A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Het wordt vaak afgeraden om melk te drinken tijdens de overgang, maar melk moet toch?

door Leen Steyaert, op 19 september 2016, Q&A door Leen Steyaert
Q&A overgang

We zijn allemaal opgevoed met slogans als ‘melk moet’, ‘melk doet je goed’ en ‘melk de witte motor’. Zuivel en melk worden al decennialang gepromoot als de ideale bron van calcium. Ook vrouwen boven de vijftig (in de overgang) wordt nog al te vaak aangeraden om minstens 3 glazen zuivelproduct te drinken. Maar is dat wel zo goed?

Voor sterke botten hebben we wel degelijk calcium nodig. Wist je dat 99 procent van de calciumvoorraad opgeslagen ligt in je botten en je gebit? Voor de calciumhuishouding zijn er echter nog veel meer stoffen van groot belang. Denk maar aan vitamine D, K en C, maar ook magnesium, borium, zink  en mangaan.

Koemelk: belemmerend voor de calciumopname

Overgang melk

Koemelk is bedoeld om op erg korte tijd koeien te maken van kalveren. Daardoor bevat het veel groeifactoren die, als je veel melk drinkt, invloed kunnen hebben op onze eigen cellen en ze doen groeien op het moment (bv. als je in de overgang bent) of de plaats waar het niet mag.

Daarenboven remmen alle dierlijke eiwitten de opname van calcium. Ook werkt zuivel zeer verzurend voor het lichaam en om dit te neutraliseren haalt het lichaam net calcium uit de botten om het evenwicht te herstellen. Koemelk zou dus op lange termijn osteoporose net in de hand werken. Het bevat ook te weinig magnesium en te veel fosfor en dit belemmert de calciumopname.

Goede alternatieven voor zuivel in de overgang

Zeer goede alternatieven voor zuivel in de overgang zijn calciumrijke voedingsmiddelen. Zij zitten boordevol zeer goed opneembare calcium. Deze kan goed ingebouwd worden in het skelet. Dit zijn amandelen, broccoli, waterkers, peterselie en alle groene bladgroenten. Vergeet zeker geen vitamine D, K2 en magnesium-supplementen in te nemen wanneer je botdichtheid al wat verminderd is. Zo ga je osteoporose tegen op lange termijn.

Je moet melk echter niet volledig uit je voedingspatroon schrappen. Gebruik het gewoon met mate!

Gezonde groeten,
Leen

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.

Reacties

  • Willems, 9 maanden geleden

    Graag info

    • Marina, 9 maanden geleden

      Beste Mr of Mevr Willems, welke informatie had je nog precies willen hebben? Je kan altijd een mailtje met je vragen sturen aan avogel@biohorma.be Je vragen worden dan zo snel mogelijk beantwoord.