A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Detoxen? Zeker in de overgang!

door Marina Cluysen, op 29 februari 2016, Lifestyle, Voeding
1

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

detox overgang thumb

Detoxen is tegenwoordig erg hip. Je kan geen magazine meer vastnemen, of er staat weer een nieuwe detoxkuur in. Op zich niets mis mee, want je lichaam is echt gebaat bij de rustpauze die zo’n detox eigenlijk is. Belangrijk is wel dat je weet waar je aan begint én dat je het correct doet. Een week lang op sapjes leven is bijvoorbeeld minder aan te raden.

Zeker in de overgang heeft je lichaam echt nood aan een detox op tijd en stond. Waar je lichaam zich vroeger via je maandstonden ontdeed van afvalstoffen, kan dat nu niet meer (of toch niet meer op regelmatige basis). Merk je dat je dikker wordt zonder aanwijsbare reden? Cellulitis, wallen of spierpijnen en –krampen krijgt? Ben je constant moe of is je humeur de laatste tijd echt helemaal onder nul? Dan ben je aan het verzuren. Letterlijk! Hoog tijd om te ontgiften.

detox overgang vermoeid

Detoxen = afvalstoffen uitscheiden

Elke dag opnieuw is je lichaam druk in de weer met het verwerken van alle voeding die je opneemt. De nodige voedingsstoffen worden er uitgehaald en opgenomen door je lichaam. De slechte stoffen? Die moeten afgescheiden worden. Zelfs in optimale omstandigheden worden echter nooit alle afvalstoffen afgevoerd. Zeker als je er een ongezonde levensstijl op nahoudt, te veel zuurvormende voeding eet of als je conditie niet optimaal is, kan je lichaam het nog maar moeilijk bijhouden.

Je lichaam heeft enkele organen waarlangs het afvalstoffen kan uitscheiden. Het gaat hier om:
* De zweetklieren: zij scheiden water en zout uit via de huidporiën.
* De longen: via je longen scheid je koolstofdioxide en water uit (via de luchtpijp en mond).
* De nieren: ureum en ammonium, water en minerale zouten worden via de nieren uitgescheiden (via de blaas).
* De lever: deze breekt hemoglobine af en scheidt deze uit naar de gal.

Velen denken dat ook de ontlasting een manier is van je lichaam om zich van afvalstoffen te ontdoen. Het verschil hierbij is echter dat je ontlasting bestaat uit stoffen die nooit door je lichaam werden opgenomen. Zij zijn enkel door je darmkanaal gepasseerd, waar je lichaam de voedingsstoffen er uithaalde. Je ontlasting is dus eerder een restproduct van de vertering en geen uitscheiding van afvalstoffen.

Aangezien je lichaam het dagelijks zwaar te verduren krijgt, is het erg nuttig om op tijd en stond rust in te lassen. Door te detoxen ga je bewuster eten om je lichaam die pauze te gunnen. Dat doe je bijvoorbeeld door meer basevormend te eten.

Zuur- en basevormende voeding

Misschien heb je al eens gehoord van zuren en basen? Deze zitten van nature in je voeding. Het is erg belangrijk dat je zuren-basen steeds in evenwicht blijven en vooral dat je niet te veel zuren eet. Het menselijk lichaam heeft van nature een licht basenoverschot en probeert dat te handhaven. Een voeding met basenoverschot past dus uitstekend in een detox.

Welke voedingsmiddelen zijn zuurvormend en welke zijn basevormend?
* Zuurvormend: Dierlijke producten die veel eiwitten bevatten, zoals vlees, vis, eieren en kaas. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren en reageren na vertering als vrij sterke zuren. Ook geraffineerde graanproducten zoals wit meel, suiker en deegwaren reageren door vergisting meestal zuur in de darmen.
* Basevormend: Plantaardige producten die mineralen en zwakke organische zuren bevatten. Daaronder vallen bijna alle groenten en fruit. Zelfs zuur smakende vruchten zoals citroen zijn basevormend.

detox overgang basevormende voeding

In de praktijk is het slim om zuurvormende voedingsmiddelen te beperken en in plaats daarvan veel basevormende voedingsmiddelen op het menu te zetten. Eet je te veel zuurvormende voeding? Dan krijg je last van de eerder genoemde klachten.

Sapjes vs. hapjes

Sommigen denken dat je tijdens het detoxen enkel en alleen op sapjes leeft. Toegegeven: het is een optie. Maar aangezien je lichaam in de overgang voldoende energie nodig heeft om alle overgangsverschijnselen op te vangen, is dat nu niet zo een goed idee. Een sapjesdag oké, maar voor een sapjesweek is je lichaam nu echt niet klaar.

detox overgang sapjes

Ga liever voor kleinere, lichte en gezonde maaltijden die voldoende basevormend zijn. Je lichaam zal je dankbaar zijn en na een week voel je je als herboren! Geen idee hoe te beginnen? Bekijk dan ons gezond dagmenu voor vrouwen in de overgang.

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

1

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.