Hoe komt het dat mijn opvliegers ’s nachts ondraaglijk zijn? Overdag heb ik er amper last van… En wat kan ik er aan doen?


Leen Steyaert

Ongeveer 2/3e van alle vrouwen met overgangsklachten, krijgt te maken met opvliegers. Een hinderlijke klacht, die vaak als gênant ervaren wordt. Nachtelijk zweten ontstaat ook door opvliegers.

Opvliegers of vasomotore opwellingen ontstaan door het uitzetten van de bloedvaten. Daardoor ervaar je een gevoel van extreme warmte en ga je hevig transpireren. Vooral rond je hoofd en nek. Je  lichaam wil immers afkoelen en doet dat door te zweten.

Opvliegers ’s nachts

opvliegers 's nachts

Opvliegers ’s nachts kunnen extra hevig zijn, omdat je lichaam meestal bedekt is met beddengoed. Daarnaast brengen je dromen verwerkings- en stressreacties op gang die opvliegers kunnen uitlokken.

Om nachtzweten tegen te gaan, kan je kiezen voor lichte kleding in bed. Een nachtjurk en beddengoed in natuurlijke materialen – katoen of zijde – maken een spectaculair verschil en doen opvliegers ’s nachts afnemen!

Het is ook aan te bevelen om drie uur vóór het slapengaan niets meer eten. Bepaalde voedingsmiddelen lokken overgangsklachten uit. Meditatieoefeningen vóór je naar bed gaat kunnen ook soelaas brengen.

>> Lees ook: 5 efficiënte tips bij opvliegers in de zomer

Gezonde groeten,

Leen

In de overgang?

 

Gelukkig bestaan er ook heel wat natuurlijke methoden om overgangsklachten te behandelen. Het voordeel van natuurlijke middelen is dat het overgangsproces zelf intact blijft. Soms kan het wel even duren voor de behandeling aanslaat; de natuur heeft tijd nodig. Hou in elk geval steeds je arts op de hoogte van alle (natuurlijke) behandelingen die je volgt.

Anderen kochten ook

60st

€ 18,99

Plaats in winkelwagen

Famosan Salvia

Helpt bij opvliegers en nachtelijk transpireren. Veilig langdurig te gebruiken - zonder …
Meer weten

Laatste wijziging op deze pagina: 29-05-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>