A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Meer drang naar zoet: verandert de overgang je smaak?

door Leen Steyaert, op 19 december 2016, Topic van de maand
Topic Leen Steyaert

Merk je de laatste tijd dat je veel meer drang naar zoet hebt? Of dat je plots echt kan verlangen naar een zakje chips of een vettige hamburger? Je bent zeker niet alleen. Veel vrouwen in de overgang ervaren dezelfde ‘cravings’. Maar heeft de overgang écht een invloed op je smaakpapillen of beeld je je iets in?

Het antwoord is een beetje dubbel. In de overgang hebben vrouwen het wel degelijk moeilijker om gezond te eten. Je beeldt je dus niets in. De grote schuldige? Je schommelende hormonen

De invloed van je hormonen op je eetgewoontes

drang naar zoet-overgang-hormonen

Door schommelende hormoonspiegels ga je sneller naar voedingsmiddelen grijpen die niet bevorderlijk zijn voor je gezondheid. Om van je gewicht nog maar te zwijgen! En dat net nu je het sowieso al moeilijker hebt om op gewicht te blijven…

Je lichaam heeft in de overgangsjaren immers meer nood aan een vetreserve. In je vetcellen worden namelijk ook hormonen geproduceerd die ervoor zorgen dat je minder last hebt van overgangsklachten.

Door hormoonschommelingen krijg je ook meer last van een sterk schommelende bloedsuikerspiegel. En dit bezorgt je zogenaamde ‘cravings’; een moeilijk te controleren drang naar zoet en andere ongezonde voeding. Als je dan ook nog eens veel last hebt van spanningen of stress, wordt het verlangen naar ongezonde voeding nog sterker omdat stresshormonen zoals adrenaline en cortisol ook weer een invloed hebben op schommelende bloedsuikerwaarden.

Je drang naar zoet afremmen

Als je overgewicht hebt, is de kans zeer groot dat je geen normaal hongergevoel meer hebt. Daardoor kan je ‘honger’ niet meer onderscheiden van andere prikkels. Eten wordt dan een universele respons op iedere prikkel. Een bijkomend probleem is dat je stofwisseling met het ouder worden vertraagt. De werkelijke behoefte aan voeding (vetten, eiwitten en koolhydraten) voor je lichaam daalt ook doordat je minder behoefte hebt aan energie.

Om je drang naar zoet (en ander ongezonds) af te remmen, kan je gebruik maken van onderstaande tips:

  • Eet voldoende vitaminen en mineralen
    Het is belangrijk dat je voldoende vitaminen en mineralen opneemt. Deze haal je voornamelijk uit groenten en een beetje fruit. Daaruit neemt je ook voldoende vezels op, wat bevorderlijk is voor een goede darmtransit en het binden van gifstoffen die je lichaam zelf produceert of opneemt.Door het vele transpireren tijdens opvliegers verlies je veel mineralen, waaronder magnesium. En dat heb je net in de menopauze hard nodig, want magnesium brengt rust, gaat krampen tegen, beschermt je tegen osteoporose en is bevorderlijk voor je nachtrust en een regelmatige stoelgang.
  • Eerst water, de rest komt later
    drang naar zoet-water
    Door het overmatig transpireren, een snelle ademhaling en hartkloppingen raak je sneller gedehydrateerd. Daarom is het belangrijk om tijdens de overgang extra aandacht te schenken aan de hoeveelheid vocht die je opneemt. Kies liefst voor gezuiverd water of water uit glazen flessen. Honger- of dorstgevoelens zijn soms moeilijk van elkaar te onderscheiden, waardoor je honger verwart met dorst.
    Heb je honger op een abnormaal tijdstip? Drink dan eerst twee glazen water. Drink langzaam, met kleine slokjes. Als je te snel drinkt, plas je het water ook weer snel uit.
  • Bewegen, bewegen, bewegen
    Lichaamsbeweging heeft een enorme impact op je hormoonsysteem. Het verhoogt namelijk de gevoeligheid van je cellen voor insuline. En dit zorgt ervoor dat je vetopslag binnen de perken blijft en de suikerverwerking in je lichaam efficiënter verloopt. Kies voor een vorm van lichaamsbeweging die je kunt volhouden. Wandel, zwem, doe aan yoga, neem zo vaak je kunt de fiets, … of schaf je een paar gewichtjes aan en doe aan lichte krachttraining.
  • De 80/20 regel
    Besteed veel aandacht aan je voedingspatroon. Eet minder koolhydraten uit brood en pasta. Eet meer groenten en eiwitten uit verse vis en vlees. Lees niet en kijk geen tv tijdens je maaltijden. Op die manier eet je bewust en kan je optimaal genieten van de verschillende smaken en geuren. De 80/20 regel is een goede standaard: kies voor 80 procent voor gezonde voeding. De overige 20% kan je gebruiken voor minder gezonde voeding, maar waar je zin in hebt. Vermijd en verminder het gebruik van cafeïne en alcohol en eet geen toegevoegde geraffineerde suikers.

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.