disbalans: enkel wanneer je hormonen wél in evenwicht zijn, kan je optimaal functioneren. Een hormonale disbalans uit zich dan ook in allerlei (overgangs)klachten, waaronder ernstige vermoeidheid.

2. Je bloedsuikerspiegel:
Tijdens de overgangsjaren krijgen veel vrouwen te maken met een schommelende bloedsuikerspiegel. Wanneer je bloedsuikerspiegel erg laag is, voel je je moe en slap. Daarom grijp je dan vaker naar een suikerrijke snack die je snel weer energie geeft. Niet slim, want deze zal weer een piek (en bijgevolg ook een dal) veroorzaken.

Sowieso is het slim om in de overgangsjaren op je voeding te letten: bepaalde voedingsmiddelen lokken immers overgangsklachten uit.

overgang en ernstige vermoeidheid oorzaak

3. Uitputtende overgangsklachten:
Als nachtelijke zweetaanvallen of kopzorgen je de hele nacht uit je slaap houden, is het logisch dat je de volgende ochtend niet uitgeslapen ontwaakt. Ook stress in de overgang kan je uitputten.

Overgangsklachten in het algemeen vergen veel van je lichaam.

4. Bijnieruitputting:
Wanneer we de leeftijd bereiken waarop we in de overgang komen, zijn sterke bijnieren een zegen. Dat komt omdat deze kleine klieren, die net boven je nieren liggen, de hormoonproducerende taak van de eierstokken moeten overnemen als je in de overgang komt. Als je last hebt van bijnieruitputting (en je nieren dus overwerkt zijn, bv. door te veel stress of een te ‘snelle’ levensstijl tijdens je jonge jaren) dan kunnen ze die bijkomende taak niet goed aan. Bijgevolg kan je erg veel last krijgen van overgangsklachten en ernstige vermoeidheid.

Symptomen van ernstige vermoeidheid

Misschien voel je je niet per se erg vermoeid. Je zit bijvoorbeeld niet heel de tijd te geeuwen. In dat geval kan onderstaand lijstje een ‘eye opener’ zijn voor jou, want ook zij wijzen op ernstige vermoeidheid:

  • Prikkelbaarheid
  • Algemene vermoeidheid
  • Futloos zijn, een gebrek aan energie ervaren
  • Overdag nood hebben aan dutjes
  • Stemmingswisselingen
  • Concentratieproblemen
  • Erg opzien tegen dagdagelijkse taken en werkjes

Wat kan je doen bij ernstige vermoeidheid in de overgang?

Als je veel last hebt van vermoeidheid tijdens de overgang, wil je daar natuurlijk iets aan doen. Gelukkig kan dat ook!

Voldoende lichaamsbeweging integreren in je dagdagelijks leven is een eerste belangrijke stap naar meer energie. Bewegen kost je immers energie, maar gééft ook energie. Houd het wel rustig: een wandeling van 30 minuten, op je gemak joggen, een toertje fietsen of een zwemsessie zijn ideale manieren om rustig te sporten. Vermijd erg zware inspanningen: die gaan je net nog meer vermoeien.

Ten tweede is gezonde voeding essentieel. Je bent wat je eet en je lichaam heeft de juiste brandstof nodig om optimaal te functioneren. Ga zoveel mogelijk voor verse, gevarieerde en onbewerkte voeding. Zo geef je je lichaam alles wat het nodig heeft.

Ten derde is het slim om stress zoveel mogelijk uit je leven te bannen en voldoende ruimte in te lassen voor ontspanning. Gun je lichaam de tijd en rust zodat het kan leren omgaan met alle veranderingen.

Ten laatste kan het nodig zijn dat je je nachtrust eens onder de loep neemt. Misschien lig je wel elke nacht +/- 8 uur in bed, maar hoeveel uren daarvan slaap je ook echt?
Denk jij dat je nachtrust niet kwalitatief is? Laat je dan helpen door de A.Vogel Slaapcoach: deze leert je in 4 stappen alles over goed slapen en helpt je om ’s ochtends uitgerust en vol energie te ontwaken. Inschrijven is helemaal gratis!

overgang en ernstige vermoeidheid - slaapcoach

Overgang en chronische vermoeidheid

Iedereen is wel eens moe. Maar normaal gaat die vermoeidheid wel over door bovenstaande tips toe te passen. Is dat bij jou niet het geval? Of heb je al jarenlang last van vermoeidheid, waarbij meer slapen geen enkel effect lijkt te hebben? Dan is de kans groot dat je lijdt aan het chronische vermoeidheidssyndroom (CVS).

Dit is een ernstig probleem: onder invloed van zware vermoeidheid pleeg je immers roofbouw op je eigen lichaam. Vrouwen hebben er ongeveer dubbel zo vaak last van dan mannen. Vooral vrouwen in de 40 (rond de overgangsjaren) worden erdoor getroffen. Wees dan ook waakzaam en raadpleeg je huisarts als je denkt dat jij last hebt van het chronische vermoeidheidssyndroom.

Uit een onderzoek van het U.S. Centers for Disease Control and Prevention blijkt dat vrouwen met een vervroegde menopauze vaker gediagnosticeerd worden met CVS.

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.