Last van haaruitval en droog haar? Misschien is de overgang de schuldige…


Leen Steyaert

Zelf had ik best wel wat last van haaruitval in de overgang. Wanneer ik m’n haren borstelde, zaten er steeds weer heel veel haren in de borstel. Veel meer dan vroeger! En m’n kinderen wezen me er dan weer meermaals op dat er zoveel haren op mijn trui of jas hingen... Gelukkig is haaruitval in de overgang niet abnormaal. Geen reden tot paniek dus! Maar het is natuurlijk wel fijn om te weten wat die haaruitval veroorzaakt én wat je kan doen om droog haar terug een boost te geven!

Uit rondvraag blijkt dat ongeveer 40% van alle vrouwen in de overgang problemen hebben met hun haar. Uiteraard is je haar belangrijk voor je. Bedenk maar eens hoe goed je je voelt als je net van de kapper terugkomt, met mooi geknipt en geföhnd haar… Een bad hair day kan je dag dan ook helemaal verpesten. Jammer genoeg komen dit soort dagen in de overgang steeds vaker voor.

Je haren in de overgang

Haarproblemen in de overgang komen dus vaak voor. Maar het beperkt zich zeker niet tot droog haar of haaruitval. Ook schilfertjes, dunner wordend haar, een oncontroleerbare coupe en een geïrriteerde hoofdhuid behoren tot de mogelijkheden.

De overgang speelt hier zeker een rol in. Dalende oestrogeenlevels zijn de grootste verantwoordelijke: oestrogeen heeft namelijk ook een invloed op je haargroei. Wanneer de hoeveelheid oestrogeen in je lichaam daalt, kan daardoor ook je haargroei verminderen.

Anderzijds krijgt je testosteronproductie tijdens de overgangsjaren een boost. En dit veroorzaakt dan weer dunner wordende haren en (gek genoeg) meer lichaamsbeharing. Vandaar dus dat je plots last hebt van hardnekkig wederkerende haartjes op je bovenlip!

Maar de overgang is echt niet de enige schuldige. Diverse factoren kunnen haaruitval en droog, futloos haar veroorzaken.

Andere oorzaken van haaruitval

haaruitval-hormonen

Stress

Iedereen heeft wel eens last van stress. Maar zeker in de overgangsjaren, kan stress zijn tol eisen. Zo doet het je overgangsklachten toenemen. Maar ook voor je haar is stress een echte boosdoener.

Je voeding

Wanneer je last hebt van haaruitval, droog haar of andere haarproblemen, is het belangrijk om je voeding onder de loep te nemen. Wat je eet, heeft namelijk een weerslag op je gezondheid. De bedoeling is dat je energie uit je voeding kan halen. Zeker tijdens de overgangsjaren, want deze periode kost je veel energie. Vitaminen en mineralen zorgen ervoor dat je meer energie krijgt en hebben ook een positief effect op je haar.

Wanneer je lichaam een tekort heeft aan waardevolle voedingsstoffen, zijn je haren en nagels de eerste plaatsen waar je dat aan ziet. Je lichaam beschouwt deze immers niet als functioneel, waardoor het waardevolle voedingsstoffen eerder zal reserveren voor nuttigere plaatsen.

Zorg er ook voor dat je voldoende ijzer en magnesium binnenkrijgt.

Je lever

Ook je lever speelt een belangrijke rol bij haaruitval. Een goed functionerende lever zorgt er namelijk mee voor dat je haar goed groeit. Wanneer je lever overbelast is, zal je dat merken aan je haar. Draag dus zorg voor je lever! Lees onze tips voor een gezonde lever.

Dehydratatie

Wanneer je, naast opvliegers en nachtelijk zweten, ook last hebt van droog haar, is dehydratatie vaak de oorzaak. Een goede hydratatie is belangrijk voor het optimaal functioneren van je lichaam. Denk er dus aan om voldoende water te drinken! Bekijk ook onze andere tips voor een goede hydratatie.

Draag zorg voor je haar

haaruitval-overgang

Wanneer je merkt dat je haar er de laatste tijd niet op z’n best uitziet, is het tijd om beter zorg te dragen voor je haren. De juiste shampoo, conditioner, mousse, haarlak, … kan een wereld van verschil maken! Ook het gebruik van föhn en stijltang laten uiteraard sporen na, zeker wanneer je haar sowieso al wat broos is.

Silicea ondersteunt je haar en geeft een futloos kapsel een echte boost. Je kan silicea innemen via voedingssupplementen. Het mooie hiervan is dat zij hun werk kunnen doen van binnenuit én dat silicea ook goed is voor je botten, huid en nagels. Niet alleen je haren varen er wel bij!
Na een drietal maanden merk je het verschil al.

Silicea vind je ook in voedsel zoals wortelen, appels, uien, pompoen, vis, amandelnoten en volkoren granen.

Naar de dokter met haaruitval?

Haaruitval kan onschuldig zijn. Maar het kan ook wijzen op een vitamine D-tekort, een verminderde werking van de schildklier en/of een ijzertekort. Het is dus erg belangrijk om naar de dokter te gaan wanneer je naast haaruitval ook nog andere klachten hebt. Zeker als het haarverlies erg plots komt of wanneer je echt dikke vlokken haar verliest!

>> Lees ook: Wat te doen bij extreme haaruitval door de overgang?

In de overgang?

 

Gelukkig bestaan er ook heel wat natuurlijke methoden om overgangsklachten te behandelen. Het voordeel van natuurlijke middelen is dat het overgangsproces zelf intact blijft. Soms kan het wel even duren voor de behandeling aanslaat; de natuur heeft tijd nodig. Hou in elk geval steeds je arts op de hoogte van alle (natuurlijke) behandelingen die je volgt.

Anderen kochten ook

60st

€ 18,99

Plaats in winkelwagen

Famosan Salvia

Helpt bij opvliegers en nachtelijk transpireren. Veilig langdurig te gebruiken - zonder …
Meer weten

Laatste wijziging op deze pagina: 15-03-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>