A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Constipatie tijdens de overgang? Zo kom je er vanaf!

door Marina Cluysen, op 3 maart 2016, Verzorging, Voeding
Constipatie-overgang

Is het jou ook al eens opgevallen dat toiletbezoekjes de laatste tijd niet meer zo vlot verlopen als vroeger? Kan heel goed. In de overgang krijgen veel vrouwen namelijk af te rekenen met constipatie, oftewel obstipatie. Vaak hebben ze echter niet door dat de overgang de aanleiding is voor hun moeilijke stoelgang. Hoe de overgang hiervoor verantwoordelijk is en wat je er aan kan doen, ontdek je vandaag!

Ik hoor het zo vaak van vrouwen via mijn infolijn: “Mijn stoelgang verloopt ineens een pak minder vlot dan ervoor. Hoe komt dit?”. Waar ze vroeger het kleinste kamertje bezochten zonder er bij na te denken, werd het steeds meer een frustrerende activiteit…

Wat is constipatie?

Allereerst even wat meer uitleg over constipatie zelf. Constipatie, ook wel gekend als obstipatie, betekent zoveel als ‘verstopping’. We spreken van constipatie, obstipatie of verstopping als het natuurlijke ritme verstoord wordt en de stoelgang langer uitblijft dan normaal. Dit wil zeggen dat de afgewerkte voedingsresten de dikke darm te traag passeren. Zo wordt er meer vocht aan onttrokken dan normaal het geval zou zijn met als resultaat een harde ontlasting en constipatie.
Het is een veelvoorkomende klacht, maar de meeste mensen zwijgen erover. Het is toch nog altijd een beetje taboe om over je ontlasting te praten natuurlijk.

Oorzaken constipatie

Obstipatie kent verschillende oorzaken. De oorzaak is dan ook niet altijd makkelijk te achterhalen. De meest voorkomende oorzaken zie je hieronder:

  • Onvoldoende drinken
  • Voeding (te vezelarm)
  • Medicatie
  • Gebrek aan beweging
  • Stress
  • Reizen (veranderd ritme en eetgewoontes)
  • Zwangerschap
  • De overgang
  • Ouder worden

Constipatie overgang - oorzaken

Verschillende vormen van constipatie

Enerzijds heb je acute obstipatie, anderzijds chronische obstipatie. Acute obstipatie begint plots en is na enkele dagen meestal weer over. Dit kan veroorzaakt worden door een veranderde levensstijl of hormonale veranderingen (veel vrouwen hebben tijdens hun menstruatie last van een moeilijkere stoelgang).
Chronische obstipatie is langdurig van aard. Chronische obstipatie ontstaat wanneer je darmen gedurende een lange periode niet in staat zijn om normaal te functioneren. Dit kan veroorzaakt worden door stress, ziekte, gebrek aan beweging, slechte voeding, … .

Constipatie en de overgang

Hoewel constipatie een probleem is dat iedereen kan treffen, is het opvallend dat vooral vrouwen in de overgang hier gevoelig voor zijn. De oorzaak kan ook hier weer gevonden worden in de veranderende hormoonhuishouding. De werking van je darmen wordt namelijk onder andere bepaald door je hormonen.
Wanneer je in de overgang bent, gaan je hormonen schommelen en raken je darmen van slag. Daardoor gaan ze trager werken en blijft je stoelgang dus langer aanwezig in je lichaam. Zo wordt er meer vocht onttrokken aan de stoelgang. Wanneer je dan naar het toilet gaat, is de ontlasting harder dan normaal. Dit resulteert in een moeizame en pijnlijke ontlasting.

Constipatie in de overgang vermijden

Hoewel je een schommelende hormoonhuishouding niet helemaal in de hand hebt, kan je wel heel wat doen om obstipatie in de overgang te vermijden. Hieronder enkele tips:

1. Beweeg voldoende
Je darmen in beweging houden? Dat doe je door zelf ook voldoende te bewegen. Bij voorkeur in de frisse buitenlucht. Trek minimaal 30 minuten per dag naar buiten om te wandelen, lopen, fietsen, … . Ben je het niet gewoon om veel te sporten? Doe het dan zeker rustig aan in het begin! In dit artikel vind je enkele tips om terug te beginnen met sporten.

2. Eet vezels
Vezelrijke voeding zorgt ervoor dat je stoelgang gezond blijft. De vezels zorgen er namelijk voor dat je stoelgang niet te hard en te droog wordt, waardoor ontlasten makkelijk blijft. Vezels vind je in groenten en fruit.

Constipatie overgang - vezels

3. Drink water
Als je veel vezels eet, is het erg belangrijk om ook voldoende te drinken. Anders hebben ze net het omgekeerde effect en gaat ze je stoelgang net bemoeilijken. Zorg er dus voor dat je elke dag voldoende water drinkt!

4. Vermijd laxeermiddelen
linoforceZij maken bij langdurig gebruik de darmen immers “lui” en zorgen op termijn dus voor meer verstopping. Een voedingssupplement op basis van lijnzaad is een veel beter alternatief. Lijnzaad maakt je darmen schoon, waardoor je stoelgang veel vlotter verloopt. Wanneer je het breekt, komt er een soort slijm vrij. Dat slijm vormt een laag in je darmen die alle afvalstoffen mee naar buiten neemt.

Linoforce van A.Vogel is een zuiver natuurlijk middel op basis van lijnzaad. Het helpt de ontlasting zachter te maken en zorgt voor een regelmatige transit. Het belangrijkste ingrediënt is lijnzaad. Daarnaast bevat Linoforce twee andere natuurlijke bestanddelen die de darmwerking en een regelmatige stoelgang ondersteunen.

5. Stel een toiletbezoek niet uit
Voel je aandrang om naar het toilet te gaan? Stel het dan niet uit, maar ga gewoon. En neem voldoende tijd voor je toiletbezoek: dit is geen klusje dat je haastig moet afwerken. Zorg ervoor dat je volledig kunt ontlasten op een ontspannen manier.

Nog meer tips over een goede stoelgang nodig? Bekijk dan zeker onze infographic! (Klikken om te vergroten in een nieuwe webpagina).

BIO15077-505359-INFOGRAPHIC-SPIJSVERTERING-zonderbalk

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.

Reacties

  • […] vlotter verloopt. Het is echter heel belangrijk om voldoende te drinken als je vezelrijk eet om constipatie te voorkomen. En hier knelt het schoentje […]