A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Het belang van goede bacteriën tijdens de overgang

door Marina Cluysen, op 11 augustus 2017, Lifestyle
1

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Goede bacterien tijdens de overgang

Vandaag vertel ik je meer over het belang van goede bacteriën in de overgang. Zij kunnen namelijk helpen om hormonale schommelingen op te vangen tijdens de menopauze. Daarnaast geef ik je enkele tips om de hoeveelheid goede bacteriën in je darmen te verhogen en leer je welke gewoontes een negatieve invloed hebben op je darmflora.

In je darmen leven miljarden micro-organismen vreedzaam samen. Het gaat hier om goede en slechte bacteriën. Samen vormen ze je darmflora. Sommige van de gunstige, goede bacteriën breken voeding af en zetten deze om in stoffen die je lichaam kan opnemen. Ze zijn dus erg belangrijk voor je spijsvertering. Anderen spelen dan weer een rol in je weerstand en stoelgang. En nog andere goede bacteriën spelen een rol in je hormonale balans. Dat maakt dat de goede bacteriën in je darmen ook een belangrijke rol spelen tijdens de overgang.

Het belang van goede bacteriën tijdens de overgang

belang van goede bacterien in de overgang

Uit recent onderzoek blijkt dat bepaalde goede bacteriën lignanen (een vorm van fyto-oestrogenen) kunnen afbreken en omzetten in fyto-oestrogenen. Erg nuttig in de overgang, want fyto-oestrogenen zijn oestrogenen uit planten en kruiden. Zij hebben dezelfde chemische werking als oestrogenen waardoor ze het oestrogeentekort tijdens de overgang kunnen opvangen.

Lignanen vind je in allerlei natuurlijk voedsel zoals groenten, fruit, granen, noten, zaden, linzen en bonen. Wanneer de goede bacteriën in je darmen deze lignanen afbreken en omzetten in fyto-oestrogenen, worden de fyto-oestrogenen opgenomen in je bloedbaan. Op die manier helpen ze om het oestrogeenniveau in je lichaam op niveau te houden. En zo helpen de goede bacteriën in je darmen dus mee om overgangsklachten tegen te gaan!

Slechte gewoontes en goede bacteriën

Het probleem is dat ons huidige, drukke leven vaak een negatieve impact heeft op onze darmflora (en de goede bacteriën die daarin leven). Antibiotica bijvoorbeeld, kunnen ervoor zorgen dat de goede bacteriën in je darmen deels verdwijnen, waardoor slechte bacteriën de overhand krijgen. En de gevolgen daarvan draag je lange tijd met je mee. Zelfs een antibioticakuur van enkele jaren geleden, kan tot op vandaag je darmflora verstoren.

Maar ook stress is slecht voor je darmflora. Als je weet dat de meerderheid van alle vrouwen in de overgang te kampen heeft met stress, weet je meteen dat dit een hele belangrijke is.

Ook roken, koffie en alcohol zijn niet goed voor de goede bacteriën in je darmen. Suiker ten laatste heeft ook een erg slechte impact op je darmflora. Slechte bacteriën en gisten in je darmen zijn immers gek op suiker en voeden zich hierop. Als je erg suikerrijk eet, neemt de groei van slechte bacteriën in je darmen toe en kan je darmflora uit evenwicht raken.

Veel vrouwen merken dat ze meer last hebben van overgangsklachten nadat ze spijsverteringsproblemen hebben gehad zoals diarree. Er is dus een duidelijke link tussen je darmen en je overgangsklachten.

Hoe kan ik de productie van goede bacteriën stimuleren?

Goede bacterien in de overgang aanvullen

Oké. Goede bacteriën zijn dus erg belangrijk voor je. Zeker als je in de overgang bent. En bepaalde slechte gewoontes kunnen ervoor zorgen dat de goede bacteriën in je darmen afnemen. Maar kan je ook iets doen om de productie van goede bacteriën te stimuleren? Ja!

AciforceJe kan bijvoorbeeld regelmatig yoghurt op het menu zetten. Natuuryoghurt bevat immers probiotica die een positieve invloed hebben op je darmflora. Of je kan gebruik maken van een probioticum, zoals Aciforce van A.Vogel. Aciforce bevat 3 miljard actieve micro-organismen die je darmflora aanvullen.

Toch zullen deze zaken onvoldoende helpen, als je niet eerst andere maatregelen treft. Je kan je darmflora een beetje vergelijken met een moestuintje. Je kan wel zaadjes planten en hopen dat er groentjes uit zullen komen, maar vaak volstaat alleen zaaien niet. Je moet eerst de grond behandelen en bemesten zodat hij vruchtbaar is. En zo is het ook met je darmen en darmflora.

Rechtsdraaiende L+ melkzuren zijn als mest voor je darmen. Dit vind je enkel terug in zeer specifieke voedingsmiddelen zoals in kefir en gefermenteerd voedsel zoals zuurkool. En in Molkosan van A.Vogel. Molkosan bevat een hoog gehalte rechtsdraaiend (L+) melkzuur. Voeg 2 eetlepels Molkosan toe aan een glas water of verwerk het in je smoothie om het positieve effect te ervaren.

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.