A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

Anti-aging tips voor vrouwen na hun 45

door Leen Steyaert, op 25 februari 2016, Topic van de maand
0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Topic Leen Steyaert

Rimpeltjes, verzakkingen, hangende borsten, vetrolletjes en een uitdijende taille zijn voor veel vrouwen in de menopauze een bron van ergernis, frustratie en verdriet. Gezeur en zelfbeklag over het verlies van je jeugdige uitstraling helpt echter niets. Ook angstvallig beginnen te diëten of fitnessen, is niet de beste manier om om te gaan met je verouderende lichaam. Je uiterlijk is namelijk een weerspiegeling van je innerlijk. Op je twintigste en dertigste kun je je heel veel permitteren en er toch nog goed uit blijven zien, maar vanaf je veertigste verraadt je lichaam en uiterlijk hoe je leeft en hebt geleefd.

De overgang is dé periode bij uitstek om goed zorg te dragen voor je huid. Door de veranderingen in je lichaam is je huid nu gevoeliger en droger en daardoor ook veel minder bestand tegen invloeden van buitenaf. Het is heel belangrijk om je huid soepel en doorvoed te houden, zodat je vroegtijdige veroudering, infecties of beschadiging tot een minimum kunt beperken.
Onthoud vooral dat huidverslapping en rimpels géén gevolg zijn van de menopauze, maar horen bij het normale verouderingsproces. Hoe snel of hoeveel rimpels je krijgt, is o.a. genetisch bepaald.

Daarnaast hebben ook externe factoren, zoals vrije radicalen, een grote invloed op huidveroudering. Hieronder enkele goede anti-aging tips!

anti-aging huid

Anti-aging tip 1: bestrijd vrije radicalen!

Vrije radicalen zijn zeer kleine, reactieve atomen in je lichaam. Normaal gesproken bevat één atoom twee neutronen die aan elkaar gebonden zijn. Vrije radicalen hebben echter maar één neutron. Daardoor kan dit neutron zich binden aan een ziekteverwekker. Op die manier kan je lichaam op natuurlijke wijze komaf maken met schadelijke cellen.

Onder invloed van externe facturen zoals stress, roken en foute voeding, gaat je lichaam extra vrije radicalen produceren. Hierdoor gaan de vrije radixalen zich anders gedragen en werken. Ze binden zich dan niet langer exclusief aan ongezonde cellen, maar ook aan gezonde. Daardoor ontstaat er een chemische reactie (oxidatie) die vergelijkbaar is met een explosie. Cellen in de omgeving van die beschadigde cellen lopen kans om onherstelbaar beschadigd te worden.
De aanmaak van extra vrije radicalen heeft dus negatieve gevolgen voor je huid, zoals pigmentvlekken.

Vrije radicalen kan je bestrijden met antioxidanten. Antioxidanten worden door het lichaam zelf geproduceerd, maar moeten ook uit voeding worden gehaald. De bekendste en sterkste antioxidanten zijn vitamine C, vitamine E, selenium, co-enzym Q10, resveratrol en bètacaroteen. Je vindt ze voornamelijk in verse groenten en fruit. Hoe meer antioxidanten je uit je voeding haalt, hoe beter en sneller de vrije radicalen onschadelijk worden gemaakt en hoe beter je dus huidveroudering en beschadiging voorkomt.

Anti-aging tip 2: weg met suiker!

Suiker is niet alleen slecht voor je lijn en energiepeil, je krijgt er ook meer rimpels van. Het versuikeringsproces (of glycosylatie) is hiervan de oorzaak. Je huid (en ook je bloedvaten) worden daardoor stugger en harder. Als je veel voedingsstoffen eet met een hoge glycemische index wordt het collageen in je huid en je aderen aantasten. Daardoor verliest je huid zijn elasticiteit.

Ik raad daarom aan om in de overgang te matigen met suiker en geraffineerde koolhydraten en zelfs spaarzaam fruit te eten. Je lichaam kan de vezels uit het fruit gebruiken, maar het bevat wel erg veel fructose.

anti-aging suiker

Basisregels voor het behouden van een mooie huid

  • Reinig je huid elke ochtend en avond grondig.
  • Houdt het vochtniveau in je huid op peil door dagelijks een hydraterende crème of gel te gebruiken.
  • Stel je huid niet onnodig bloot aan de zon en gebruik een beschermende crème als je buiten komt.
  • Vermijd suiker en alcohol.
  • Eet gezonde, verse voeding die rijk is aan antioxidanten (veel groenten).
  • Neem voldoende beweging in de frisse buitenlucht: dit stimuleert de bloedcirculatie en zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller worden afgevoerd.
  • Zorg voor een goede nachtrust.
  • Drink dagelijks 6-8 glazen water.

Je huid een extra pleziertje doen?

Dan kan je ook onderstaande tips toepassen:

  • Neem voedingssupplementen (zie hieronder)
  • Gebruik collageen
  • Laat af en toe een mesotherapie- of microdermabrasie-behandeling uitvoeren
  • Vermijd stress
  • Geef jezelf een huidmassage om de doorbloeding te stimuleren
  • Doe aan gezichtsgymnastiek of gezichtsyoga

anti-aging huidverzorging

Voedingssupplementen voor een mooie huid

Er zijn een aantal voedingssupplementen die je kan nemen ter ondersteuning en voor het behoud van een jeugdige, mooie huid. Deze supplementen hydrateren de huid, helpen rimpels voorkomen of verzachten ze en gaan het dunner worden van de huid tegen.

Let goed op de dosering, want die is belangrijk om de gewenste resultaten te bereiken. Maak je keuze uit onderstaand rijtje:

  • Alfaliponzuur: tweemaal 300 mg per dag
  • Acetylcarnitine: 500-1500 mg per dag
  • Vitamine A: tot maximaal 2500 mg per dag
  • Vitamine C: 1 tot 3 g per dag
  • Vitamine B-complex: 1 capsule per dag
  • Vitamine E: 200-400 I.E. per dag
  • Zink: 15-30 mg elementair zink per dag
  • Co-enzym Q10: 30-100 mg onder de vijftig jaar, 100 mg boven vijftig jaar
  • Pycnogenol: 50-100 mg per dag)
  • Omega 3- en omega 6-vetzuren: 800-1000 mg per dag
  • Omega 7-vetzuren
  • Selenium: 200 microgram per dag
  • Collageenhydrolysaten : 2 soeplepels (bevatten aminozuren zoals glycine, alanine, hydroxyproline, lysine en cysteïne die belangrijk zijn in de opbouw en regeneratie van huid- en bindweefselstructuren)

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.

Reacties

  • monique, 11 maanden geleden

    Dag Leen in het artikel over voedingsupplementen voor de huid las is :
    Je huid een extra pleziertje doen?
    Dan kan je ook onderstaande tips toepassen:
    Neem voedingssupplementen (zie hieronder)
    e huid een extra pleziertje doen?

    Dan kan je ook onderstaande tips toepassen:
    Neem voedingssupplementen (zie hieronder)
    “Gebruik collageen” is dit voor inwendig gebruik, waar koopt men dit en onder welke vorm en naam komt het voor? Kan men collageen ook uitwendig gebruiken.
    De andere supplementen die in het artikel vernoemd werden : vindt men die terug in een multivitamine of moet men elk afzonderlijk kopen?
    Hartelijk dank.

    • Marina Cluysen, 11 maanden geleden

      Dag Monique, het is de bedoeling dat je een keuze maakt uit het lijstje supplementen. Neem er twee of drie en gebruik dan elk doosje leeg. Stap dan over op twee of drie andere middelen uit het lijstje. Het is niet nodig om alles elke dag gedurende lange tijd in te nemen. Ga naar een apotheker of een goede natuurwinkel. Zij kunnen je altijd een goed merk aanraden. Je kan ook een multivitamine nemen als de hoeveelheden van elke stof daarin kloppen met de aangegeven hoeveelheden. Collageen zit inderdaad ook in vele crèmes, lotions en bodymilks. Uitwendig helpt dit wel een beetje maar het kan niet diep genoeg doordringen om veel effect te hebben. Als je collageen inneemt kan dit wel een heel goed resultaat geven voor je huid maar ook voor je spieren en gewrichten. (Een goed collageen product voor spieren en gewrichten is bvb NTM Jointcare van Plantina).