Beter slapen in de overgang met onze 5 tips


Leen Steyaert


12 september 2017

Een goede nachtrust heeft niet alleen voordelen voor je gezondheid, het heeft ook een positieve impact op je overgangsklachten. Aangezien overgangsklachten je nachtrust kunnen verstoren, is dit dus erg belangrijk! Vandaag geef ik je daarom 5 tips om beter te slapen in de overgang.

Een slechte nachtrust heeft een immense impact op je. En zeker op je gezondheid! Het beïnvloedt bv. je immuunsysteem (waardoor je vatbaarder bent voor verkoudheden en ziektes). En we hebben allemaal al wel eens gemerkt dat we een stuk prikkelbaarder zijn na een slechte nacht. Als je regelmatig last hebt van slapeloze nachten, voel je je al snel miserabel.

De overgang is sowieso een zware en vermoeiende levensfase. Als je daarbovenop slecht slaapt, raak je helemaal uitgeput.

Tips beter slapen in de overgang

Het goede nieuws? Je kan heel wat zelf ondernemen om je nachtrust te verbeteren. Een overzicht van onze beste, natuurlijke tips bij slecht slapen in de overgang:

1. Beter slapen in de overgang met kruiden:

Beter slapen in de overgang - slecht slapen in de overgang

Je kan je toevlucht nemen tot kruiden. Heb je last van opvliegers of nachtelijk zweten? Dan is salie jouw redder in nood. Het werkt efficiënt én snel! Salie zit om die reden verwerkt in onze Famosan Salvia.

Daarnaast kan je ook gebruik maken van een magnesium-supplement. Neem dit in bij je avondmaal, zodat je zenuwstelsel kalmeert en je spieren ontspannen. Ook valeriaan en hop hebben een rustgevende werking. Deze kruiden zijn daarom verwerkt in A.Vogel Dormeasan forte, een natuurlijke rustgever die je helpt om beter (door) te slapen in de overgang.

>> Bekijk de volledige kruidengids bij overgangsklachten

2. Let op je dieet:

Neem je dieet eens onder de loep. Vooral wat je ‘s avonds eet, heeft een grote impact op je nachtrust. Vermijd vooral suikers en koolhydraten in de avonduren. Zij doen je bloedsuikerspiegel stijgen, waardoor je makkelijker gedehydrateerd raakt.

Let ook op met wat je drinkt. Alcohol en cafeïne zijn sowieso te vermijden. Water is wél goed (zie tip 3).

3. Beter slapen in de overgang dankzij water:

Door voldoende water te drinken (ook in de avonduren!) heb je minder last van dehydratatie en de daarmee gepaard gaande klachten. Drink vlak voor het slapengaan nog een klein glaasje lauwwarm water. Je staat misschien niet meteen te springen om dit te doen, uit angst dat je ’s nachts moet plassen. Maar dehydratatie zorgt er net voor dat je meer moet plassen. Je urine is namelijk zeer geconcentreerd en zuur als je te weinig drinkt. Dit irriteert je blaas en zorgt ervoor dat je meer moet plassen. Een klein glaasje water voor het slapengaan, kan het probleem van een overactieve blaas dus net verhelpen.

4. Let op met elektronische toestellen in de slaapkamer:

Beter slapen in de overgang - tips

Verban elektronische toestellen zoals je GSM, televisie, laptop, iPad, wekker, … uit je slaapkamer. Maak van je slaapkamer een rustgevende ruimte, waar je stress buiten houdt. Een slaapritueel kan ook helpen. Gebruik bv. een uur voor je gaat slapen geen beeldschermen meer en doe in die tijd iets rustgevends. Als je een boek leest, lees dan een rustgevend en ontspannend boek.

Elektronische toestellen geven je niet alleen stress, het kunstlicht remt bovendien de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon. Lees meer over kunstlicht en melatonine.

5. Ontspan je bewust:

In het uur voor je gaat slapen, moet je je zoveel mogelijk ontspannen. Je moet in de stemming raken om te slapen. Je kan bijvoorbeeld een warm bad nemen met wat lavendelolie. Of je kan de lavendelolie op je hoofdkussen druppelen of op een zakdoekje dat je op je nachtkastje legt. Het werkt ook nog eens goed tegen muggen! Zoek een slaaproutine die werkt voor jou. Zo kruip je ontspannen in bed en kan je makkelijker inslapen.

Een ontspanningsoefening kan hierbij helpen.

Oorzaken slechter slapen tijdens de overgang

Allereerst slaap je sowieso minder goed met het ouder worden. Je bioritme verandert en je bent gevoeliger voor storende elementen tijdens de nacht. Daarbovenop zijn er enkele aspecten die specifiek gelinkt worden aan de overgang.

>> Bekijk alle oorzaken van slecht slapen tijdens de overgang

Dormeasan forte: natuurlijke rustgever om beter te slapen

Dormeasan forteslapeloosheid-dormeasan-forte brengt je lichaam en geest tot rust en helpt je beter te slapen. De 100% natuurlijke combinatie van rustgevende kruiden bevordert een gezonde nachtrust. Het ondersteunt de nachtrust krachtig en draagt optimaal bij aan een uitgerust en fris gevoel overdag. Ook in een drukke, stresserende of traumatische periode kan Dormeasan forte je helpen om de slaap te vatten.

In de overgang?

 

Gelukkig bestaan er ook heel wat natuurlijke methoden om overgangsklachten te behandelen. Het voordeel van natuurlijke middelen is dat het overgangsproces zelf intact blijft. Soms kan het wel even duren voor de behandeling aanslaat; de natuur heeft tijd nodig. Hou in elk geval steeds je arts op de hoogte van alle (natuurlijke) behandelingen die je volgt.

Anderen kochten ook

60st

€ 18,99

Plaats in winkelwagen

Famosan Salvia

Helpt bij opvliegers en nachtelijk transpireren. Veilig langdurig te gebruiken - zonder …
Meer weten

Pittige recepten voor de BBQ: download jouw gratis e-book

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>