A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Braintraining: houd je hersenen in topconditie met 3 simpele oefeningen

door Marina Cluysen, op 21 juni 2017, Verzorging
Braintraining

Ken je de uitspraak: ‘Use it or lose it’? Bekt niet alleen goed, het is ook een waarheid als een koe. Toch als het aankomt op je hersenen. Je kan je hersenen immers trainen om in topconditie te blijven. Doe je dat niet? Dan zal je met het verstrijken van de jaren merken dat je steeds meer moeite hebt om zaken te onthouden en dat redeneren minder vlot gaat. Vandaag vertel ik je daarom meer over het nut van braintraining en hoe je zelf aan hersentraining kan doen.

Doorheen de jaren kan je geheugen er op achteruit gaan. Op zich niet abnormaal dat je af en toe iets vergeet. Je doet namelijk constant zoveel nieuwe indrukken en informatie op dat er af en toe wel iets uit de boot moét vallen om iets nieuws bij te kunnen leren.

Vergeetachtigheid in de overgang

Ik herinner me nog goed dat mijn hersenen op een bepaald moment meer leken op kaas met gaten dan een consistente grijze massa. Zoveel vergat ik! Ik liep bijvoorbeeld naar de badkamer om een handdoek te halen, maar zodra ik daar aankwam wist ik totaal niet meer wat ik er kwam doen. Of ik ging naar de winkel voor eieren en kwam terug met melk omdat ik simpelweg vergeten was dat ik eieren nodig had. Of ik kon met de beste wil van de wereld niet meer op de naam komen van de man van mijn achternicht. Heel frustrerend

Niet toevallig: dit was tijdens mijn overgangsjaren. Niet toevallig zeg ik, want geheugenstoornissen en vergeetachtigheid in de overgang zijn veel voorkomende klachten.

Het nut van braintraining

Wat is braintraining

Een fiets die je niet gebruikt, die gaat roesten. En een auto start ook niet meer zo vlot als je er na een lange periode terug mee wilt rijden (als hij nog start J). Met je hersenen is het net zo: gebruik je ze niet, dan komt er sleet op. Oftewel: use it or lose it.

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de werking van je hersenen vanaf je 30ste levensjaar achteruit begint te gaan. Heel subtiel en geleidelijk aan, waardoor je het niet in de gaten hebt. Tot je jezelf op een dag afvraagt wat er allemaal aan de hand is met je.

Gelukkig hoef je die achteruitgang niet zomaar te aanvaarden. Meer zelfs: reeds opgelopen achteruitgang kan je nog ongedaan maken! Met braintraining houd je je hersenen in topconditie. Als je het goed doet, train je immers de belangrijkste cognitieve functies van je hersenen: onthouden, concentratie, snelheid, waarnemen en logisch redeneren. Bovendien optimaliseer je de verbindingen tussen neuronen van bepaalde gebieden in je hersenen zodat ze sneller en efficiënter werken.

Braintraining is altijd erg nuttig. Maar zeker in de overgangsjaren, wanneer je hersenen het dus extra moeilijk krijgen, is hersentraining een goed idee!

3 simpele braintraining oefeningen voor een beter geheugen

1. Treed buiten je comfortzone

Doorheen de jaren bouw je een vertrouwde omgeving op voor jezelf. Je hebt je werk met je vaste collega’s, de jobinhoud is vertrouwd, je vrienden zijn al jarenlang hetzelfde, je woont sinds jaar en dag op dezelfde plaats, je gaat steevast naar dezelfde supermarkt, … . Lekker vertrouwd en veilig, maar niet echt uitdagend voor je hersenen.

Treed daarom regelmatig buiten je comfortzone. Het houdt je hersenen alert en fris. Als je plots boodschappen moet doen in een supermarkt waar je normaal nooit komt, is boodschappen doen veel minder routineus dan anders. En als je jezelf dwingt om contact te leggen met nieuwe mensen, blijf je jezelf ook trainen in het opnemen van nieuwe informatie. Of kijk eens of je op je werk (deels) een andere jobinhoud kan uitoefenen. De kans is toch groot dat je een beetje vastgeroest bent in je huidige werkzaamheden.

2. Leer iets nieuws

Braintraining - oefeningen

Je bent nooit te oud om te leren :-). Houd je hersenen daarom in topconditie door iets nieuws te leren. Dat kan van alles zijn. Dat kan iets ‘groots’ zijn, zoals een nieuwe taal leren of een instrument leren bespelen. Maar het kan ook simpeler door bijvoorbeeld een nieuw gerecht te leren koken, een bepaalde sport te leren, een dans te leren, … . Waar je maar aan denkt :-).

Op die manier daag je verschillende cognitieve functies van je hersenen uit en stimuleer je de werking van je hersenen.

3. Speel spelletjes

Spelletjes zijn ideaal om je brein op een plezante manier te stimuleren. Dit kan gaan van gezelschapsspelletjes spelen tot het invullen van Sudoku’s en kruiswoordraadsels, tot effectief gamen. Mensen die regelmatig gamen zouden immers een fitter brein hebben dan andere mensen.

Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone of tablet waarop je diverse spelletjes kan installeren. Door een divers soort spelletjes te spelen, train je de verschillende cognitieve functies van je hersenen het beste. Wissel dus een racespelletje af met een spelletje Memory en je bent echt goed bezig!

Tip: Peak! is een hele leuke app die speciaal ontworpen is om je hersen te trainen. De app heeft een betalende variant en een gratis variant. Met de gratis variant mag je elke dag een 5-tal spelletjes spelen die de verschillende delen van je hersenen stimuleren. Het leuke aan de app is dat hij voor jou kiest welke spelletjes je moet spelen, uit een gamma van 40 spelletjes. Afwisseling verzekerd dus! Bovendien kan je heel makkelijk in de app bijhouden hoe jij het doet in vergelijking met je leeftijdsgenoten én hoe je evolueert.

Je geheugen verbeteren met voeding

Bepaalde voedingsmiddelen hebben een positief effect op je geheugen. Als je ze regelmatig op het menu zet, ondervind je al snel het positieve effect ervan. In dit artikel kan je een overzicht vinden van voeding voor een beter geheugen.

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.