A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Ik ben jonger dan 40 en zit reeds in de overgang. Heeft een vervroegde menopauze gevolgen voor mijn gezondheid?

door Leen Steyaert, op 6 november 2015, Q&A door Leen Steyaert
Q&A overgang

Medisch gezien is er sprake van vervroegde menopauze als je jonger dan 40 bent en je menstruatie sinds enkele maanden uitblijft. De FSH-waarde in het bloed is dan ook sterk verhoogd.

De vervroegde menopauze

Ook als je pas vooraan in de veertig bent en in de overgang komt, is dat nog veel te vroeg. De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen stoppen met menstrueren is 51 jaar.
Vrouwen die vervroegd in de overgang komen hebben een grotere kans op botontkalking (osteoporose) en hart- en vaatziekten.

Door extra goed op je levensstijl te letten, met een gevarieerd voedingspatroon en voldoende beweging, kan je dit risico beperken. In samenspraak met je arts kan je een behandeling starten om de gevolgen van een vervroegde menopauze zoveel mogelijk te verlichten. Meer over de vervroegde menopauze kan je hier vinden.

Gezonde groeten,
Leen

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.

Reacties

  • segers veerle, 2 jaar geleden

    Ben 43 en zit duidelijk in de menopauze na bloedtest. Bij jullie voedingstips zijn groen bladgroenten aan te raden en tegen kalk en botontkalking raden ze me aan melk en kaasprodukten te eten en drinken en ook vooral soyaprodukten. Het probleem is dat ik ook al 30 jaar collitis ulcerosa patient ben en absoluut geen koolsoorten kan en mag eten alsok en lactoseintolerantie dus begin maar he 🙂 Zijn de alprosaoya puding en drankjes een goed alternatief of niet voor mij en welke groenten en fruit zijn aan te raden in mijn “geval” ? Steenfruit is al uit den boze …. groetjes Veerle

    • Marina Cluysen, 2 jaar geleden

      Dag Veerle. In jouw situatie is het natuurlijk niet simpel om de richtlijnen die voor iedereen aangeraden worden tijdens de menopauze, te volgen. Best stap je eens naar een diëtiste die je vast en zeker goed begeleiden kan. Op je vraag of sojapudding en -drankjes dan goed zijn, kunnen we zeggen dat je deze gerust mag nemen maar met mate. Deze producten zijn nogal bewerkt in de fabriek en daarom niet aangeraden om er elke dag veel van te eten.

      Neem in de plaats een soja supplement dat voor vrouwen in de menopauze aanbevolen wordt zoals bijvoorbeeld Famosan Overgang Totaal. Het bevat duindoornbes dat de huid en slijmvliezen in conditie houdt, soja om het tekort aan oestrogenen op te vangen en zilverkaars om overgangsklachten zoals opvliegers tegen te gaan. Met goede soja producten bedoelen we vooral de gefermenteerde soja zoals tempeh, miso, tofoe en sojasaus.

      Calcium zit oa ook nog in sardines in blik, haring, wortelen, geroosterd volkorenbrood, … Zorg ook voor voldoende vitamine D want daarzonder kan je sowieso moeilijker kalk opnemen. Elke dag een kwartiertje in de zon met blote onderarmen zitten, brengt al veel vitamine D aan of neem een goed vitamine D supplement. Roken, alcohol, koffie, zwarte thee of cola, geraffineerde suikers, te veel zout en te veel eiwitten verhogen het kalkverlies via de urine. Hiermee kan je dus ook rekening houden om je kalkgehalte op peil te houden. Vervang zout bijvoorbeeld door verse kruiden om je eten op smaak te brengen.

      Ook beweging is belangrijk. Hoe meer druk er op het skelet wordt uitgeoefend, hoe beter de hoeveelheid bot in stand wordt gehouden. Elke dag een half uurtje wandelen is uitstekend.

      Succes!