Voel je jezelf niet meer door de overgang?


Leen Steyaert

In mijn praktijk zie ik regelmatig vrouwen die zich zorgen maken over de veranderingen in hun leven die de overgang met zich meebrengt. Ze merken bijvoorbeeld dat hun gedrag verandert. Ze herkennen zichzelf niet meer. Maak je echter geen zorgen. Dit is normaal! Jaren vóór de menopauze maken je hersenen veranderingen door die je een beetje kunt vergelijken met wat er zich in de puberteit afspeelt. Gelukkig ben je nu ouder en wijzer waardoor je hier beter mee om kan gaan. Onder invloed van de schommelende hormoonhuishouding ontstaan in je hersenen nieuwe verbindingen. En dit heeft een effect op je gedachten, emoties, interesses en stemmingen.

Volgens de gezaghebbende Amerikaanse gynaecologe Christiane Northrup veranderen je hersenen in de overgang. De temperatuur in je hersenen begint te stijgen waardoor de temporale kwabben veranderen. Dit deel van je hersenen houdt verband met je intuïtie en fijngevoeligheid.

Daarnaast resulteren de wisselende verhoudingen en het onevenwicht tussen jouw oestrogeen- en progesteron-niveau in stemmingswisselingen. Het is dus normaal dat je je anders gaat voelen en gedragen.

Niet-jezelf-tijdens-de-overgang

Zorg nú voor later

Jarenlange stress of onverwerkte emoties maken je extra vatbaar voor overgangsklachten. Vóór de overgang gooi je probleemloos jouw eigen zorgen, pijn of verdriet overboord. Tijdens de overgang lukt dit plots niet meer. Onverwerkte, pijnlijke herinneringen kan je niet langer negeren. Ook een ongelukkige relatie blijf je niet meer tolereren. En je gezondheidsproblemen en lichamelijke kwalen (die al aanwezig waren voor de overgang) kan je niet langer minimaliseren.

Alle fysieke en emotionele problemen komen veel sterker aan de oppervlakte en je wordt door je lichaam gedwongen om beter voor jezelf te zorgen. Hoe meer signalen je hersenen sturen, hoe meer je lichaam smeekt om te luisteren. Bekijk deze fase in je leven als een groeiproces, een kans om jezelf beter te leren kennen. Houd dat steeds voor ogen en focus je hierop.

Eigenlijk is het belangrijk dat je al lang voor de overgang goed zorg draagt voor jezelf. In mijn praktijk merk ik regelmatig dat vrouwen die heel hun leven goed voor zichzelf hebben gezorgd, minder last hebben van overgangsklachten. Zorg dus nú voor jezelf. Voor later…

Niet-jezelf-tijdens-de-overgang
Een lekker, warm bad en een goed boek... meer heb je niet nodig om volledig te ontspannen :).

Een leven zonder zorgen

Niet dat je tijdens de overgang geen zorgen meer hebt. Integendeel! Maar je zal wel minder de behoefte voelen om te zorgen voor anderen (wat goed is om het lege nest syndroom tegen te gaan!. Dit is volkomen normaal. Je zorghormoon neemt namelijk af. Wanneer dit hormoon op z’n toppunt is, heb je een haast onbedwingbare behoefte om voor anderen te zorgen.

In de overgang kan je dus plots genoeg hebben van al dat zorgen, kokkerellen, wassen en plassen, onder invloed van dat dalende zorghormoon. Nét wat je nodig hebt op dit moment in je leven. Tijdens de overgang is het namelijk eindelijk tijd om aan jezelf te denken, voor jezelf te zorgen en naar je lichaam te luisteren. Indien je zorghormoon niet zou zakken, zou je ook nooit kunnen aanvaarden dat je kinderen het nest verlaten.

Veel vrouwen hebben op dit moment de neiging om op dat moment te gaan overcompenseren. Ze onderdrukken hun echte gevoelens en willen blijven zorgen voor een ander. Probeer dit te vermijden! Met een leven zonder zorgen (voor anderen) is echt niets mis.

Voeding tijdens de overgang

Door goed voor jezelf te zorgen, kan je veel overgangsklachten verhelpen. Allereerst is een  hormoon-balancerend voedingspatroon  met veel groenten en kleine hoeveelheden vis en vlees noodzakelijk. Vermijd toegevoegde suikers en alcohol.

Een evenwichtig voedingspatroon zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel waardoor je niet alleen meer energie krijgt maar ook je geheugen stimuleert.
Ook zal je vetpercentage dalen en zal je minder last hebben van ontstekingen. Dit alles heeft een positieve werking op je hormonen en op de manier waarop je de overgang beleeft.

Merk jij ook veranderingen op bij jezelf? Vertel het hieronder, ik lees er graag meer over!

In de overgang?

 

Gelukkig bestaan er ook heel wat natuurlijke methoden om overgangsklachten te behandelen. Het voordeel van natuurlijke middelen is dat het overgangsproces zelf intact blijft. Soms kan het wel even duren voor de behandeling aanslaat; de natuur heeft tijd nodig. Hou in elk geval steeds je arts op de hoogte van alle (natuurlijke) behandelingen die je volgt.

Anderen kochten ook

60st

€ 18,99

Plaats in winkelwagen

Famosan Salvia

Helpt bij opvliegers en nachtelijk transpireren. Veilig langdurig te gebruiken - zonder …
Meer weten

Laatste wijziging op deze pagina: 13-03-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>