A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Opvliegers? Uitzweten ermee!

door Marina Cluysen, op 17 maart 2016, Beweging
0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Fit mature woman lifting dumbbell while sitting at home

Opvliegers staan met stip op nummer 1 als meest hinderlijke overgangsklacht. Ongeveer 2/3e van alle vrouwen in de overgang met overgangsklachten heeft hier dan ook last van. Hoewel het zo een wijdverspreid probleem is, blijven veel vrouwen er toch mee rondlopen. Jammer, want er zijn best wel wat dingen die je kan doen om minder (zware) opvliegers te krijgen. Sporten is bijvoorbeeld erg goed. Ontdek hier waarom!

Het klinkt niet erg logisch, hè? Jezelf in het zweet werken, om van je zweetaanvallen verlost te raken :). Maar toch is het zo. Door op regelmatige basis te sporten, kan je de frequentie én de intensiteit van je opvliegers doen afnemen. Het is namelijk bewezen dat vrouwen die regelmatig bewegen, tot de helft minder opvliegers hebben dan wanneer ze dat niet zouden doen.

Opvliegers sporten

Wat zijn opvliegers?

Om te snappen hoe extra beweging ervoor kan zorgen dat je minder last hebt van je opvliegers, is het belangrijk om te weten wat er in je lichaam gebeurt wanneer je een opvlieger hebt.
Bij een warmteopwelling  krijg je het plots erg warm en wordt je huid helemaal rood. Een opvlieger kan dertig seconden duren, maar ook ettelijke minuten. Vooral in dat laatste geval is het vervelend, zeker als je aan het werk bent of in de winkel staat.

Hoe ontstaan opvliegers?

Dokters gaan er van uit dat schommelingen van de oestrogeenspiegels veranderingen in je neurotransmitters teweegbrengen die leiden tot een storing in de hypothalamus. De hypothalamus regelt je lichaamstemperatuur namelijk onder invloed van oestrogenen. Wanneer er een daling van oestrogenen plaatsvindt in je bloed, reageert de hypothalamus op dezelfde wijze als wanneer er sprake is van een te hoge lichaamstemperatuur.

opvliegers sporten - opvlieger

Simpel gezegd regelt de hypothalamus je lichaamstemperatuur op basis van drie waarden: te koud, neutraal en te warm. Wanneer je hypothalamus registreert dat je het te koud hebt, zorgt hij ervoor dat je lichaamstemperatuur omhoog gaat. Bij een neutrale lichaamstemperatuur gebeurt er niks en bij ‘te warm’ zorgt je hypothalamus ervoor dat je gaat zweten om de overtollige warmte kwijt te raken.

Tijdens de overgang versmalt de ‘neutrale zone’ in je hypothalamus. Daardoor registreert je hypothalamus vaker dat je het te warm hebt. Je lichaam wilt vervolgens de overtollige warmte wegwerken, waarop je een opvlieger krijgt.

Famosan Salvia

Famosan Salvia is een krachtig en zuiver natuurlijk product voor vrouwen Famosan-Salvia
in de overgang dat specifiek helpt bij opvliegers en nachtelijk transpireren.

Het product is ontwikkeld volgens de laatste wetenschappelijk inzichten en bevat een sterk geconcentreerd salvia-extract dat je lichaam op 100% natuurlijke wijze ondersteunt, zonder het natuurlijke overgangsproces te verstoren.

Zo blijf je jouw opvliegers beter de baas!

Je oestrogeenlevels op niveau houden

Het is dus erg belangrijk om je oestrogeenlevels op peil te houden. Hoe minder schommelingen, hoe minder je hypothalamus namelijk van slag raakt. Vaak wordt er gebruik gemaakt van hormoonsubstitutietherapie om dit te doen. Maar veel vrouwen staan hier weigerachtig tegenover én bij velen veroorzaakt dit bijwerkingen zoals hoofdpijn en hartklachten.

In dat geval kan sport de oplossing zijn voor jou. In lichte mate weliswaar! Wanneer je te intensief sport, ga je veel vet verbranden waardoor je net minder oestrogeen overhoudt (oestrogeen wordt o.a. geproduceerd in de vetcellen). Op die manier kan beweging een natuurlijk alternatief zijn voor hormoonsubstitutietherapie. Sommige onderzoekers zijn er zelfs van overtuigd dat het voorschrijven van extra beweging veel efficiënter is dan het gebruik van één of ander hormoonpreparaat!

Je opvliegers wegsporten? Wetenschappelijk bewezen!

Opvliegers sporten - uitzweten

Een onderzoek aan de John Moores Universiteit in Liverpool bewijst deze stelling. Zij lieten een groep vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 52 jaar een sportprogramma volgen waarbij ze 5x per week ongeveer 45 minuten moesten sporten.

Intensief sporten hoorde hier niet bij: ze moesten wel buiten adem geraken, maar ze moesten ook nog kunnen praten terwijl ze de oefeningen uitvoerden.
Een andere groep vrouwen veranderde niets aan hun sportgewoontes.

Het onderzoek duurde vier maanden. Aan het begin en einde van deze periode werd genoteerd hoe vaak de vrouwen gemiddeld last hadden van opvliegers. Aan het eind van de vier maanden bleek dat de ‘sportieve’ vrouwen hun opvliegers met 2/3e konden verminderen. Ook waren hun warmteopwellingen minder erg dan ervoor.

Naast een positief effect op je opvliegers, zou beweging ook je humeur en libido verbeteren. Redenen genoeg om een nieuwe sportoutfit aan te schaffen dus :)!

>> Lees ook: 5 efficiënte tips bij opvliegers in de zomer

Doe jij aan sport en merk je het effect? Laat het hieronder weten!

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.