A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Voel je jezelf niet meer door de overgang?

door Leen Steyaert, op 18 november 2015, Topic van de maand
0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Topic Leen Steyaert

In mijn praktijk zie ik regelmatig vrouwen die zich zorgen maken over de veranderingen in hun leven die de overgang met zich meebrengt. Ze merken bijvoorbeeld dat hun gedrag verandert. Ze herkennen zichzelf niet meer. Maak je echter geen zorgen. Dit is normaal! Jaren vóór de menopauze maken je hersenen veranderingen door die je een beetje kunt vergelijken met wat er zich in de puberteit afspeelt. Gelukkig ben je nu ouder en wijzer waardoor je hier beter mee om kan gaan. Onder invloed van de schommelende hormoonhuishouding ontstaan in je hersenen nieuwe verbindingen. En dit heeft een effect op je gedachten, emoties, interesses en stemmingen.

Volgens de gezaghebbende Amerikaanse gynaecologe Christiane Northrup veranderen je hersenen in de overgang. De temperatuur in je hersenen begint te stijgen waardoor de temporale kwabben veranderen. Dit deel van je hersenen houdt verband met je intuïtie en fijngevoeligheid.

Daarnaast resulteren de wisselende verhoudingen en het onevenwicht tussen jouw oestrogeen- en progesteron-niveau in stemmingswisselingen. Het is dus normaal dat je je anders gaat voelen en gedragen.

Niet-jezelf-tijdens-de-overgang

Zorg nú voor later

Jarenlange stress of onverwerkte emoties maken je extra vatbaar voor overgangsklachten. Vóór de overgang gooi je probleemloos jouw eigen zorgen, pijn of verdriet overboord. Tijdens de overgang lukt dit plots niet meer. Onverwerkte, pijnlijke herinneringen kan je niet langer negeren. Ook een ongelukkige relatie blijf je niet meer tolereren. En je gezondheidsproblemen en lichamelijke kwalen (die al aanwezig waren voor de overgang) kan je niet langer minimaliseren.

Alle fysieke en emotionele problemen komen veel sterker aan de oppervlakte en je wordt door je lichaam gedwongen om beter voor jezelf te zorgen. Hoe meer signalen je hersenen sturen, hoe meer je lichaam smeekt om te luisteren. Bekijk deze fase in je leven als een groeiproces, een kans om jezelf beter te leren kennen. Houd dat steeds voor ogen en focus je hierop.

Eigenlijk is het belangrijk dat je al lang voor de overgang goed zorg draagt voor jezelf. In mijn praktijk merk ik regelmatig dat vrouwen die heel hun leven goed voor zichzelf hebben gezorgd, minder last hebben van overgangsklachten. Zorg dus nú voor jezelf. Voor later…

Niet-jezelf-tijdens-de-overgang
Een lekker, warm bad en een goed boek… meer heb je niet nodig om volledig te ontspannen :).

Een leven zonder zorgen

Niet dat je tijdens de overgang geen zorgen meer hebt. Integendeel! Maar je zal wel minder de behoefte voelen om te zorgen voor anderen (wat goed is om het lege nest syndroom tegen te gaan!. Dit is volkomen normaal. Je zorghormoon neemt namelijk af. Wanneer dit hormoon op z’n toppunt is, heb je een haast onbedwingbare behoefte om voor anderen te zorgen.

In de overgang kan je dus plots genoeg hebben van al dat zorgen, kokkerellen, wassen en plassen, onder invloed van dat dalende zorghormoon. Nét wat je nodig hebt op dit moment in je leven. Tijdens de overgang is het namelijk eindelijk tijd om aan jezelf te denken, voor jezelf te zorgen en naar je lichaam te luisteren. Indien je zorghormoon niet zou zakken, zou je ook nooit kunnen aanvaarden dat je kinderen het nest verlaten.

Veel vrouwen hebben op dit moment de neiging om op dat moment te gaan overcompenseren. Ze onderdrukken hun echte gevoelens en willen blijven zorgen voor een ander. Probeer dit te vermijden! Met een leven zonder zorgen (voor anderen) is echt niets mis.

Voeding tijdens de overgang

Door goed voor jezelf te zorgen, kan je veel overgangsklachten verhelpen. Allereerst is een  hormoon-balancerend voedingspatroon  met veel groenten en kleine hoeveelheden vis en vlees noodzakelijk. Vermijd toegevoegde suikers en alcohol.

Een evenwichtig voedingspatroon zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel waardoor je niet alleen meer energie krijgt maar ook je geheugen stimuleert.
Ook zal je vetpercentage dalen en zal je minder last hebben van ontstekingen. Dit alles heeft een positieve werking op je hormonen en op de manier waarop je de overgang beleeft.

Merk jij ook veranderingen op bij jezelf? Vertel het hieronder, ik lees er graag meer over!

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.

Reacties

  • Rita Jacobs, 2 jaar geleden

    Ik,ben 61en al lang in de menopauze, maar heb nu terug veel last van vapeurs.

    • Marina Cluysen, 2 jaar geleden

      Dag Rita, De menopauze kan vijf, tien jaar of langer duren. Het verschilt van vrouw tot vrouw. Dus het is dus normaal dat je nog vapeurs krijgt. Deze kan je bestrijden door op je voeding en drank te letten en als dat niet voldoende helpt, zijn er natuurlijke producten die het aantal en de intensiteit van de opvliegers zeker doen verminderen. Best vermijd je pikante voeding, koffie, sterke zwarte thee, suikerrijke voeding en alcohol. Als natuurlijk middel kunnen wij je A.Vogel Famosan Salvia tabletten aanraden. Het middel vermindert de overmatige transpiratie door opvliegers zowel overdag als ’s nachts. Heb je ook last van andere verschijnselen zoals droge huid, droge slijmvliezen (oa in de ogen of in de vagina), vermoeidheid, stemmingswisselingen dan kan je A.Vogel Famosan Overgang Totaal proberen. Dit middel helpt goed tegen verschillende overgangsklachten waaronder opvliegers, droge vagina, droge huid, stemmingswisselingen enz dank zij zilverkaars, soja en duindoornextracten én door de zink en magnesium die zijn toegevoegd. Je kan dit gewoon bij je apotheker vinden.

  • marianne de koninck, 2 jaar geleden

    Hartelijk dank voor het artikel “voel je jezelf niet meer door de overgang?”
    Ik ben 51 jaar en reeds 11 jaar geleden stopten mijn bloedingen.
    Ik had veel problemen en nu eindelijk heb ik een goed antwoord gekregen waarom ik
    inderdaad mezelf niet meer herken en de zorgen des levens veel minder aankan.
    Emotioneel, lichaamelijk en psychisch is het dikwijls gewoon een puinhoop.
    Ik zorg voor flink wat beweging (vooral de fiets) en dat ik gevarieerd en gezond eet.
    Maar de vermoeidheid blijft me parten spelen, ook mijn 2de huwelijk ligt me heel zwaar.
    En ja, het wordt tijd dat ik wat meer voor mezelf ga zorgen. Bedankt voor de goede
    suggesties.

    vriendelijke groeten
    Marianne

  • Carine, 2 jaar geleden

    Uw artikel verduidelijkt heel wat. Het is inderdaad zo dat ik mezelf ook vaak niet meer herken. Het lukt me ook steeds minder om op mijn werk te functioneren zoals vroeger: Ik kan me moeilijker concentreren, voel me vaak onzeker, kan het soms precies allemaal niet meer aan. Wat erg frustrerend is. Ik probeer het op te vangen door op mijn voeding te letten, regelmatig te wandelen, rustige dingen doen, kortom meer voor mezelf zorgen. Soms lukt dit niet altijd zo goed door omstandigheden buiten mij.
    Bedankt voor uw suggesties! Carine

    • Marina Cluysen, 2 jaar geleden

      Goedemorgen Carine,

      Fijn om te lezen dat de blogpost van Leen toch een antwoord geeft op enkele vragen van jou. Je bent duidelijk wel al erg goed bezig door op je voeding te letten, regelmatig te bewegen en het soms even rustig aan te doen. Blijven volhouden en dan gaat het hopelijk elke dag een beetje beter!

      Fijne dag nog!