A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Tips en oefeningen om slappe borsten terug te verstevigen

door Marina Cluysen, op 20 april 2017, Verzorging
0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Oefeningen om slappe borsten te verstevigen

Als je jong bent, heeft de zwaartekracht amper grip op je lichaam. Maar naarmate de jaren verstrijken, verliest je lichaam en huid stilaan z’n veerkrachtigheid. Gevolg? Het gaat allemaal een beetje hangen. Vooral slappe borsten worden ervaren als een grote ergernis door veel vrouwen. Deze oefeningen geven je borsten een natuurlijke borstlift.

Je borsten zijn zowat het meest duidelijke uiterlijke kenmerk van je ‘vrouw zijn’. Het kan dan ook erg pijnlijk zijn wanneer er iets verandert aan het uiterlijk van je borsten. Denk maar aan vrouwen die hun borsten operatief moeten laten verwijderen omwille van bijvoorbeeld borstkanker. Zij hebben het hier vooral mentaal erg moeilijk mee. Je borsten zijn immers toch een belangrijk onderdeel van je uiterlijk als vrouw.

Oorzaken van hangende borsten

Wanneer vrouwen merken dat ze last krijgen van hangende borsten, vinden ze dat vaak ook erg confronterend. Het wordt namelijk toch een beetje geassocieerd met ‘ouder worden’. Er bestaan verschillende oorzaken voor hangende borsten:

  • Of je al dan niet last hebt van ‘hangborsten’, hangt een beetje af van de vorm en grootte van je borsten. Vrouwen met grote borsten hebben bijvoorbeeld sneller last van hangende borsten, doordat er meer vetweefsel aanwezig is in de borst zelf. En vetweefsel is nu eenmaal meer onderhevig aan de zwaartekracht dan spierweefsel.
  • Daarnaast speelt ook je ‘levensstijl’ een rol. Bepaalde sporten zoals hardlopen en volleyballen zijn bijvoorbeeld niet goed voor de stevigheid van je borsten. Het dragen van een stevige sportbeha is daarom altijd aangeraden. Afhankelijk van het type sport dat je doet, moet je sportbeha steviger of minder stevig zijn.
  • Het dragen van een beha zou op zich ook een oorzaak kunnen zijn van hangende borsten. Er bestaat echter discussie of wat nu juist hangborsten veroorzaakt: het dragen van een beha of het net niét dragen van een beha.
  • Je voeding speelt ook een rol. Veel water drinken zorgt ervoor dat je huid z’n elasticiteit bewaart. Daardoor krijgen je borsten minder snel de kans om te gaan hangen.
  • Vrouwen die roken lopen meer kans op hangborsten.

Doe de potloodtest

Twijfel jij of je slappe borsten hebt? Doe dan de potloodtest. Deze is heel simpel en vertelt je binnen enkele seconden hoe goed of hoe slecht jij ervoor staat :-). Plaats simpelweg een potlood onder je ontblote borst, terwijl je je rug goed recht. Laat de potlood vervolgens los. Valt hij op de grond? Dan heeft de zwaartekracht nog geen grip op jouw borsten. Blijft het potlood steken? Dan heb je last van (beginnende) hangende borsten.

Slappe borsten verstevigen

Als je hangende of slappe borsten hebt, wil je deze waarschijnlijk graag terug verstevigen. Het goede nieuws? Dat kan? Bonus? Je hoeft er niet eens voor onder het mes! Veel vrouwen denken immers dat een operatieve borstlift de enige manier is om slappe borsten terug te verstevigen. Niets is minder waar. Je kan heel wat zelf ondernemen om je slappe borsten te verstevigen. Hieronder kan je daarvoor enkele tips en oefeningen vinden:

Tips en oefeningen voor stevige borsten

1. Sporten voor stevige borsten

Oefeningen om slappe borsten te verstevigen - sporten

Bepaalde sporten hebben een positief effect op de vorm en stevigheid van je borsten. Denk maar aan roeien en zwemmen. Bij beiden worden je borstspieren actief gebruikt. Daardoor worden je borsten gespierder en bijgevolg ook steviger. Geen waterrat? Dan kan het ook nog wat simpeler. Plaats simpelweg je handen met platte handpalm tegen elkaar, ter hoogte van je borstkas. Je ellebogen maken daarbij een hoek zodat je armen voor je lichaam geplooid worden. Probeer vervolgens je handen zo hard mogelijk tegen elkaar te duwen. Deze beweging activeert eveneens je borstspieren en helpt ze verder te ontwikkelen.

Ook ‘planken’ en ‘pompen’ (google beide termen maar even als je het nu in Keulen hoort donderen :-)) hebben een positief effect op de stevigheid van je borsten.

2. De juiste beha

Het belang van de juiste beha mag je niet onderschatten. Hoewel onderzoekers er nog niet over uit zijn of het al dan niet dragen van een beha een positief al dan niet negatief effect heeft op je borsten, staat het wel vast dat je een ‘goede beha’ moet dragen als je beslist om er eentje te dragen. Laat je maat opnemen in een lingeriewinkel (en herhaal dit regelmatig: je borsten veranderen ongeveer 7x keer van grootte doorheen je leven!) en koop op basis daarvan een stevige beha in de juiste maat.

Duurder is niet altijd beter, maar in het geval van je beha kan je misschien toch beter iets dieper in de buidel tasten. Zo ben je zeker dat je beha je de juiste steun biedt.

Als je sport, moet je ook steeds een goede sportbeha dragen (ook weer in de juiste maat).

3. Op je rug slapen

Slaap jij liefst op je zij? Dan zal je sneller last krijgen van hangborsten. De borst die bovenaan ligt is immers meer onderhevig aan de zwaartekracht tijdens je nachtrust. Slaap je steevast op je linkerzij? Dan zal je rechterborst waarschijnlijk meer doorhangen dan je linkerborst.

Door op je rug te slapen, gun je je borstspieren rust en heeft de zwaartekracht minder speling op je borsten.

4. Opgepast met jojoën!

Oefeningen om slappe borsten te verstevigen - gewichtsverlies

Als je regelmatig gewicht bijkomt en weer verliest, heeft dat ook een effect op de veerkrachtigheid van je borsten. Je huid wordt immers elke keer je bijkomt een klein beetje uitgerekt. Wanneer je weer afvalt, moet je huid weer inkrimpen. Als dit slechts enkele keren gebeurt (in beperkte mate) heeft dat niet zo’n groot effect op de elasticiteit van je huid. Maar als het vaak voorkomt (en als je dan ook nog eens heel veel bijkomt en ook weer afvalt), heeft dat wel een groot effect op je huid. Vergelijk het met een elastiekje: dat kan je ook maar x aantal keren uittrekken, vooraleer het z’n elasticiteit verliest.

Lees meer over de gevolgen van jojoën en de zin en onzin van diëten.

5. Wisseldouches

De afwisseling tussen warm en koud, die je creëert tijdens wisseldouches, stimuleert de doorbloeding in je huid. Als je dit een tijdje volhoudt, zal je merken dat je huid gladder en strakker aanvoelt na verloop van tijd.

Hoe ga je te werk? Simpel! Draai aan het einde van je douchebeurt de thermostaat naar links (de koude kant). Laat het koude water over je borsten stromen. Draai vervolgens de thermostaat weer naar rechts zodat er weer warm water uitkomt. Wissel dit nog enkele keren af en sluit af met koud water zodat je poriën weer goed sluiten.

6. Let op je voeding

Je voeding is van belang voor je huid. Een dieet rijk aan goede vetten is bijvoorbeeld noodzakelijk voor de elasticiteit van je huid. Veel water drinken ook.

Veel zout en roken moet je dan weer vermijden. Beiden drogen je lichaam en huid namelijk uit, waardoor je huid niet alleen minder elastisch is, maar ook vatbaarder voor rimpels.

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.

Reacties

  • […] Tips en oefeningen om slappe borsten terug te verstevigenHormoontherapie in de overgang: een goed idee?De overgang en de pil […]